Uniformiteit

• Sjonnie

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje?

Waarom is het niet zo dat de EHBO-verenigingen uniform naar buiten treden?

Ik zie er vaak met oranje en gele veiigheidsvestjes lopen en niet met de blauw / gele kleding die op diverse sites voor de EHBO staat afgebeeld.

Ik denk dat dit professioneler over komt (net al bij het Rode Kruis) en het valt beter op.

Ook kunnen de diverse verenigingen dan goed met het Rode Kruis concureren.

Verder heeft de ene vereniging het rode EHBO-kruis (logo) en de andere het blauw / gele logo van de Nederlandse EHBO-vereniging.

Het is niet dat ik het niet goed vind, want “wie ben ik”, maar dat valt me eigenlijk op?

Over het algemeen vind ik trouwens dat de diverse EHBO-verenigingen het vaak goed voor elkaar hebben en het “werk” met pezier doen.

Ik heb namelijk ook bij het Rode Kruis gezeten en ben er over aan het denken om bij een EHBO-vereniging ta gaan, gewoon omdat ik het Rode Kruis helaas wat ouwbollig vind (althans de club waar ik bij was).

Ik ben eens benieuwd naar jullie reacties hierop?

• trudie

het is zeker een goed idee om meer uniformiteit uit te stralen als EHBO-er.

De kleding is er niet voor niets. Met onze “'hesjes”' ben je vaak niet meer te onderscheiden. Denk maar aan verkeers-regelaars, crew, etc etc.

Vaak wordt je niet eens gezien, en dat is een kwalijke zaak. Als EHBO-er moet je gewoon duidelijk herkenbaar zijn. Binnen onze vereniging zijn we hier ons ook zeer zeker bewust van, vandaar dat wij binnenkort in het nieuwe tenue verschijnen.Het is een hele hap geld, maar ik ben ervan overtuigd dat als je de juiste bedrijven benaderd, zij wel een financiele bijdrage (sponsoring) willen doen.

• Sjonnie

Ja, precies zoals jij het omschrijft!

Inderdaad kost het ook veel geld, dat besef ik ook, maar men moet niet vergeten dat de diverse EHBO-ers en verenigingen in het land ook veel goeden dingen doen en bij o.a. evenementen niet meer weg te denken zijn.

Dit is dan ook de reden waarom ik vind dat men herkenbaar en opvallend gekleed moet zijn om je taak (mensen / slachtoffers helpen) goed en veilig uit te kunnen voeren.

Ook is het misschien zo dat diverse EHBO-verenigingen vaak een caravan hebben als behandelpost, hier is niks mis mee, maar een voertuig (busje) dat is ingericht als behandelpost lijkt me idealer want als je een inzet hebt dan ben je eigenlijk altijd aangewezen op iemand die kan rijden met een caravan, of zie ik dat verkeerd?

Dit terwijl een busje ofzo gewoon bestuurd kan worden met een B-rijbewijs en deze ideaal zijn voor het verzorgen van slachtoffers (ook met een beetje privacy).

• trudie

ook onze vereniging bekijkt de mogelijkheden van een caravan.

een busje of ex ambu is natuurlijk erg mooi, maar vergeet niet het kostenplaatje!

niet elke vereniging beschikt over de liquide middelen en om steeds aan te kloppen bij bedrijven houdt ook een keer op. Het bedrijfsleven moeten we zeker te vriend houden en zorgen dat ze niet sponsor-moe worden.

Eigenlijk vind ik dat de gemeente meer moet bijdragen. Zij stellen de regels op.

Wij moeten vaak aanwezig zijn op evenementen of het hele feest gaat niet door.

Ook op tijdstippen waarop ieder normaal mens thuis bij familie is (oud en nieuw feesten) moet de EHBO-er opdraven. Dit is voor verenigingen erg moeilijk om rond te krijgen.

• Kritisch noodje

Met jouw gedachtengoed kan ik mij geheel vinden.

Helaas ligt het probleem veel dieper.

In de gemeente waar ik woon bestaan 5 ehbo verenigingen.

Nederlands eigen.

De verzuiling bedoel ik.

Persoonlijk denk ik ook dat er persoonlijke zaken meespelen.

Het zogenaamde haantjes gedrag.

Mijn persoonlijke mening is “wie eenmaal van de macht heeft geproefd is verloren”.

Zelf werk ik intensief samen met 3 van de 5 verenigingen.

Het maakt mij niet uit wie er eerste hulp verleend en bij wie.

Eendracht maakt macht.

Maar als landelijk de diverse bonden het niet eens kunnen worden.

Goede voorbeelden in de landen in ons heen zijn te zien.

1 organisatie 1 opleidingscentra,……….

Allemaal doen we het zelfde.

Lessen geven, een organisatie in leven houden, mijn logo of organisatie is de beste wordt gehoord.

Enkele jaren terug was ik aanwezig bij een bijeenkomst waarbij afscheid genomen werd van een voor mij groot voorbeeld.

Hij sprak in zijn afscheid van “ik had een droom,……….”.

Het waren ook de zelfde woorden gebruikt door dominee King in Amerika.

Ik ben bang dat een grote organisatie, een gezicht, nog ver is te zoeken.

• Sjonnie

Ja inderdaad, dat gevoel heb ik ook.

Eigenlijk jammer, want ik denk als je meer met elkaar samenwerkt dat je veel meer voor elkaar krijgt en er een beter organisatie mogelijk is.

Zo vind ik namelijk dat je altijd openlijk met elkaar moet communiceren over bepaalde dingen zodat je met elkaar tot een goede aanpak komt.

Het valt mij inderdaad ook op dat bepaalde personen “die het voor het zeggen hebben of een bepaald papiertje, of ervaring hebben” meestal hun eigen dingen willen doorzetten ondanks goede ideëen van anderen en dit zorgt er dan voor dat er een onderlinge strijd onstaat waardoor de een niet meer met de ander wil werken enz…..

Door dit soort gedrag kweekt een bepaalde hiërarchie (en spanning) in de organisatie, dit terwijl we allemaal “gewone” EHBO-ers zijn en met hetzelfde doel bij een evenment aanwezig zijn en dat is het helpen van mensen en slachtoffers.

• SWHW

Vallen mij een paar dingen op:

concureren met het rode kruis als eerste, als EHBO-er en NRK-er gaan mijn haren daar van overeind staan. Wanneer houden we nou eens op over concurrentie en gaan we gewoon lekker met zijn tweeen eerste hulp verlenen?!

Trudie heeft het verder op over dat gemeentes maar eens meer moeten gaan bijdragen omdat zij de regels opstellen..

De politite gaat jou toch ook niet betalen omdat ze flitskasten naast de weg moeten zetten omdat je te hard rijd?! Heel simpel, de “vervuiler betaald” in dit geval de organisatie van een evenement. Hele simpele keuze of ze jullie willen betalen en het eventuele risco daarmee naar jullie schuiven, of ze zelf een ehbo-er in hun midden het werk laten opknappen.

Verder, zichtbaarheid koop je al voor 20,= per hesje, in je eigen gewenste kleuren en opdruk. En als je nou gewoon zorgt dat bij jullie evenement in jullie regio, jullie en je kleding bekend zijn.. kun je desnoods in je keukenschort rond lopen, zolang de mensen maar weten naar welk hempie ze moeten uitkijken. (laat een een simpel stukje in de krant zetten als je iets nieuws hebt of doet, werkt echt heel goed)