judo/karate

• trudie

beste college,

binnenkort hebben wij weer een groot judo/karate toernooi in Dalfsen.

wij als EHBO er zijn weer present.

heeft iemand van jullie nog goeie tips voor ons?

• ehv-er

hi Trudie,

vechtsport heb ik nog nooit bij hoeven hulpverlenen, maar denk dat het verstandig is aan de volgende punten te denken:

*coldpacks, ijs, of andere koelmiddelen voldoende aanwezig

*voldoende reserve voorraad materiaal meenemen

*voldoende personeel

*eventueel een brancard mee

*vraag de organisator, of een deskundige watvoor ervaring zij hebben mbt aard van de meestvoorkomende letsels, en drukte op ehpost (deze dingen zijn voor iedere evenement anders). want meestal weet een organisator dat wel.

*houd gegevens als belangrijke telefoonnummers, en adres van de evenementlocatie etc. bij de hand.

*leeftijdscatagorieen en ervaringsnivo, indien van toepassing alcoholgebruik door sporters voor aanvan van wedstrijd.

mss kun je de volgende sites ook even proberen:

www.google.nl

http://www.jbn.nl/ledenservice/medische+hoek/artikelen/DU2651_Spierpijn.aspx

http://www.richardbakker.nl/Blessures.html

http://www.cjsm.vlaanderen.be/gezondsporten/blessures/tandletsels/index.htm

• trudie

bedankt voor je tips.

het is voor onze vereniging niet nieuw om bij judo/karate te staan, maar tips kun je nooit genoeg krijgen. mocht je ooit bij deze sport staan, dan kun je wel “'aan de bak”'. Het is echt een blessure-gevoelige sport. wij zijn nu continu met acht mensen aanwezig. het aantal deelnemers zal zo rond de 800 liggen in verschillende leeftijds en niveau-klassen. vervelend vind ik wel dat je veel gevraagd wordt om te tapen, maar dat mogen wij als EHBO-er niet.

• Ehv-er

hmm mijn excuus, hb je vraagstelling niet helemaal juist begrepen, maar idd dat tapen wordt mij soms ook gevraagd, niet mogen zit m in het feit dat het ons niet wordt aangeleerd. denk eerder dat dat werk is voor een fysiotherapeut. maw mensen verwarren ehbo met fysio…

• Sjonnie

He Trudie,

Ik heb wel een bij een Thaibox-gala gestaan en daar hadden we o.a. veel kneuzingen, af en toe een breukje en een bloedneus, verder niks bijzonders eigenlijk.

Ik denk dat je de gewone EHBO-spullen mee moet nemen en moet zien wat er gebeurd, zou wel extra coolpaks meenemen, wat mitella's en eventueel spullen om een eventuele bloedneus snel te kunnen stoppen.

Succes met de inzet!!!

• tjerk

Je gaf het al aan. Vaak is er een verzoek om te tapen. Daarom zijn wij er altijd met zeker één sportmasseur of fysio. Daarnaast zijn de regels voor ehbo bij judo vrij streng. Je mag maar twee keer de mat op voor één en dezelfde blessure. Daarnaast mag je alleen voor kleine verwondingen de mat op voor ‘verbinden’ en op nadrukkelijk verzoek van de scheidsrechter mag je ‘onderzoek’ doen. Je hebt daar maar heel kort tijd voor. Anders wordt de betreffende judoka gediskwalificeerd.

Daarnaast (maar wij hebben op ons toernooi altijd twee tot vier ehbo-ers; 1 ambulance verpleegkundige en 1 fysio) hebben we altijd nekkragen bij ons. Gezien de sport komen best regelmatig nekwervel problemen voor.