LEES DIT EENS!

• Sleutel

Dit kreeg ik via mijn afdeling opgestuurd!

Zijn dit soort dingen bij jullie bekend?

Eng als hulpverlener gaat tegen mijn gevoel in!

———-

Neem eens een kijkje op mijn attachment.

Dit is mijn Reanimeer-mij-niet-penning,

die op mijn borst/hartstreek hangt

aan een ketting om mijn hals.

Op de voorzijde mijn Naam , geboortedatum en mijn pasfoto en handtekening,

met daarboven de grote letters: Reanimeer Mij Niet.

Op de achterzijde staat:

"Ik verbied iedereen onder alle omstandigheden

elke vorm van reanimatie op mij toe te passen"

Foto van mijn Penning en info over Behandelverbodformulier op:

www.gayroyal.com/Gaatse

Ik kocht de penning via

www.nvve.nl

Ik wil graag wijzen op het belang dat in het vervolg

cursisten reanimatie/EHBO er op worden gewezen

dat het tegenwoordig niet meer zo is dat mensen slechts een briefje in hun

zak of portemonee dragen waarop staat Reanimeer Mij NIET, maar

dat er tegenwoordig een PENNING is die op de hartstreek hangt en waar niet naar gezocht hoeft te worden, waar men alleen BEWUST van moet zijn dat als er 1 ketting kan hangen met een Reanimeer mij niet Penning en dat de Nederlandse Wet mensen het recht geeft om een medische behandeling te weigeren.

En moreel gezien heb je ook dat recht.

Reanimatie geven en ondergaan zou niet als vanzelfsprekend moeten worden gezien, maar als optioneel en vooral vrijblijvend.

Niet iedereen WIL reanimatie ondergaan en daarom moet dat ook NIET opgedrongen worden.

Als je een hartstilstand hebt, dan ben je in de eerste plaats al DOOD.

Veel reanimaties slagen niet en dan blijf je dood.

Onder de mensen die wel een geslaagde reanimatie hebben ondergaan, zijn er veel mensen die met blijvende fysieke en of mentale schade en beperkingen verder moeten leven, en niet iedereen WIL dAT risico ondergaan.

Het is NIET voorspelbaar hoe iemand en OF iemand terug komt in het rijk van de levenden.

In een ziekenhuis wordt een Reanimatieverbod nageleeft , omdat een arts gebonden is volgens de wet aan een schriftelijke weigering van een reanimatieverbod, maar op straat wordt door leken en EHBO-ers en reanimatiecursisten vaak WEL gereanimeert, omdat ze OF niet weten dat deze ANTI reanimatie Penning bestaat en ECHT is en er nooit op zijn gewezen, OF omdat ze het excuus nog steeds misbruiken van “Ik had geen tijd om te zoeken”

terwijl dat ook niet hoeft als t aan een ketting hangt op of rond de borststreek.

Ik wil onder geen omstandigheden gereanimeert worden, maar al helemaal niet door LEKEN, die minder ervaren zijn en minder goed op de hoogte zijn met alles.

Daar komt bij dat mensen TAL van andere redenen kunnen hebben om NIET gereanimeert te willen worden. Bijvoorbeeld ze kunnen een ziekte hebben als HIV of Kanker of iets anders, wat een grote kans geeft op een naar einde met ziek zijn en vreselijke aftakelingen die in de nabije toekomst kunnen plaatsvinden.

sommige mensen hebben geen ziekte, maar zien een hartstilstand als een relatief milde dood/uitweg, en willen niet twee keer in hun leven hoeven te sterven.

Ik heb meerdere redenen waarom ik geen reanimatie wil, maar ik wil ze niet opgeven, want dat is prive..

Ik vind ook dat ik niet redenen moet hoeven opgeven, om aanvaardbaar te maken dat ik niet gereanimeert wil worden en over mijn eigen leven en levenseinde wil kunnen beschikken. Iemand reanimeren tegen zijn wil is voor God spelen.

Dat accepteer ik niet van een ‘echte god’ laat staan door mensen!

Iemand die mij tegen mijn wil reanimeert, sleep ik voor de rechter.

Ik wil jullie vragen om meer aandacht te besteden aan de Niet Reanimeren Penning, zodat meer mensen weten dat ie bestaat EN eerbiedigd moet worden.

