eerste ehbo verlening voor mij

• galina

goeden morgen ik wil even een ervaring met jullie delen als het mag en kijken wat jullie er van zeggen ik twijfel nogal met me zelf naa aanleiding van het gebeurde

oke dit is er gebeurd

ik was op me werk en toen kwam er een kolega binnen met haar moeder en zus

ze hadden onenigheid met een andere colega van mij dus ik probeerde het te sussen en een beetje te bemiddelen het is geen reclame he ruzie op de werkplek en zeker niet door volwassenen en al helemaal niet als de werkplek een bassischool betreft

oke het volgende gebeurde dus allemaal de colega die dus ruzie had met een andere kolega had haar moeder en zus dus bij en die gingen op die andere colega af ik was bezig met het bemidelen om het op te lossen via praten toen zag ik links van mij ineens dat meisje waar het om ging die ruzie in elkaar zakken op de grond

snel overdacht ik de situatie en liet het gesprek voor wat het was knielde bij het meisje neer en checkte alles gelukkig ademde ze normaal en alles was goed de pols en zo ik riep haar probeerde contakt met haar te krijgen ze bleef liggen met gesloten ogen het leek wel of ze sliep het duurde allemaal erg lang dat ze niet bij was ik vroeg aan haar moeder terwijl ik haar in gaten hield heeft ze dit vaker ja zij die moeder ik zij bent u ervroor naar een dokter geweest nee hoeft niet zij ze wat ik op zich wel vreemd vond he ook nam haar moeder het hoofd van haar in haar handen ik zij tegen haar wilt u dat aub niet doen het kind kan zo wel een letsel oplopen he of schade aan haar nek krijgen vond ook dit heel raar op zich maar kon ook wel een beetje de emotie van de moeder begrijpen ook werd er gezegd ze moet water hebben ik zij nou zolang ze niet bij kennis is krijgt ze absoluut geen water van mij dus wachten we af er kwamen mensen die in die gymzaal moesten zijn bij ons hun hadden de gymzaal geboekt dus moesten er wel gebruik van maken dus kreeg ik dat ook nog erbij he ik legde snel uit dat het zo wel weer goed zo gaan met de jongedame en dat we dan de gymzaal zouden verlaten of ze even zolang buiten wilde wachten ik wile komplete rust hebben voor me zelf om goed te kunnen handelen en voor het slachtoffer langzaam kwam ze gelukkkig weer bij haar positieve en ik vroeg haar wat ze nu voelde ze had een beetje hoofdpijn zij ze en ik zij blijf nog even rustig liggen toen heb ik haar geadviseerd om heel rustig adem te halen en te zorgen dat ze weer genoeg zuurtstof binnen kreeg zodat ze snel weer op zou knappen en dat gebeurde gelukkig ook toen ze weer helemaal de oude was hebben we haar voorzichtig overeind getilt na dat ik zeker was er van dat ze verder geen letsel had op gelopen en we zijn naar de wc gelopen met haar en hebben haar daar zelf water laten drinken en even zich op laten frissen

zij is daarna gewoon weer aan het werk gegaan en de ruzie is zeg maar daardoor gestild de moeder en zus gingen naar huis en ik zij hen dat ze maar kontakt met het hoofdkantoor met de bazen daar moesten zoeken en daar proberen de problemen op te gaan lossen die in het team speelde

ze bedankten mij nog voor de hulpverlening zelf besefte ik pas goed na dat alles weer rustig was wat ik had mee gemaakt ik had zojuist me allereerste hulpverlening gedaan aan ene kant voelde het goed ben pas geslaagd in december 2006 dus is alles nog vers en nieuw voor me he

ik ging telkens na van wat had ik anders moeten doen of wat heb ik vergeten te doen tja of ik iets vergeten ben zou het zo niet weten of anders had moeten doen tja dat weet ik ook niet dus mischien kunnen jullie me tips geven

wat blijkt nu ik bel de hoofdkantoor en meld daar dus dit geval zegt die man daar o maar dat heb zij altijd als ze zich druk maakt of haar zin niet krijgt laat ze zich vallen en gebeurt dit wij weten dat hier wel en laten haar gewoon liggen even dan en doen er verder niets aan het is een grote komedie van haar .

