LEES DIT EENS!

• Gaatse

http://www.degezondepatient.nl

• janny

hallo Gaatse…

Eigenlijk heb ik maar 1 vraag……ben jij wel blij dat je ooit geboren bent???

• WJ

Luister Droeve Dirk: 't is heel simpel. Als hulpverlener start je met reanimatie. Punt.

De professionele hulpverlener zal bij het overnemen waarschijnlijk je fijne kettinkje wel vinden. Dan zal hij besluiten om te stoppen.

En wat betreft het SOS kettinkje: dat valt onder medisch geheim en mag dus door de passerende hulpverlener niet worden geopend.

• Gerry

er is Woensdag 1 Oktober 2008 een uitzending geweest op Nederland 1 waarin duidelijk werd dat de Reanimatieraad met nieuwe richtlijnen is gekomen voor reanimatie; Lees maar mee:

woensdag 1 oktober 2008

Richtlijn ‘Starten, Niet Starten en Stoppen van een reanimatie’

Woensdag 1 oktober 2008

Toelichting bij de richtlijn ‘Starten, Niet Starten en Stoppen van een reanimatie’

De Nederlandse Reanimatie Raad heeft een richtlijn vastgesteld voor het starten, niet starten en stoppen van een reanimatie. De NRR-richtlijn is bestemd voor 2 groepen hulpverleners. De eerste groep betreft de leekhulpverlener, dus de BLS-AED opgeleide vrijwilliger zonder medische opleiding, die buiten een zorginstelling getuige is van een acute hartstilstand, of wordt geconfronteerd met iemand die kort daarvoor een hartstilstand heeft gehad. De tweede groep betreft de ALS opgeleide professionele hulpverlener.

Het beleid van de NRR ten aanzien van het starten met reanimeren is niet veranderd. Bij vermoeden van een hartstilstand start de hulpverlener direct met basale reanimatie volgens de in 2006 door de NRR vastgestelde richtlijn en zoekt niet naar een niet-reanimeren verklaring, of niet-reanimerenpenning.

De richtlijn om niet te starten met reanimeren is op 1 punt aangepast. Nieuw is dat de leekhulpverlener niet start met reanimeren als direct een geldige niet-reanimerenwens van de patiënt zichtbaar is, of wordt getoond. De verklaring is een document met een niet-reanimerenwens voorzien van naam, handtekening en foto van de drager. De NRR respecteert de nieuwe niet-reanimerenpenning van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE), die is voorzien van naam en handtekening en foto van de drager, als een geldige niet-reanimerenwens. Dat blijft zo tot het moment waarop in een rechtelijke uitspraak de penning niet gelijkgesteld wordt aan een rechtsgeldig document. De beschreven situatie kan zich voordoen als de begeleider van de patiënt die een acute hartstilstand overkomt diens niet-reanimerenwens kan laten zien, op diens NVVE penning kan wijzen, of als de penning al voor aanvang van de reanimatie is opgemerkt. De nieuwe uitzondering op de regel om direct met reanimeren te beginnen, wordt in het lesprogramma BLS/AED opgenomen.

De NRR is zich bewust van het feit dat geen enkele richtlijn, of aanbeveling voor eeuwig geldt. Wetenschappelijke en maatschappelijke ontwikkelingen kunnen leiden tot wijzigingen in de NRR-richtlijn ‘starten, niet starten en stoppen van een reanimatie’. Voor de eerstkomende tijd geldt de nu uitgegeven richtlijn.

De NRR hoopt dat de richtlijn voorziet in duidelijkheid voor zowel de hulpverlener als de mogelijke patiënt en diens directe omgeving.

Het bestuur van de NRR is iedereen die heeft bijgedragen aan het tot stand komen van de richtlijn, zeer erkentelijk. De dank gaat uit naar de Wetenschappelijke Raad van de NRR en de door de raad geconsulteerde externe deskundigen.

W.F. van Marion

Voorzitter van de NRR

De volledig richtlijn ‘Starten, Niet Starten en Stoppen van een reanimatie’ kunt u hier downloaden."

Kijk RECHTS op de site van

http://www.reanimatieraad.nl

• WarnerJan Veldhuis

Bedankt voor je reactie Gerry. Als instructeur EHBO ben ik benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen.

• Ton Okhuijzen

Even over de opmerking: “Iemand die mij tegen mijn wil reanimeert, sleep ik voor de rechter.”

