De niet reanimatiepenning is mij wel bekend, daar attendeer ik mijn cursisten in de EHBO en reanimatieles ook altijd op. Sinds kort staat in het officiele reanimatieprotocol ook dat je als leek van reanimatie mag afzien als bij jou bekend is dat het slachtoffer niet gereanimeerd wil worden. Anderzijds is het ook heel moeilijk om in een situatie waarin gereanimeerd moet worden af te zien van de hulp die je kunt geven.
Daarnaast is de schrijver niet heel zorgvuldig in het begrip dood, in eerste instantie ben je klinisch dood, het lichaam is dan nog levensvatbaar als de vitale functies worden hersteld, soms kan het lichaam dit zelfs op eigen kracht. Pas bij hersendood ben je echt dood.
Naar mijn mening heeft de rechtzaak waar de schrijver mee dreigt als hij wordt gereanimeerd van slachtoffer tegen zijn hulpverlener geen enkele kans omdat ons burgerlijk wetboek iedere nederlander verplicht om een persoon in nood te helpen naar beste kunnen. Ook gaat de schrijver voorbij aan de praktijk dat heel veel mensen met een niet-reanimatieverklaring, die toch gereanimeerd worden, daar achteraf heel blij om zijn. Natuurlijk moet je zorgvuldig zijn in de afweging als je zeker weet dat iemand echt niet gereanimeerd wil worden. Maar als ik het niet weet, of er is twijfel over, dan ga ik altijd reanimeren. Die rechtzaak ben ik niet bang voor. We zijn immers getraind om iemand naar beste eer en geweten te helpen als hij/zij in nood verkeerd.