Verhouding ammonia bij kwallensteek

• Marco

Dat is ook zo, maar waar leg je de grens?

Nogal wat leken eerste hulpverleners weten niet altijd zo goed waar die grens te leggen. Om problemen te voorkomen is het daarom beter om de richtlijnen van het Oranje Kruis in de leken-eerste hulpverlening te volgen. Juist bij deze vorm van hulpverlenen is standarisatie en uniformering van handelingen belangrijk. Uniformiteit bevordert de kwaliteit van hulpverlening, dat is al lang gebleken. Het is ook erg makkelijk om b.v nieuwe mensen zo op te leiden enz.

Ook ik wijk wel eens af van protocollen, maar door mijn achtergrond kan ik die keus makkelijker en verantwoordelijker maken dan een leek-eerste hulpverlener.

Voor alle duidelijkheid: leken eerste hulpverleners doen goed werk (ben ook zo 19 jaar geleden begonnen), maar moeten dit wel blijven doen op een zo verantwoorde manier. Het Oranje Kruisboekje is daar een goede handleiding voor.

Na het koelen bij een insectensteek kun je gerust een beetje azaron erop smeren hoor, maar juist niet bij kwallesteken!

Succes verder met eerste hulpverlening en misschien eens tot ziens op ‘een kruising’!

groetjes, Marco.

• John27

Ja, wie weet!

Aan één kant heb je ook wel gelijk hoor, maar ik vind dat bepaalde ehbo-ers qua ervaring best weten waar ze die grens moeten trekken, dit gebeurd dan (meestal) met hetgeen ze geleerd hebben uit het boekje in het achterhoofd.

We moeten inderdaad de regels uit het boekje kennen en zo ook zo toepassen om te zorgen dat het allemaal in elkaar overloopt en dit een veranwoorde hulpverlening teweeg brengt.

Maar je zult altijd van die “knakkers” houden die menen dat ze “god ik weet ik wat” mogen/ moeten doen denk ik.

• ehbo-er

Los van het verhaal van Marco, meestal heb je bij kwallensteken geen azijn, maar wel een heleboel zeewater bij de hand. Gebruik vooral geen zoet water, want dat veroorzaakt het afvuren van de netelcellen.