Bij de rechter maak je weinig kans want een (leken)hulpvewrlener kan zich beroepen op artikel 450 in het Wetboek van Strafrecht:

Artikel 450

Hij die, getuige van ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste 3 maanden of geldboete van tweede categorie.

Bij het nalaten van het verlenen van hulp pleeg je dus een strafbaar feit.

• Gaatse

Antwoorden op de vragen van het Kamerlid Koşer Kaya (D66) over niet-reanimerenpenning

Kamerstuk, 7 oktober 2008

De Voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal

Postbus 20018

2500 EA DEN HAAG

DLZ-K-U-2881295

7 oktober 2008

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Koşer Kaya (D66) over niet-reanimerenpenning (2080900870).

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

mw. dr. J. Bussemaker

Vraag 1

Bent u bekend met het artikel (*1) “De ‘niet-reanimerenpenning’ en de weerbarstige praktijk”?

Antwoord 1

Ja

Vraag 2

Wat is uw reactie op het standpunt van AmbulanceZorg Nederland in het bericht dat de niet-reanimerenpenning van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) geen schriftelijke wilsverklaring is cf. art 7:450 lid 3 BW?

Vraag 3

Deelt u de mening dat de penning een schriftelijke wilsverklaring cf. art 7:450 lid 3 BW is?

Zo niet, bent u dan bereid het betreffende artikel zodanig te wijzigen dat de niet-reanimerenpenning wel als zodanig kan gelden?

Antwoorden 2 en 3

Om de hulpverlener op een snellere en meer adequate wijze te attenderen op de wensen van personen ten aanzien van reanimeren, heeft de NVVE een nieuwe niet-reanimerenpenning ontwikkeld waarop alle relevante gegevens van de persoon al vermeld staan. De nieuwe penning is voorzien van een foto, naam, geboortedatum en een handtekening. De NVVE gaat zorgvuldig met deze materie om. De uitgave van de penning geschiedt slechts op een schriftelijk verzoek van de desbetreffende persoon waarin deze aangeeft een weigering van toestemming als bedoeld in artikel 7:450 lid 3 BW door middel van een penning te willen vastleggen. De NVVE checkt voor de uitgave van de penning de persoonsgegevens en de handtekening van de betrokkene aan de hand van van een geldig identiteitsbewijs. Mede gelet op de artikelen 7:450 lid 1 en 7:451, kan artikel 7:450 lid 3 BW niet de strekking hebben dat uitsluitend de papieren verklaring houdende een weigering van toestemming dient te worden opgevolgd. Dat zal ook moeten worden aangenomen van de hierbedoelde penning.

Kortom ik ben van mening dat de niet-reanimatiepenning dezelfde rechtskracht heeft als een schriftelijke wilsverklaring.

• Angelo

Beste Gaatse,

Als ik je reanimeer, en je sleept me voor de rechter, dan wens ik je héél veel succes. Je zult me niets kunnen maken. Ik hoef alleen maar te zeggen ‘Wat? Penning? Bestaat dat? Nooit van gehoord’ en dan? Bewijs maar eens dat ik je penning heb gezien EN HERKEND.

• Paul

Inderdaad probeer me maar aan te klagen na een reanimatie !

Penning ? Wat is dat ?

Mensen die tegen reanimeren zijn ? Bestaan zulke zieke personen ??

(uitgezonderd terminale of hele oude mensen !!)

Een gezond persoon wil gewoon gereanimeerd worden, en Gaatse ook jij zou er niet aan ontkomen als

je voor mijn neus neer zou vallen.

• Kees Doorn

Ben het eens met de spreker hiervoor..

Ik respecteer ieders wens laten we dit vooropstellen maar als er iemand problemen hebt help ik die persoon.

Daarvoor ben ik tenslotte een EHBOer ik heb er voor gekozen om iemand in geval van nood te helpen.

En geloof me ik ga echt niet eerst zoeken naar een keting of een pas,

Stel je voor ik zoeken en zoals gewoon hier in Nederland staan er altijd genoeg mensen om je heen en die doen niets.

Maar als een slachtoffer overlijd en ze hebben gezien dat ik aan het zoeken was en er is geen keting pas of hoe een ieder alles wil noemen gellof me dan maar dat ik dan wel een probleem krijg.

Omdat een ieder het heeft gezien.

Of zeg ik nu van die hele domme dingen????????