Bloeden stoppen!

• Wendy

Hallo Allemaal!!!

Ik heb een vraagje…Heb vanavond een discussie gehad nadat ik me eigen heb gesneden met de kaasschaaf (ja schaam schaam)

Het bloede flink heb het gestopt d.m.v een verbandje er om heen doen. Nu komt mijn schoonvader aan met het verhaal dat je een wondje onder koud water moet laten en dat het dan stopt met bloeden. Ik dacht altijd dat het alleen erger werd als je dat doet.

Misschien een rare vraag maar wil graag weten wie er gelijk heeft :-)

Alvast bedankt,

Groetjes Wendy

• John Kristelijn

Het bloeden stopt als je de arm en hand omhoog houdt. Het onder de kraan doen is alleen om wondjes te reinigen, maar als het erg bloed hoeft dat weer niet omdat de wond dan vanzelf schoon bloed. Als je de wond onder de kraan houd met koud water en je doet dat te lang dan krijg je weer onderkoelingsverschijnselen.

• alpie

waarschijnlijk is het zo dat je met het water wat over het wondje stroomt, de wond, en de omgeving afkoelt, waardoor ook beschadigde bloedvaatjes samentrekken waardoor de bloeding vertraagd of gestopt wordt omdat door het samentrekken het “gat” waardoor bloedstroomt als het ware verstopt.

het bovenstaande is misschien ook een beredenering van wat diegene bedoelt verwijzend naar het bericht van wendy.

alpie

• jeannette

ik heb wondje op teen gisteren middag gestoten en diep vleeswondje 5 millimeter vandaag gaasje verschoond bloeden nog steeds wat kan ik het beste doen voor hecten is het te klein

• alpie

jeannette,

als je met “hecten” hechten bedoeld zou het waarschijnlijk niet meer op een juiste manier mogelijk zijn als het wondje gisteren middag is ontstaan. aangezien het een diepe of grote vlees wond is, is het verstandiger om even bij de huisarts langs te gaan.

jeannette schreef:

>

> ik heb wondje op teen gisteren middag gestoten en diep

> vleeswondje 5 millimeter vandaag gaasje verschoond bloeden

> nog steeds wat kan ik het beste doen voor hecten is het te

> klein

• Henriette

Goed gehandeld: door het vele bloeden is de wond al schoon.

Trouwens, als je water gebruikt: liever warm, dan stopt het bloeden eerder

• poppysblauw

Hallo mensen, ik heb even een vraagje, ik heb een snee in mijn tong, en nu bloed ik steeds, vooral als ik koffie en of thee drink, moet ik nu een pleister op die tong houden, en of juist niet het zit vooraan, dus echt lastig

• John Kristelijn

Wat een onzin zeg, warm water gebruiken om het bloeden te stoppen. Bij warm water gaan de bloedvaatjes juist openstaan en zal de wond dus harder gaan bloeden. Dus eerder koud water, dan trekken de bloedvaatjes dicht en stopt het bloeden. LET WEL OP, dat er geen bevriezingsverschijnselen ontstaan doordat het water te koud is.

• rika

Je moet er om denken dat het slachtoffer dan niet snel onderkoeld raakt. Het beste kun je een druk verbandje aanleggen!

• Coos

Hoi!

simpel: als je wotje vuil bevat uitspoellen met lauw water(als je wond in aanraking komt met water bloed het door en zo kan het vuil eruit!!)

afdeppen met een watje of gaasje en droog houden zo dat het wond kan drogen:

Maar als je bloedverdunnners of adere mediseinen gebruikt dat is het beter dat je naar je huisarts moet gaan.

maar in meeste geval, uitspoelen/drogen/beschermen dat is alles.

Succes!