ik welke landen mag je nu de AED gebruiken als leek ik dacht dat dit er maar een paar waren. Mag je hem bijvoorbeeld in belgie gebruiken en in duitsland. Is dit europees geregeld? ik zou het niet weten. Belangrijk als je aan een grensplaats woont.
Stel nou dat je net op de grens met NL en Duitsland/Belgie iemand met een “hartstilstand” aantreft en je hebt een AED tot je beschikking. Je sluit de AED aan en dat ding geeft advies te “klappen”. Ga je je dan echt druk maken of de handeling nou wel of niet “verboden” is? Denk je echt dat je twee maanden later voor de rechter staat omdat je weliswaar een leven gered hebt, maar formeel gezien de handeling niet had mogen uitvoeren?
> Je helemaal gelijk maar geen antwoord op mijn vraag.
Je kan ook problemen verzinnen die er niet zijn……
Dat is meteen een beetje probleem van EHBO-érs. Doe wat je kan en gebruik je gezonde verstand, in plaats van oeverloos en zinloos te discussieren en te fantaseren over situaties die nog minder vaak voorkomen dan je de Staatsloterij kan winnen.
Albert, Er vanuit gaande dat het gaat om een Eerste Hulpverlener met een AED-certificaat.
Je valt als Nederlander ook onder het nederlands recht in het buitenland. Wanneer je in de grensstreek (aan de andere kant) iemand het leven red met de AED, zullen er geen problemen hoeven voor te komen. Wanneer het gebruik van de AED niet levensreddend is geweest en er komt een aanklacht, mag jij je verzekerd voelen van juridische bijstand vanuit het Oranje Kruis. DIt geldt ook voor Amerikaanse toestanden : reanimatie geslaagd, echter een rib gebroken kan betekenen een geldelijke aanklacht voor vergoeding van toegebracht letsel!!
Maar zoals Azijn al opmerkte niet tevéél stilstaan bij iedere mogelijke consequentie van de eerste hulpverlening. Anders “durf” geen hulp meer te bieden en ga je ook de amerikanen achterna door de andere kant op te kijken bij ongevallen (no hearing and seeing is no blaming).
Gr., Tjeerd
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?