hyperventilatie

• trudie

allereerst de beste wensen,

wie van jullie heeft ervaring met de combinatie van de volgende zaken:

hyperventilatie, teveel alcohol en emotionele shock?

tijdens een oud en nieuwfeest heb ik hiermee te maken gehad.

deze drie zaken deden zich dus bij dezelfde persoon voor.

wij hebben na een uur 112 gebeld.

• Tjeerd

Dat is nogal wat. Hoe heeft u de emotionele shock herkend, naast de andere klachten? Hoe is verder afgelopen met het slachtoffer? Mee met de ambulance of hulpverlening ter plaatse?

Groet,

Tjeerd - EHBO-er

• trudie

de persoon in kwestie was bekend met hyperventilatie(navraag vriendin).

tevens teveel alcohol genuttigd en probleempjes in de relationele sfeer.

persoon in kwestie (verder so) was ruim een uur aan het hyperventileren en tevens huilde hij continu. was ook geen fatsoenlijk antwoord van te krijgen en kon niet normaal op een stoel zitten. we hebben hem op de grond laten liggen in de stabiele zijligging want hij moest braken. natuurlijk in een zakje laten blazen, maar dit hielp niet. na een uur heb ik de huisartsenpost gebeld, maar omdat so niet of nauwelijks aanspreekbaar was moest ik 112 bellen. de ambu wilde hem in eerste instantie niet meenemen. zij hebben eerder met dit soort gevallen te maken gehad. hoofdoorzaak te veel alcohol. op enig aandringen toch meegenomen naar ziekenhuis, waar hij de volgende dag weer naar huis mocht. wel met een verwijsbrief voor verdere hulp.

het komt er gewoon op neer dat mensen die teveel alcohol ophebben moeilijk te diagnostiseren zijn. daarvoor moet je echt veel met alcoholproblemen te maken hebben gehad wil je door de persoon heen kunnen kijken.

• Tjeerd

Mogelijk dat ik een keer een vergelijkbaar iets heb meegemaakt. Naast overmatig alcohol-gebruik en “een pilletje”, was er ook sprake van (verdrietige) emoties. De persoon was slecht reeël aanspreekbaar/benaderbaar. Er waren vrienden van SO bij het voorval aanwezig. Eén was de BOB. Ik heb geadviseerd om het SO mee naar huis te nemen en hier de “roes” te laten uitslapen. Omdat de vrienden die nacht bij het SO bleven heb ik hen geadviseerd om hem in de gaten te houden en wanneer de situatie erger werd - met name in de ademhaling - 112 te waarschuwen.

Ik heb niet de plaats in willen nemen van een arts. Zeker niet. Maar heb gemeend dronkenschap te herkennen.

Een paar dagen later vernam ik dat het SO het weer prima ging. Weliswaar een dag later wel met barstende koppijn.

Maar ik ben van mening dat er geen situatie gelijk is en dat de hulpverlener op het moment een diagnose stelt, om vervolgens hier naar te handelen. Hierbij wel gelet op het uitgangspunt om “bij twijfel, van het ergste uit te gaan”.

Ik denk dan ook Trudie dat jij een juiste eerste hulpverlening hebt toegepast.

Mijn reactie kwam ook omdat jij het had over een emotionele shock. Dit item is een “hoofdstuk apart” in de EHBO. Dit was mijns inziens niet vast te stellen in de situatie waarin jouw SO zich bevond. Maar ik was er natuurlijk niet bij.

Klasse van je dat je de vraag lanceert op het prikbord. Menigeen kan hier zijn voordeel mee doen. Toch?

Groetjes,

Tjeerd - EHBO-er

• Sjonnie

Hoi Trudie,

Ik denk dat het een allemaal een gevolg is geweest van teveel alcohol-gebruik.

Verminderd tot slecht aanspreekbaar door teveel alcohol.

Emotioneel / verdrietig door een bepaalde gebeurtenis (jou misschien niet bekend, maar bijv. privé omstandigeheden waardoor mogelijk ook teveel is gedronken), paniek enz……

Uiteindelijk hyperventilatie omdat hij niet “normaal” ademt of eventueel bekend is met hyperventilatie.

Vaak raakt het so of omstanders dan ook in paniek wat het inschatten of inleven in de situatie dan weer moeilijker maakt zodat je je afvraagt wat hieraan / hiermee te doen.

Ik vind dat je uiteindelijk goed gehandeld hebt, alleen had ik niet 1 uur gewacht met het bellen van 112, maar dat is mijn mening en ken ik de situatie niet.

Komt overigens wel eens vaker voor dat de ambu hiervoor niet wil komen omdat ze er denk ik weinig aan kunnen doen en dan zit er niks anders op dan de hyperventilatie proberen op te heffen en het so door te sturen of naar huis te sturen om zijn roes uit te slapen.

• trudie

bedankt voor je reactie,

we gaan het bij een volgende keer toch anders aanpakken.

als ehbo er kun je natuurlijk ook weer leren van het ambu personeel.

in dit geval was het dus wel duidelijk.

het lijkt mij verstandig om bij een dergelijk so twee ehbo-ers te laten blijven en alle andere mensen weg te sturen. zij leiden alleen maar af. vooral in dit geval was dat zo, want bij het minste of geringste bekende geluid van een familie-lid of vriend barste het so weer in snikken uit. vervolgens moet je denk ik toch redelijk hard zijn voor het so. misschien geeft dit net die prikkel om “normaler”te gaan ademhalen. we krijgen naar aanleiding van dit voorval nog een evaluatie-gesprek en dat is denk ik heel belangrijk.

• Ehv-er

Ik vraag me af of in dit geval in een zakje ademen de situatie misschien had kunnen vergemakkelijken, in iedergeval voor de hyperventilatie.

• trudie

dat hebben we ook gedaan, maar zonder resultaat, gezien het so nogal onrustig was en ook steeds neiging tot braken had, was het een behoorlijke aanslag op ons als hulpverlener. en om een gevecht aan te gaan met het so, lijkt mij ook niet gevorderlijk voor de situatie.

• Ehv-er

hmm oke,