nu dus me vraag kan iemand dan zo iets faken kan iemand zo iets gewoon zo naa spelen dat het zo echt lijkt wand voor mij was het heel real hoor

en nu loop ik dus daardoor met het gevoel rond van de ene kant ik heb iemand geholpen die me voor de gek gehouden heb

maar aan de andere kant dat kun je toch nooit beordelen of het echt of niet echt is dus zeg ik ik heb goed gehandeld nu mijn vraag hebben jullie zoiets ooit aan de hand gehad en hoe ga je daar dan mee om wand het hele gedoe laat me niet echt los sorry

• Tjeerd

Hallo Galina,

Supergoed van je dat jij de nodige eerste hulp verleend hebt. Ik vind het ook goed van jou dat jij naar jezelf kritische vragen stelt. Zelfreflectie is immers heel leerzaam.

Ja, ik ken ook mensen die graag de nodige aandacht willen. Zeker wanneer de dingen niet gaan zoals zij het willen. Regelmatig gaan die “onderuit”. Op het moment dat ik als hulpverlener (EHBO) er bij wordt geroepen, vraag ik al bij voorbaat of de persoon van de stoel gegleden is of van de stoel is gevallen (van de stoel glijden is immers minder pijnlijk !!!! ahum..). Vanzelfsprekend ga ik er wel naar toe, want het kan ook een echt noodgeval zijn.

Als hulpverlener geef je eerste hulpverlening aan de medemens in nood bij lichamelijk en psychische letsels. Laat je niet ontmoedigen door mensen die een slachtoffer-spel spelen. Uiteindelijk zíjn zij slachtoffer van zichzelf en hebben zichzelf voor de gek gehouden. En niet de hulpverlener. Deze moet in principe van het ergste uit gaan.

Galina, jouw verhaal gelezen te hebben, vind ik dat jij een zeer goede eerste hulp hebt verleend. Laat jou voor een volgende keer dan ook zeker niet ontmoedigen. De ernst van de situatie laat zich immers niet altijd vooraf bepalen. Jou “nep-slachtoffer” heeft mogelijk de volgende keer wel echt iets en heeft jou dan echt nodig.

Jij hebt in jouw situatie zeker weer dingen geleerd.Toch?

Met vriendelijke groet,

Tjeerd Hummel

Docent Eerste Hulp

• galina

tjeerd hummel bedankt voor je fijne reaktie

ergens weet ik ook wel dat wat ik deed goed was en is maar ik baalde er van

dat ik dus voor me zelf het gevoel kreeg dat ik het niet gezien had dat ze feekte om zo maar te zeggen maar inderdaad zij is slachtoffer van haar eigen gedrag

heb immers wel een goede tip gekregen nog van een ehbo lotus docent

om als het weer voorkomt dan es de arm van haar boven het gezicht te houden en dan los te laten en te kijken of ze dan de arm op haar gezicht laat vallen of niet valt niet op haar gezicht dan is het fake

valt ie wel op haar gezicht dan is het niet fake en is er echt iets

maar vind dat wel op zich erg ver gaan wand iemand die voor mijn gevoel niet bij bewustzijn is om daar een arm van te pakken en boven haar gezicht los te laten heb dan het gevoel dat ik haar kwaal nog erger kan maken dan dat het op zich op dat moment is wat vinden jullie daar van

mischien neem ik het ehbo gebeuren wel te serieus maar ik wil het gewoon heel goed en dat is gewoon mijn hoogste prioriteit

ben ook om die reden lid geworden van het rode kruis in eerbeek omdat ik gewoon fijn vind om wat te kunnen doen en ook de oefen avonden van het ehbo zijn altijd gezellig we hebben fijne lerearen de hr g. voskamp en h..sambeek

vind het echt heel leuk om te doen en de lessen zijn gezellie

• EM

Hoi,

Heel goed gedaan joh! Het kan wel waar zijn wat anderen over haar zeggen (dat ze aan het faken was), maar stel nou dat er echt iets aan de hand is en het loopt slecht af, omdat niemand haar helpt? Je moet altijd handelen, ook al staat iemand bekend als een aansteller. Nogmaal: hartstikke goed gedaan.

Groetjes,

EM