Hoi
Ik heb een vraagje,word er nog steeds de pijnprikkel gegeven in monnikskapspier.
groetjes roos
Hallo Roos,
Nee, de pijnprikkel in de monnikskapspier wordt niet meer toegepast. De enige pijnprikkel - binnen de EHBO - bestaat uit het aanschudden van het slachtoffer bij de schouders. Hierbij worden de schouders alleen naar beneden geduwd. Dit om de voorkomen dat het hoofd (lees: nek) onnodig beweegd, hetgeen van belang is bij mogelijke halswervelbreuken.
Vanwaar jouw vraag over de monnikskapspier?
Groet,
Tjeerd
Docent Eerste Hulproos schreef:
>
> Hoi
> Ik heb een vraagje,word er nog steeds de pijnprikkel gegeven
> in monnikskapspier.
> groetjes roos
In de Eerste Hulp wordt het geven van een pijnprikkel in de Monnikskapspier niet meer gegeven zoals Tjeerd ook al meldde. Toch kan ik me indenken dat als iemand twijfelt als hij bij een ongeval of hulpverleningsactiviteit, en hij/zij heef tin het verleden de pijnprikkel geleerd dat deze dan alsnog wordt toegepast om zekerheid te hebben over het bewustzijn van het slachtoffer.
Even voor de duidelijkheid.
De pijnprikkel wordt niet meer in het OK boekje genoemd.
In het lesmateriaal van andere eerstehulp organisaties wordt de pijnprikkel nog steeds gehandhaafd voor het bepalen van de AVPU.
Dit zelfde geldt ook voor de afdrukpunten. Het OK niet (meer), bij anderen weer wel.
Verschillen in lesmateriaal is en blijft altijd bestaan.
Beweegredenen om ze weg te laten kunnen zijn : hoe simpel hoe beter (!?) of heeft het meerwaarde (!?).
Klaas
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?