Mogelijk dat ik een keer een vergelijkbaar iets heb meegemaakt. Naast overmatig alcohol-gebruik en “een pilletje”, was er ook sprake van (verdrietige) emoties. De persoon was slecht reeël aanspreekbaar/benaderbaar. Er waren vrienden van SO bij het voorval aanwezig. Eén was de BOB. Ik heb geadviseerd om het SO mee naar huis te nemen en hier de “roes” te laten uitslapen. Omdat de vrienden die nacht bij het SO bleven heb ik hen geadviseerd om hem in de gaten te houden en wanneer de situatie erger werd - met name in de ademhaling - 112 te waarschuwen.
Ik heb niet de plaats in willen nemen van een arts. Zeker niet. Maar heb gemeend dronkenschap te herkennen.
Een paar dagen later vernam ik dat het SO het weer prima ging. Weliswaar een dag later wel met barstende koppijn.
Maar ik ben van mening dat er geen situatie gelijk is en dat de hulpverlener op het moment een diagnose stelt, om vervolgens hier naar te handelen. Hierbij wel gelet op het uitgangspunt om “bij twijfel, van het ergste uit te gaan”.
Ik denk dan ook Trudie dat jij een juiste eerste hulpverlening hebt toegepast.
Mijn reactie kwam ook omdat jij het had over een emotionele shock. Dit item is een “hoofdstuk apart” in de EHBO. Dit was mijns inziens niet vast te stellen in de situatie waarin jouw SO zich bevond. Maar ik was er natuurlijk niet bij.
Klasse van je dat je de vraag lanceert op het prikbord. Menigeen kan hier zijn voordeel mee doen. Toch?
Groetjes,
Tjeerd - EHBO-er