LEES DIT EENS!

• John Kristelijn

Heb als instructeur Eerste Hulp/BLS-AED lang getwijfeld alvorens een reactie te geven.Maar nadat ik me in de materie heb verdiept ben ik tot de volgende conclusie gekomen, al hoop ik wel dat ik nooit voor de keuze zal komen te staan:

Ik zal de penning respecteren en de drager ervan NIET reanimeren als ik meteen de penning zie of er op gewezen wordt.

Ben ik gestart met reanimeren en kom dan eventueel bij gebruik van de AED de penning tegen, dan ga ik door, geheel volgens de richtlijnen gesteld door de NNR (Nederlandse Reanimatie Raad).

Wie ben ik om deze wens van mensen niet te respecteren? Als je weet welke procedure mensen moeten doorlopen alvorens zo'n penning te kunnen krijgen. Dus mensen verstar niet in, je moet en zal helpen als hulpverlener. Soms zal je tegen beter weten in een beslissing van een ander moeten respecteren, hoe zwaar je die ook vindt.

En als je voor de rechter zou komen, denk ik dat de drager van de penning of familieleden van hem/haar wel sterk staan.

• Petrus

Het is al lang bekend dat mensen er zo over denken, nu nog de vraag is het wel zo vanzelfsprekend dat iedereen wil reanimeren. Want in veel beroepen word je ertoe verplicht, en dan heb ik het niet over ambulancebroeders en artsen. Mocht je in een beroep zitten waar men het je verplicht kan je nog het beste je mond houden, want je wordt er op afgerekend.

Je kunt zelfs een stap verder gaan, zou het niet zo moeten zijn dat mensen die gereanimeerd willen worden dat maar aangeven met een penning.

In de opleidingen die ik krijg word vaak gezegd gewoon reanimeren, geen tijd.

Mensen hebben vaak een gevoel, en dat is niet vreemd als je heel je leven al geleerd is hoeveel een mensenleven wel niet waard is. Waardigheid van leven is daarin niet opgenomen.

• Petrus

Je moet ook buitenrechtelijk wraak nemen in gevallen waar de wet onrecht spreekt;)

• Petrus

Bestaan er mensen die tegen inentingen zijn.

Ziek aldus jouw blijkbaar bekrompen norm, is niet perse ziek, houdt daar rekening mee.

• Bud Oostrom

Hallo.

Ik loop al een tijdje rond met de idee om een stichting op te richten, die de gangbare reanimatie bestrijdt. Ik vind het absurd dat reanimatie normaal wordt bevonden en ik van mijn natuurlijke dood word weerhouden. Ik draag zelf een button met de tekst REANIMATIE? NEE, DANK U! Mensen reageren soms boos en zeggen: ik MOET U reanimeren als het zo ver is!! Of zeggen dat NIET reanimeren strafbaar is.

Ik zou deze vorm van moderne krankzinnigheid willen bestrijden en zoek medestanders!

Bud Oostrom

Johanna Hoeve 2

2804 JD Gouda

• Bud Oostrom

Mij bekruipt een gevoel van onbehagen bij het lezen van al die beweringen dat er sowieso gereanimeerd gaat worden, ook al worden er medaillons gedragen. Absurd… Griezels, die koste wat kost gestopt moeten worden.

Vraag mij om een button en je krijgt er een.

Bud

• Kees Doorn

Hallo Bud.

Al draag je 10 buttons en 10 papiertjes in je zak.

Ik zal je ten alle tijden reanimeren.

Alleen geldig zijn passen waarop jou foto staat en alleen is uitgegeven door een bevoegde instantie.

Alleen dan zou ik jou wens respecteren en niets doen.

Maar vraag me niet om eerst bij een persoon alles te gaan nazien of hij wel of geen pas in zijn zak heeft.

Daar is in mijn ogen echt geen tijd voor.

:S

Met vriendelijke groet Kees Doorn

• Petrus

Je loopt wel akns dat als een omstander het ziet en je erop attendeerd dat je problemen krijgt als je toch doorgaat.

• Martijn

Dit zal, totdat de nrr hier duidelijke strakke richtlijnen voor stelt en er ook in lessen/cursussen mee gewerkt word een moeilijke discussie blijven.

Ook ik heb me verdiept in alle voors en tegens. Ik ben EHBO-er en BHV-er. In beide functies zal ik ervoor kiezen bij het duidelijk aantreffen van de officiele niet-reanimerenpenning om geen reanimatie te starten. Zie ik de penning echter over het hoofd of is er op een andere manier (dus niet via DE penning) geprobeerd duidelijk te maken dat er een niet-reanimerenwens is dan zal ik daar helaas geen gehoor aan geven (ivm de wet).

Op het bedrijf hebben we een map waartoe alleen de BHV toegang heeft en waarin werknemers speciale wensen kunnen aangeven en of ze medicijnen gebruiken. Hierin kan ook opgegeven worden dat er een niet-reanimeren wens is. We vertellen iedere medewerker die dit invult over de penning en dat ze deze aan moeten schaffen omdat we anders wel reanimeren. Dit in verband met de wet.

Ik ben overigens wel van mening dat als een hulpverlener (leek) ervoor kiest om de niet-reanimeren penning te negeren en dit uit zelfbescherming doet dit ook gerespecteerd moet worden. Ik vind dat het wel gemeld moet worden aan de ambulance. De ambulanceverpleegkundige kan dan beslissen of hij of zij de reanimatie voortzet of stopt. Het reanimeren door een leek is meestal het overbruggen van de tijd van het ongeval tot de profesionele hulp arriveerd en resulteerd meestal niet in het bijkomen van het slachtoffer dus tijd genoeg om de reanimatie dan alsnog te beeindigen.

Met vriendelijke groet,

Martijn

• bud oostrom

Omdat de totale willekeur rond reanimatie veel schade toebrengt aan talloze mensen, zal het over enige tijd ferme consekwenties hebben. Zo zullen de reanimatoren worden aangesproken op de materiële en immateriële schade en verantwoordelijk zijn voor het afgedwongen vervolgleven. Daarom hoer mijn verzoek om volledige namen en adressen kenbaar te maken. Wie leven wil afdwingen bij anderen, zal de gevolgen onder ogen moeten zien! Bovendien zal in een anatal gevallen een psychiatrisch rapport worden gevraagd van hen die reanimeren.