De Nederlandse wet ondersteunt dat, want deze geeft mensen t recht om een medische behandeling te weigeren. Als je dat bij artsen mag/kunt weigeren, dan moet je dat al helemaal kunnen weigeren bij leken en minder ervarenden.

Ook wil ik graag dat meer mensen weten van het bestaan van de Penning, zodat meer mensen hem gaan dragen en het vanzelfsprekende helemaal van reanimatie af gaat. Ik schrijf daarvoor veel stichtingen en verenigingen aan, ook jullie dus.

Groet van Gaatse

• Els

Ik ben het helemaal met de schrijver eens.

Het kan dan wel tegen jou gevoel als hulpverlener in gaan maar die gene die na een reanimatie hulpbehoevend of gehandicapt achterblijft ondervind daar de rest van zijn/haar leven last van.

Ook ik ben op mijn werk onderwerp van gesprek geweest bij de EHBO/BHV groep omdat na een discussie bleek dan men leert dat er hulp gegeven MOET worden.

Aan mijn lijf geen polonaise.

Zoals hij/zij schrijft, als je hart stil staan ben je al dood, en niet dan ga je dood.

En geloof me, ik weet waar ik over praat.

Toen mijn kanker kreeg werd er in het ziekenhuis gevraagd of hij gereanimeerd wilde worden mocht dat nodig zijn< NEE>

En toen hij thuis een hartstilstand kreeg heb ik inderdaad NIET gereanimeerd, afspraak is afspraak en ik hoop dat mijn wens ook door IEDEREEN wordt gerespecteerd, het is MIJN lichaam en MIJN leven.

• Sleutel

Els ik respecteer het wel!

Maar het tegen mijn gevoel in het is zo dubbel!

Ik ben ook brandweerman en haal mensen uit een pand enz enz. en als ik bezig ben met jou ga ik echt niet zoeken naar die ketting.

Dat zal denk ik pas te voor schijn komen bij een top teen onderzoek door een ambulance en dan nog met een vraagteken.

Kleding opne knippen met de ketting me en…. vul maar in.

Nu denk ik dat geen 1 rechter mij zal veroordelen als ik jou wel heb gered maar dat ter zijde.

Jo het leven is veel te mooi en geniet er van en ik hoop dat ik het wel goed doe sorry!

Het zit in mij geramd mensen te helpen!

• Ab

Het is NIET AAN DE LEEK om te oordelen over NIET STARTEN met een reanimatie (poging) bij een hartstilstand.

Deze penning is voor bestemd voor de PROFESSIONELE HULPVERLENERS die in goed overleg met collega's (!) STAKEN met BLS / ALS.

Iedereen wordt geacht de medemens te helpen en zodra iemand dat nalaat is die persoon ook aanspreekbaar.

Het zoeken naar en lezen van een dergelijke penning of medaillon brengt veel tijds verlies teweeg ten ongunste van een slachtoffer.

In uitzonderlijke situaties zoals thuis of in een ziekenhuis is het een ander verhaal.

Op straat of bij een redding wordt domweg iedereen of hij/zij dat wel of niet wil

gereanimeerd door zowel de leken als professionelehulpverlening

Leg je daarbij maar bij neer.

Ab

• Sleutel

:D;)

Maar 112 bellen kan toch ook? :D

• Gaatse

Het is niet aan de leek om te beoordelen of wel of niet gereanimeert moet worden, zeg jij.

Klopt, het is namelijk aan de betreffende persoon die een hartstilstand heeft, om te beoordelen of hij-zij wel of niet gereanimeert wil worden.

Als iemand geen Reanimeer Mij Niet Penning draagt aan een ketting om zijn hals,

dan is niet bekend wat hij wil en is het begrijpelijker dat mensen over gaan tot reanimatie.

Maar als iemand een Reanimeer Mij Niet Penning draagt, aan een ketting om de hals, dan vervalt de wettelijke plicht om diegene te helpen en te reanimeren.

