Reanimeren

• J ten Broeke

Beste lezers,

Welke keuze moet ik maken als ik in aanraking kom met een reanimatie afwijzing. Bijvoorbeeld:

Ik vind een persoon liggend op de grond, ik heb de keuze gemaakt om dit persoon te reanimeren, maar dit persoon draagt een verklaring bij zich met het verzoek

“ik wil niet gereanimeerd worden”.

Moet ik dit negeren, of moet ik het persoon zijn wils beschikking opvolgen.

Een veel gehoorde opmerking is:“nou ik help hem ik laat deze beslissing wel aan een arts over”.

Persoonlijk ben ik het met deze reactie niet eens, wie ben ik om tegen de wil van dit persoon in te gaan.

Wie anders dan het persoon zelf, kan beter de beslissingen nemen, hij heeft deze beslissing al genomen.

Ps.

Ik doe EHBO voor het bedrijf waar ik werk, maar buiten het werk om heb ik ook als EHBOer en (morele) plicht mensen te helpen.

• marcel

wat die wel of niet draag is ons pakje aan niet altijd readimeren de rest is voor de verpleegkundige jij doet wat je geleerd heb en gaat niet zoeken naar dat soort plaatjes

• Mariska

Op het moment dat je een onbekende vindt met zo´n verklaring (waar je niet naar

mag gaan zoeken, je verliest dan kostbare tijd) weet je niet of het slachtoffer ook daadwerkelijk degene is die de niet-reanimeren verklaring heeft ondertekend.

Mariska

• john

Hoi J ten Broeke,

Zie, op dit prikbord het bericht van 7-11-2005 over de reanimatie.

gr, john

• joppie

Hoi J ten broeke

Ook ik ben het geheel met de anderen eens dat je niet de keuze mag maken om niet te reanimeren bij een verklaring, dat is aan de verpleegkundigen die komen met de ambu om die keuze te maken en niet aan ons als ehbo ers als het goed is heb je dat ook gehad in jouw opleiding.Ik hoop dat je de juiste keuze maakt als je er voor komt te staan en houd er rekening mee dat je ook zelf slachtoffer bent na de reanimatie blijf er niet mee lopen maar ga er ook mee naar jouw huisarts

groetjes

• Pleeg

Gebruik de zoekfunctie deze vraag is op deze pagina ook te vinden, samen met een hoop advies!

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=405&i=5060&t=5060

• ittata

hallo,

uit eigen ervaring heb ik hetzelfde mee gemaakt tijdens een inzet als ehbo-er.

kom ter plaatse bij een slachtoffer die gereanimeerd moet worden.

ik begin acuut met reanimeren, tijdens mij reanimatie wordt ik er op aangesproken dat mijnheer een breifje bij zich had dat hi9j niet gereanimeerd wilde worden. helaas voor hem ben ik door gegaan met de gestarte reanimatie, en wachte op verdere orders van het ambulance personeel(ik had veel toeschjouwers om me heen die alleen maar zaten te kijken, dat was een raar gezicht geweest als ik ineens gestopt was met hulp verlenen terwijl ik wel profesioneel gekleed was als ehbo-er)

van de reacties om me heen heb ik niet veel mee gekregen en op het moment van het briefje heb ik er geen seconde aandacht aan geschonken.

helaas is het slachtoffer niet veel later toch overleden.

doe wat je zelf denkt wat goed is en luister op zo'n moment alleen naar hjezelf of naar die mannern en vrouwen in die fel groene kleding m,et die blauwe lampen die op dat moment jou collega's zijn.

succes ittata

• John Kristelijn

Volgens mij gewoon aan het werk gaan. Wie zegt dat deze meneer wel een niet reanimeren verklaring heeft maar zich inmiddels bedacht heeft?

• willem kreuk

Als ik zo iets zou tegen komen begin ik gewoon ik laat het aan de profesinals over om te beslissen meestal als de mensen het over leven zijn ze wat blij dat ze nog leven gr willem kreuk