LPEV

• Klaas

Ben op de website van de IVIC iets leuks tegengekomen.

Kijk eens op www.lpev.nl. Lijkt wel een toekomstige tegenhanger van het OK.

Klaas.

• mario van limburg

prachtig zo'n link hier.

lijkt verdraait veel op spamm.

Er komen steeds meer profeten die zeggen dat ze het licht hebben gezien.

Is er nog een standarisatie mogelijk?

-Er zijn al instructeurs die een eigen EH-boek geschreven hebben.

-Er zijn al faculteitsverenigingen die een eigen stroming hebben.

-Er zijn al opleidingsburo's die zelf certificeren en cursussen geven.

-Er is al een E-learning school die zelf een eigen reanimatieprotocol heeft.

-Er is een grote opleider die EHBO geeft in een dag en een naslagwerk meegeeft

als de mensen het niet weten.

-Er zijn opleiders die herhaling per gesprek afhandelen.

Iedereen doet zijn best, we moeten er alleen zelf geen warboel van maken.

Wie zitten er als deskundigen in?

Wie is de adviesraad?

Wie heeft het recht om zelf een landelijk protocol te ontwerpen?

Waaraan is het protocol getoetst?

Eerste Hulp verlening is leken werk, voorbijgangers die (verplicht) moeten helpen naar kunnen.

Dat is Eerste Hulp toch.

Aanvullend hebben we 112 en die hebben protocollen en kunnen worden afgerekend op hun handelen.

Sorry als ik iemand verkeerd toegesproken heb.

Wij hebben allemaal goede bedoeling in principe.

• trudie

groot gelijk.

het wordt steeds onoverzichtelijker zo.

het oranje kruis is toch onze “'meester”'?

• Klaas

Kan wel zijn, ben op de IVIC bij hun stand geweest en heb daar een goede uitleg gekregen. Ze hebben trouwens goed lesmateriaal ontwikkeld.

Het oranje kruis is trouwens het alleenrecht in Nederland kwijt geraakt voor ehbo een aantal jaren geleden.

Klaas.

• René

Vaak is dit geldkloperij, ik heb er veel moete er voor moeten doen om instructeur eerste hulp te worden bij dit soort lui kan je in een weekend al instructeur worden en bij node doe je er een jaar over.

Groet René

• Klaas

Beste René,

Help me even op weg, waar staat deze “weekend” cursus en de bijbehorende bijzonderheden dan vermeld ?

Klaas.

• WarnerJan

Nou, je site werkt in ieder geval niet onder FireFox.

• Carin

en fdan zo'n nep psje krijgen wat geen enkele meerwaarde heeft. goh jongens bel geoon 112 en blijf met je handen van mij af!! bestaan daar pasjes voor, STOP! ehbo-er BLIJF van MIJN af!

• Ehv-er

tja er zijn mensen die nogsteeds denken dat ze in 2 weken tijd arts kunnen worden he, en er zijn ook mensen die gewoon interessant willen doen met allerlei protocollen, procedures, en datsoort dingen. maar als je het OK boekje er bij houdt staat er infeite het zelfde in soms iets uitgebreider of ietsje anders, ofzo, maar alles dient mijns inziens voor het zelfde doel. en zolang dit zo is vind ik het best,

ik weet niet of julie ook op het hulpverleningsforum meelezen, maar daar hebben we ( de meeste collega's) afgesproken dat we onderscheid maken in:

‘passanten hulpverlening’

dwz. gewoon doen wat het OK boekje voorschrijft, en verder blijf je overal van af, en draag je indien nodig zsm de hulpverlening over aan ambu.

‘evenementen hulpverlening’

dit is hulpverlening wat door ehbo-teams op evenementen gedaan wordt, dit is infeite het zelfde als de eerste (gewoon op BLS/EHBO nivo), maardan heel iets uitgebreider, vb even met een brandcard van het veld tillen, of wat extra kennis over diverse andere letsels zodat je zelf zoveel mogelijk de eindbehandeling kunt uitvoeren indien mogelijk. maar alles wat daar buiten valt valt ook buiten de ehbo, en wordt dus niet door ehbo-ers gedaan. ook voorbehouden handelingen worden in dit geval niet door ehbo-ers maar door verpleegkundigen of artsen (soms met HULP van ehbo-ers) uitgevoerd.

zo zie ik het na 8 jaartjes rodekruis.

• Surf

Zo, heb jij effe een slechte dag zeg. Met het goede been uit het verkeerde bed gestapt?? Alleen maar zeiken op andermans berichten. Vul op de stippellijn uw positieve bijdrage van vandaag in: ………………….

En als EHBO-er zal ik je toch helpen, ondanks je kapsones. En als we toch nog iets aan te merken willen hebben, dan heb ik ook nog wel wat: het is niet “mijn”, maar “mij”.

Succes met je EHBO opleiding.