De Nederlandse wet geeft mensen het recht om een medische behandeling te weigeren. Daarnaast het je ook MOREEL gezien het recht om een medische behandeling te weigeren. Ik draag een Reanimeer Mij Niet Penning en ik ben geen publiekseigendom. Mensen op straat hebben geen enkel recht om mij maar te reanimeren tegen mijn uitdrukkelijke wil. Niemand zal strafrechtelijk vervolgt worden in Nederland, omdat hij of zij NIET tot reanimatie is overgegaan, omdat de betreffende persoon een Reanimeer Mij Niet Penning droeg.

Ik zal het je sterker vertellen Als ik voor je ogen neerval op straat met een hartsilstand, ongeacht de aanleiding of ootrzaak ervan, en je schendt mijn Reanimeer Mij Niet Penning, en je slaagt erin om mij te reanimeren, dan zal ik je voor de rechter slepen. Vroeger was er een Reanimeer Mij Niet Pas, maar het opzoeken van de pas kostte te veel tijd, omdat je niet wist in welke jas of broekzak hij zat. Daarom ging men toch over tot reanimatie. Tegenwoordig geeft www.nvve.nl

de Reanimeer Mij Niet PENNING uit en wordt de PAS niet meer geproduceert.

De Penning hangt aan een ketting om de hals, en daar hoeft niet naar gezocht te worden, alleen OP GELET te worden. Aangezien het feit ik slechts 1 ketting om mijn hals draag en niet 100, is het niet tijdrovend meer en vervalt dat excuus dat men had, om toch maar weer tot reanimatie over te gaan.

Het vanzelfsprekende en dwingende moet in dit land van reanimatie af, het moet vrijblijvend zijn. NIET iedereen is er van gedient.

• Gaatse

Naast een Reanimeer Mij Niet Penning op mijn hartstreek, aan een ketting om mijn hals, heb ik ook een Behandelverbodformulier.

Hieronder enkele citaten uit dat formulier om duidelijk te maken dat het EVENMIN aan de ARTS is in een ziekenhuis, om te bepalen of iemand tegen zijn wil gereanimeert moet worden!

Gaatse

Citaten uit mijn Behandelverbod formulier.

“Punt 4; Grondslagen van mijn weigering: Volgens de wet is een arts, gebonden aan een schriftelijke weigering van toestemming voor medische activiteiten. Dit staat in artikel 450 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek en daar beroep ik mij op. Als mijn weigering het gevolg zal hebben dat ik zal sterven beroep ik mij op mijn recht zelf te beslissen over mijn levenseinde.Onder die omstandigheden verkies en aanvaard ik het levenseinde uit vrije wil.Ik zie de dood dan niet als vijand…”

“Punt 6. Waarschuwing. Een Medische activiteit tegen mijn uitdrukkelijke wil is in strijd met de wet. Een schadevergoedingsplicht, een klacht bij het Medisch Tuchtcollege, een strafvervolging, kan daarvan een gevolg zijn.”

"Punt 11. ‘Laat mij gaan’ verklaring.

(Alleen wanneer aangekruist en ondertekend)

Na grondige overweging beschouw ik mijn leven zo ver gevorderd

dat ik graag zonder levensverlengende ingrepen, natuurlijk wil sterven.

Dat betekent voor mij het volgende:

Wanneer ik, zelfs wanneer ik nog redelijk gezond ben, bewusteloos raak

(bijvoorbeeld als gevolg van een ongeluk, hersenbloeding, herseninfarct,

hartproblemen of bijna-verdrinking) wil ik de kans om natuurlijk te sterven aangrijpen. Daarom weiger en verbied ik dan uitdrukkelijk ELKE medische behandeling en verrichting, behalve het bestrijden van pijn, benauwdheid

en ander ongemak. Voor alle duidelijkheid: daarmee verbied ik dus ook:

-reanimatie en andere levensreddende handelingen, en

-kunstmatige toediening van voedsel en vocht."

• Gaatse

Er bestaat een Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde.

www.nvve.nl

Voorheen gaven zij een Reanimeer Mij Niet Pas uit.

Maar omdat die gedragen werd in 1 van de jas of broekzakken,

werd er vaak toch tot reanimatie overgegaan, omdat het te tijdrovend was om te zoeken naar een Reanimeer Mij Niet Pas.

Dat kon de kwaliteit van reanimatie namelijk ernstig aantasten.

