Wat doe je als je een persoon,kind,volwassene,bejaarde uit het water haalt die verdronken is als eerste ?
Halsslagader voelen,luisteren naar ademhaling,geen reactie,dan direct reanimeren met mond op mond ? In je eentje 15-2 …?
Hoi Malcolm,
Voor zover mij kennis reikt:
Een drenkeling dient altijd eerst een minuut beademd te worden na het beoordelen van de vitale functie's. Dit heeft als reden dat het slachtoffer onderkoeld is waarbij de hartslag ( indien nog aanwezig ) zeer traag zal zijn en dus nauwelijks voelbaar.
Indien er nog hartslag is zal er weinig tot geen zuurstof meer aanwezig zijn in het circulerend bloed. Door eerst te beademen breng je direct weer zuurstof in het bloed en het slachtoffer zal opgewarmd worden door de temperatuur van de toegediende zuurstof. Na een minuut zal je de volgende situatie hebben: Je voelt wel circulatie maar zal wellicht nog verder moeten gaan met beademen / er is nog steeds geen circulatie voelbaar waardoor je overgaat op reanimatie.
Er zijn gevallen bekend van drenkelingen die drie kwartier in het water hebben gelegen en toch nog gered zijn dmv beademen/reanimatie. Begin dus direct met de beoordeling en daarnaar handelen. Uitzondering is de drenkeling welke in de zomer boven water komt met zijn schaatsen nog aan.
Indien ik nog wat vergeten bent hoor ik het graag.
Marcel Klaverveld
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?