EHBO-films op internet zijn nodig

• Hieze

Ik vind dat de overheid een volledige EHBO-kursus op internet moet zetten in de vorm van films. Dit kan via de techniek van streaming video. Die films kunnen in het buitenland worden aangekocht en ondertiteld. Of ze kunnen hier worden gemaakt en met winst verkocht naar het buitenland.

Dit plan zal uiteindelijk veel veel meer geld besparen dan het kost. Want hierdoor kunnen hoge kosten worden bespaard op het gebied van gezondheidszorg, ziekteverzuim, WAO, GGZ en revalidatie. Bovendien zal dit systeem waarschijnlijk bevorderen dat mensen op straat elkaar zonodig helpen en lijkt me goed voor de sfeer in ons land. Ook zal dit de hulpdiensten ontlasten.

Ook zou de overheid een paar televisie- en radiokanalen moeten opkopen waar voortdurend voorlichtingsprogramma's worden uitgezonden op allerlei gebieden. Een deel van die programma's zou een heel aantrekkelijke vorm moeten hebben, bijvoorbeeld met bekende artiesten en zangers. Dan zullen er veel mensen naar kijken of luisteren.

• Tjeerd

Hallo Hieze,

Als rechtgeaard EHBO-er ben ik het natuurlijk geheel met jou eens. Maar volgens mij is jouw voorstel te idealogischh. Wie zullen er naar de programma's kijken. Volgens mij alleen (eerste) hulpverleners. Anderen die geïnterresseerd zijn in hulpverlening kunnen een gepaste cursus gaan volgen. Maar dat kost tijd en geld. Dus doen ze het veelal niet.

Anderzijds noem jij een aantal besparingen die het de overheid kan opleveren. Dit is volgens mij maar relatief. Minder werk in die gebieden, betekent minder arbeidsplaatsen, betekent meer uitkeringsgeld.

Het is geenszins mijn bedoeling om jouw idee naar beneden te halen. Nee. Ik vind het leuk om hier eens met elkaar van gedachten te wisselen en hoop dat er meerdere personen reageren op jouw leuk voorstel.

Groetjes,

Tjeerd

• WarnerJan

Op zich een aardig idee. Maar er is één zwak punt: praktijk ervaring. Als je een film kijkt over autorijles, kun je dan daarna zelf ook goed rijden? Denk het niet. Dus een klaslokaal met een trainer, een doos verband, een reanimatiepop en een paar uur zweten blijft toch het beste.

• Hieze

Tjeerd, bedankt voor je reactie.

Warner-Jan, als veel mensen min of meer EHBO-kennis leren van tv en radio, zullen er volgens mij meer mensen praktijklessen gaan volgen.

Bovendien kan EHBO-informatie worden verwerkt in allerlei gewone amusementsprogramma's op radio en tv. En dat geldt ook voor andere belangrijke voorlichting. De overheid zou dat zelfs moeten verplichten vind ik. Dat geeft bijna geen hogere kosten. Want die amusementsprogramma's worden toch gemaakt. Dit plan kan veel ellende voorkomen.