Daarom wordt deze pas niet meer geproduceert maar vervangen door een

Reanimeer Mij Niet Penning. Deze hangt aan een ketting om de hals en daar hoeft niet naar gezocht te worden, daar hoeft alleen REKENING mee gehouden te worden dat die er kan hangen. Dus dat argument van het kost te veel tijd om er naar om te kijken, valt dus weg, omdat ik 1 ketting draag met penning en niet 100.

Om deze te kunnen bestellen moet je betalend LID zijn van de vereniging en je moet je identiteitkaart copieren voor hen om te bewijzen dat jij het bent.

Je betaald 42,50 en op de penning staat je naam, handtekening, geboortedatum en je pasfoto. Daar boven staat REANIMEER MIJ NIET.

Op de achterzijde staat: “Ik verbied iedereen onder alle omstandigheden elke vorm van reanimatie op mij toe te passen”.

De Nederlandse wet geeft mensen het recht om een medische behandeling te weigeren, als je dat nadrukkelijk aangeeft. Nou, nadrukkelijker dan met zo'n penning kan het bijna niet.

Wij mensen zijn geen publiekseigendom en dus hoef je niet de redenen te weten waarom degene NIET gedient is van reanimatie. Je hebt het alleen maar te eerbiedigen, ongeacht welke waarde jij er zelf aan toe kent.

NIET reanimeer dus, als iemand een Reanimeer Mij Niet Penning draagt!

Gaatse

• Gaatse

Ps: Weet je, jullie maken je zo druk over een Reanimeer Mij Niet Penning.

Alsof dat zo ernstig is om dat te dragen of van een ander te eerbiedigen.

Vele mensen zien het dragen van een Reanimeer Mij Niet Penning dan ook als een ondertekent doodvonnis dat er voor zal zorgen dat je vroegtijdig komt te overlijden. Maar hoevelen van jullie ROKEN>?

Dat is ingeburgert gedrag in onze cultuur, terwijl het je statistisch gezien een veel groter risico geeft om vroegtijdig te komen te overlijden,

dan iemand alleen maar omdat hij/zij een Reanimeer Mij Niet Penn ing draagt.

Ironisch dat er zo moeilijk gedaan wordt over zo'n penning.

Ongeacht of ik op jonge of oudere leeftijd een hartstilstand krijg, in ALLE gevallen WEIGER en VERBIED ik reanimatie op MIJN meest persoonlijke eigendom:

MIJN lichaam. MIJN TEMPEL.

Het is aan niemand, maar aan MIJ om over MIJN lichaam, MIJN geest en MIJN leven te beschikken. Ik SLEEP je voor de rechter als je mijn Reanimatie verbod schend, het maakt mij WOEDEND dat je denkt dat je recht hebt daarop; ik ben NIET je eigendom.

Als je mensen wilt helpen, help dan mensen die daar van gedient zijn

en het ook daadwerkelijk als hulp ervaren.

Want anders gaat het je niet om de ander omdat je de ander wilt helpen, maar omdat je jezelf zo graag als redder in de nood ziet en dat is gewoon egoistisch gedrag:

voor GOD spelen door over andermans leven te beschikken door hen reanimatie OP te dringen.

Wil je eerbaar zijn: Probeer de handel in rookwaren maar te verbieden, want handelen in rookwaren in LEGALE drugsdealerij en zeerzeker een HULP bij ONAFGEWOGEN zelfdoding.

• Gaatse

Als ik kanker krijg en besluit dat ik NIET tot chemo of radiotherapie overga en geen operaties, maar de natuur zijn gang laat gaan, dan mag een arts mij ook niet dwingen behandelt te worden. Zou toch kolder zijn als ze mij wel mochten reanimeren als ik nadrukkelijk aan had gegeven daar geen toestemming voor te geven en het te verbieden. Ik ben geen persoonlijk eigendom van een ziekenhuis eof andere medici en ook geen openbaar publiekseigendom.

Als iemand mij tegen mijn wil reanimeert, dan moet diegene maar stiekem hopen dat ik niet weer bij kom, of dat ik wegens zuurstof te kort geestelijke en / of lichaamlijke tekortkomingen van ernstige aard er aan overhoudt, want als dat niet het geval is… en ik ben er toe in staat, dan gebeurt het volgende: zoals ze op zijn Engels zeggen: I WILL SUE YOUR ASSES OFF!