Medic First Aid

• Jeroen

Heeft iemand hier ervaring met de cursus MFA? Zo ja, wat vinden jullie van de cursus, en dan vooral die van Care Initiator +. En wat vinden jullie ervan dat je na deze cursus gevolgd te hebben je het certificaat tegen certificeringskosten om kan laten zetten naar en Oranje Kruis EHBO-diploma?

Ik ben zelf een voorstander van praktijkcursussen die snel to-the-point komen. Ik heb tweemaal een volledige EHBO-cursus gevolgd (2 x geen herhalingslessen gevolgd, dom, dom, dom). De kosten zijn bijna hetzelfde maar de tijd die je kwijt bent aan een EHBO-cursus is, naar mijn idee, toch te lang. De MFA-CI+ duurt twee dagen, 12 uur in totaal. Vooral doen, doen en nog eens doen.

Ik zou graag jullie mening daarover horen.

Jeroen

• Jeroen

Zo te zien is niemand die er iets over wil zeggen. Dan doe ik het zelf maar.

Eergisteren heb ik de cursus afgerond. In twee dagen veel voor de kiezen gehad. De eerste dag vooral bezig met benaderen van patient, ABC, beademen en reanimeren. De tweede dag veel informatie over ziektebeelden, letselbeoordeling, wat te doen bij bepaalde letsels en natuurlijk een kort “examen”.

De opzet deed mij veel denken aan de BHV-cursus die ik twee jaar geleden heb gevolgd. Vooral de nadruk op benadering van slachtoffers (SETUP), beademen en reanimeren. Het behandelen van overige letsels gaat snel en is voor mensen die geen ervaring hebben in eerste hulp volgens mij moeilijk te volgen en is veel in een korte tijd.

Het mooie is wel dat je dit certificaat tegen certificeringskosten om kunt laten zetten naar een Basisdiploma van het Oranje Kruis. Dus als je op zoek bent naar werk en er wordt een Oranje Kruis diploma gevraagd, dan is dit mogelijk een oplossing. Ik denk wel dat deze cursus goed is voor mensen die al eerder een EHBO-cursu hebben gevolgd en dus op de hoogte zijn van de theorie. Mensen die van voor af aan moeten beginnen doen er volgens mij goed aan de reguliere cursus van het Oranje Kruis te volgen.

Nou, het certificaat heb ik binnen enkele weken thuis en dan om laten zetten. Nu wel de herhalingslessen volgen want anders is het zonde van het geld.

Jeroen

• Rene

Je hebt duidelijk niet de nieuwsbrief van het oranje kruis gelezen, daar staat:

Omzetten diploma’s

Met ingang van 1 augustus 2006 zullen diploma’s door andere organisaties uitgereikt niet zonder meer worden omgezet naar het diploma Eerste Hulp. Men kan in het bezit komen van dit diploma nadat men een examen heeft afgelegd.

• Jeroen

Ja klopt en aangezien het nog geen 1 augustus 2006 is kan dit nog steeds gewoon door de certificeringskosten te betalen. Oh ja, dat had ik al persoonlijk gehoord van een medewerkster van de afdeling certificering van het Oranje Kruis. Ik laat me wel goed informeren voordat ik ergens aan begin. Overigens wel goed dat je dit even opmerkt.

• Rietha Dasselaar

Beste Jeroen. De regels van het Oranje kruis zijn veranderd. Wanneer is je diploma verlopen. Je zou altijd een competentietoets af kunnen leggen om te kijken of je nog aan de voorwaarden voldoet.

Met vriendelijke groet,

Rietha Dasselaar

EHBO-docent Rene schreef:

>

> Je hebt duidelijk niet de nieuwsbrief van het oranje kruis

> gelezen, daar staat:

>

> Omzetten diploma’s

>

> Met ingang van 1 augustus 2006 zullen diploma’s door andere

> organisaties uitgereikt niet zonder meer worden omgezet naar

> het diploma Eerste Hulp. Men kan in het bezit komen van dit

> diploma nadat men een examen heeft afgelegd.

• Jeroen

Bedankt voor je reactie. Ik heb volgende week het certificaat MFA binnen en kan het dan nog omzetten. Zo'n competentietoets is ook een goed idee mocht het allemaal nog in de soep lopen. Ik houd je op de hoogte.

• Ron Prins

Persoonlijk heb ik een probleem met het er in stampen van kennis in een of twee dagen.

Hoe leeert een Eerste Hulp verlener werken?

Door veel te oefenen en daarbij dan weer diepergaande informatie te krijgen.

In twee dagen leer je wel om het examen te behalen, maar wat weet je nog na een maand?

Bij het lesgeven in reanimatie valt me al op dat zelfs Eerste Hulp verleners die al een aantal jaar mee gaan, op het moment van handellen toch nog even gaan twijfelen (dit bij mensen meerdere mensen die ook van anderen les hebben gehad bemerkt).

Een cucrsus in twee dagen is naar mijn mening dan ook goed voor de instantie die de lessen geeft, maar volgens mij heeft de cursist en laat staan het slachtoffer r minder aan.

Ron

Die op alle gebieden van Eerste Hulp les geeft.

• Jeroen

Ik ga helemaal met je mee. Omdat ik mijn diploma had laten verlopen en geen zin had de hele cursus weer opnieuw te doen, deed ik MFA. In 2 dagen lekker snel door de stof. Voor mensen die de Oranje Kruis cursus al kennen is dit een leuke aanvulling of herhaling. Ik heb wel gemerkt dat als je niets van EHBO kent, en dat waren er een aantal, dan gaat het erg snel en vraag ik me ook af hoe het blijft hangen en wat je nog weet na een paar weken. Het is nu zo dat je dit certificaat niet meer zonder examen en daarmee extra kosten kunt omzetten voor een diploma van het Oranje Kruis. Goede zaak lijkt me want het is gewoon niet in 2 dagen te leren. Ondanks dat ze dit wel propageren. Ik moet overigens zeggen dat de eerste dag volledig gewijd is aan de eerste handelingen en reanimatie. Dit is goed bij te houden maar de tweede dag gaat over de overige zaken en dit worden dus in 1 dag er doorheen geramd.

Maar ja, het Oranje Kruis heeft al maatregelen genomen dus hopelijk volgen er meer.

Jeroen