AED

• Jos Lohuis

Ik heb een tijdje terug een reanimatie gedaan waarbij een AED is gebruikt.

De AED waarop ik altijd heb geoefend stak hele verhalen af met bel 112 en verwijder kleding.

maar de AED die in het echt is gebruikt ging vrijwel direct over tot evalueren van het hartrite.

mijn vraag is dan ook eigenlijk hoe zijn jullie ervaringen met de AED ?

• Rene

Er zijn veel verschillende typen en fabrikanten

• Trophy

Een AED kan pas overgaan tot analyse van het hartritme als de beide plakkers aangebracht zijn.

In een trainigs situatie wordt daar “de tijd”voor genomen. Wellicht gaat alles in “het echt”sneller. Dit geeft missschien het gevoel dat de AED direkt is over gegaan op analyse.

Er zijn vele typen in omloop, maar in principe hebben alle defi's dezelfde voice prompts.

Ikzelf heb ook de eer gehad om met een AED aan het werk te mogen gaan, maar deze gaf het complete riedeltje af, totdat de plakkers aangebracht waren. De AED ging toen over op analyse hartritme, precies volgens het boekje. Dit was overigens op een vliegveld in Ierland.

Groet,

Trophy

• albert

Een AED is gevoelig voor de handeling die je doet trek je de elektoden los slaat hij het hele verhaal over en gaat verder bij het punt dat de electroden los zijn. Anders zou het een bandje worden wat hij zou afspelen, en dat zou niet goed zijn elke seconden telt. Dit doet elke AED

• bert

er zijn 2 aed's ter wereld die blijven door analyseren die zelfs het verschil zien in vt/vf en hardmassage

waaronder de defibtech live line uiteraard bij mij te koop

• Geke

Defibtech Lifeline AED… en waar verkoop je hem dan?

• Ralf van Kempen

Voor wat betreft de vraag:

Zodra de elektroden van een AED zijn aangebracht gaat deze automatisch het ritme analyseren.

Iemand die weet hoe hij een AED moet bedienen zal derhalve snellen zijn dan de stem die uit de AED komt of, en dat leer ik mijn cursisten aan, eerst de borstkas ontbloten, vervolgens de electroden plakken en dan pas de AED aanzetten. De AED gaat dan vervolgens meteen analyseren. Dit scheelt tijd en voorkomt verwarring.

Voor wat het VT/VF betreft. Het aantal slachtoffers wat neervalt met een polsloze ventriculaire tachycardie (VT) is verwaarloosbaar. Bovendien gaat deze meestal binnen zeer korte tijd over in een ventriculaire fibrillatie. Alle AED's reageren hierop. Een AED die in staat is VT de onderkennen is derhalve niet meer levensreddend.

Zeker niet als je vervolgens hardmassage toepast in plaats van hartmassage…..

meer informatie:

www.reanimeren.eu