EHBO koffer injectiespuit

• Tony

Ik heb laatst bij een nogal grote leverancier van koffers in Nederland gezien dat in een EHBDO koffer een injectiespuit zit. Hadden ze geadverteerd op een forum door een van hun medewerkers. Ik heb direct gevraagd waarvoor deze diende. Deze zou niet zijn om te injecteren, maar waarvoor is hij dan wel. Volgens mij kan het problemen opleveren als je ermee in sommige landen komt met de douane, want dan heb je een doktersattest nodig. Bovendien heb je volgens mij medische bevoegheid nodig om een injectiespuit te gebruiken en mag een EHBO'er deze niet gebruiken. Wie kan mij uitleg geven.

Tony

• alpie

Tony,

je hoeft deze spuit niet perse te gebruiken (om te injecteren, zeker als er geen naaldjes bij geleverd zijn(: ), staat immers in geen enkele wet.

om je vraag te beantwoorden waarvoor het wel gebruikt kan worden door ehbo-ers: je kunt het ook gebruiken om een wond mee te spoelen indien je deze vult met water, of je kunt er een blaartje mee leegmaken als je dat kunt, je kan er goed mee darten als er naaldjes meegelevert zijn, of iets anders waarvoor het handig kan zijn, wat ook nog mogelijk is is dat als je naar gebieden gaat waar de hygiene slecht is dan kun je de dokter jou eigen set overhandigen. en bovendien kan deze ehboset ook door verpleegkundigen of artsen gebruikt worden want er staat nergens dat dat verboden is.

ook weet ik dat je als ehbo-er gewoon spuitjes in je tas mag hebben, en ook gewoon mag gebruiken tijdens je behandelingen, zolang je er maar geen “voorbehouden handelingen” ( heet het dacht ik volgens de wet ) mee doet tenzij je daartoe “bekwaam” bent doordat je ervaring hebt of les mee hebt gehad, of je het in opdracht van een arts of verpleegkundige doet.

ook kun je deze spuitjes uit je tas halen als je deze niet in je tas wenst te hebben, of als je naar het buitenland gaat. maar volgensmij als je een papiertje vande dokter hebt mag je het wel weer meenemen maar onder welke voorwaarden en hoe weet ik niet precies zou je misschien bij luchthavenautoriteiten kunnen navragen.

het ligt ermaar net aan waarvoor de tas(sen) gebruikt gaan worden, en door wie ze gebruikt gaan worden. vb door ervaren hulpverleners bij evenementen, door een arts, of door een bhv ploeg van een bedrijf wat maar 1 keer per jaar les krijgt, of juist een ervaren bhv ploeg die iedere 3 of 4 maanden oefent ofzo. of gewoon voor thuis, ofnaar het buitenland en dan ligt het er net aan waar je heen gaat. ook de aart van de meest voorkomende behandelingen/verwondingen etc. speelt een (volgensmij de belangrijkste) belangrijke rol. want daarop moet je de inhoud van de tas aanpassen ( als je veel pleisters plakt 2 of 3 doosjes of rolletjes extra meenenmen minimaal).

ik hoop dat ik je vraag voldoende heb kunnen beantwoorden.

alpie.

• Tony

Bedankt Alpie hiermee is mijn vraag inderdaad beantwoord. En de naalden worden volgens mij bijgeleverd want ze praten over injectiespuiten en niet spuiten.

Tony

• alpie

zou kunnen, oke graag gedaan…

• Anne

Outdoor EHBO kits zijn vaak ook voorzien van Spuiten en naalden. Ze zitten er in omdat het in sommige landen niet altijd even goed zit met de hygiëne. Neem je je eigen materiaal mee dan ben je in ieder geval verzekerd van schone spuiten en naalden. Misschien was dit ook wel de bedoeling van de fabrikant/leverancier van deze koffer.