EHBO verplicht

  • Martin Slag

    Kan iemand mijn vertellen of het hebben van een EHBO verplicht is bij een sportevenement .

    Het gaat om een voetbal evenement waarbij teams meedoen vanuit de hele wereld.

    Er zullen ongeveer tussen de 200 en 300 deelnemers zijn, dit zijn voetballers en cheerleaders van een ICT organisatie uit de verschillende landen.

    Kan de BHV organisatie hier ook een rol in spelen of is het verplicht een proffesioneel EHBO team aanwezig te hebben.

  • John Kristelijn

    Inderdaad is dit verplicht. Maar om zeker te zijn kun je het beste informeren bij de desbetreffende gemeente. Iedere gemeente heeft zo zijn eigen eisen waaraan voldaan moet worden bij de organsatie van een evenement.

  • Carin

    das niet verplicht, je mag gewoon met collegae gaan voetballen geen ehbo verplicht.

  • Ehv-er

    of het verplicht is weet ik niet dit zou je eventueel als er een vergunning is aangevraagd bij de gemeente kunnen navragen. maar uit ervaring weet ik dat het wel erg verstandig is. want ik was afgelopen week ook bij een voetbaltoernooi van een grote bank, en hier vielen ook de nogdige slachtoffers waren met 4 personen, en er werdt op 5 velden gespeeld.

    of de bhv hier een rol in kan spelen weet ik zo net nog niet, want standaard bhv zoals we die kennen is voor zover ik weet heelveel ontruiming, wat brandbestrijding, en basis levensreddende handelingen. aan de eerste 2 kan ik vertellen heb je bij een voetbaltoernooi niet zo heel veel. maar aan basis levensreddende handelingen heb je ook niet zo heel erg veel, want je het grootste deel van wat er op je ehbo-post binnen komt valt onder ehbo, verbandleer en kleine ongevallen, wandel letsels, en heel erg veel sportletsels. daarnaast is het begeleiden van een evenement heel iets anders dan het ontruimen van een gebouw, en zijn er bestwel veel aandachtspunten waar de teamleider ehbo aan moet denken, risico analyse maken, indeling van de posten, etc etc.

    ik weet niet wat het nivo van de bhv-ers is, en of zij bij een rodekruis of ehbo vereniging zitten ofzo, maar anders denk ik niet dat ditsoort klusjes voor iedere bhv-er weggelegd is.

    een hele kleine greep uit diverse letsels welke je zou kunnen verwachten:

    -verstuikingen

    -verzwikkingen

    -overige letsels tgv overbelasting

    -spierblessures

    -botbreuken

    -schaafwonden

    mijn advies is om wel een ehbo-team van het rodekruis, ehbo vereniging of andere stichtingen de ehbo te laten verzorgen.

    maar besluit je toch de ehbo zelf te verzorgen heb ik ook nog wel wat tips voor je, maar dat hoor ik wel weer.

  • Justus

    bel gewoon 112 als er iets is…

  • WarnerJan

    112 is voor *levensbedreigende* situaties. Niet voor een pleister op de knie, of het koelen van een verstuiking.

    Ik zit regelmatig bij voetbalwedstrijden en andere sportevenementen, en ik kan je vertellen dat er zich veel schaafwonden en kneuzingen/verstuikingen voordoen. Niet iets waar je 112 voor belt. Maar ze zijn wel blij als je ze helpt. Mijn ervaring is dat EHBO dozen uit voetbalkantines nou niet de meest aangevulde, gecontroleerde dozen zijn. (Pleisters op, jodium uit het jaar nul, geen schaar, gaas over de datum, dat soort dingen)

    Levensbedreigende letsels en letsels die niet vervoerd mogen worden, zoals een gebroken been, gaan naar 112.

    Het zou vervelend zijn als jij een ambulance laat komen voor een schaafwond, en dat daardoor iemand die de ambulance écht nodig heeft moet wachten.

  • Ehv-er

    je hebt zeker nog nooit op een beetje evenement als ehbo-er gestaan, tenminste dat haal ik uit je reactie,

  • WarnerJan

    Volgens mij is hij/zij zelfs geen EHBO-er. Een EHBO-er zou nooit zomaar 112 bellen…

  • Ehv-er

    tja ze lachen je uit als je voor een kleine blauwe plek een ambu laat komen

  • mekking

    hallo een ehbo diploma is verplicht bij het verlenen van ongevallen ook bij de sport je moet goed weten wat voor letsel er aanwezig zij daarom is het niet verkeerd om een diploma ehbo en hartreanimatie te hebben en zal ongetwijfel

    in je buurt een ehbo vereniging zijn om daar advies in te winnen ik hoop dat ik zo je vraag heb beantwoordt

    groetjes. henk.Martin Slag schreef:

    >

    > Kan iemand mijn vertellen of het hebben van een EHBO

    > verplicht is bij een sportevenement .

    > Het gaat om een voetbal evenement waarbij teams meedoen

    > vanuit de hele wereld.

    > Er zullen ongeveer tussen de 200 en 300 deelnemers zijn, dit

    > zijn voetballers en cheerleaders van een ICT organisatie uit

    > de verschillende landen.

    > Kan de BHV organisatie hier ook een rol in spelen of is het

    > verplicht een proffesioneel EHBO team aanwezig te hebben.