Eerste Hulp leren via internet

• Arnold Einhaus

Sinds 1 augustus is een cursus Eerste Hulp via internet beschikbaar via www.eerstehulpinhuis.nl voor maar 29,95

Op een heel leuke en makkelijke manier met film en animatie leer je zo alle theorie die nodig is voor het Oranje Kruis examen.

• SurfMan

En hoe zit het met je vaardigheden?? Van filmpjes word je misschien in theorie iets wijzer, maar vaardigheden heb je nul komma nul geleerd. Die ene praktijkavond slaat natuurlijkhelemaal nergens op. Als of je dan even snel alles kunt leren.

Reanimatie: twee avonden minimaal. Rauktek, ondersteunend vervoer, Heimlich, draaien buik-rug, verbanden, dekenrol, mitella's brede das…. Dit zijn allemaal praktijk handelingen die je echt niet snel in 1 avond kunt leren.

Ga naar een echte EHBO-cursus, zodat je ook daadwerkelijk iets leert. Een cursus is zo'n 130 euro. Dus met die 29.95 ben je al 25% op weg.

• Krokodillen

Ongeloof als je dit leest.

Net als koken leer je niet uit een boekje.

Doen is het codewoord.

Makkelijk ook is dit ook met het lesgeven voor de docent..

Maar als je goed leest dan blijven er nog 11 lessen van 30 minuten over.

Ik ben teleurgesteld dat dit kan.

Mensen u krijgt een getuigschrift dat je de theorie beheerst.

Dit is geen Eerste Hulp

• Sleutel

En toch is Arnold goed bezig! ;)

Dit is de moderne versie van leren “ E.learning ” zal meer in opkomst komen.

Er zal een Theorie examen komen in de toekomst die afgenomen kan worden bij een vereniging bijv. wat ik kan zien en een praktijk training voor verbandleer e.d die je moet volgen op bijv. een verenigingmet een examen.

Erg voor uit strevend het is nieuw in deze EHBO wereld.

• SurfMan

Ik ben het deels met je eens. E-Learning is best interessant voor onderwerpen die erg theoretisch zijn. Er zitten inderdaad een aantal theorie hoofdstukken in het OKB. Menselijk lichaam etc.

Arnold suggereert dat je hiermee voldoende hebt om daadwerkelijk slagvaardig te kunnen optreden in een noodsituatie. Bijvoorbeeld van de homepage: “Meteen paste ik de Heimlich handgreep toe.” Hoe pas je deze toe? Wie heeft jou dat laten zien? Heeft jouw instructeur ook verteld dat het slachtoffer altijd door een arts gezien moet worden na een Heimlich?.

Het Eerste Hulp Diploma behelst toch meer dan regeltjes leren en videootjes kijken. Het zijn voornamelijk de vaardigheden die je goed aangeleerd moet krijgen, een docent die met je meekijkt en corrigeert waar nodig.

Dus: E-Learning ja, voor het Eerste Hulp diploma nee.

PS: het is niet het Eerste Hulp Diploma, maar een Eerste HUlp CERTIFICAAT. Dat is heel wat anders. Iedereen mag een certificaat uitgeven. Het papier is net zo functioneel als WC-papier.

• Sleutel

Juist Surfman geheel juist. Maar dit is vernieuwend in het bedrijfs leven gebeurt dit steeds meer E. Learning.

Maar men kan ook een praktijk les er aan koppelen en dan moet alles compleet zijn en kan je examen doen.

Althans als het Oranjekruis dit bijvoorbeeld goedkeurt deze opleiding.

Ik denk zelfs dat dit een veel grotere groep zal bereiken dan de huidige opleidingen de verenigingen zouden bijv meer moeten gaan samen werken op dit gebied om de slag niet te missen. De zelfstandige die hier een cursus aanbieden ja die kunnen het moeilijk krijgen als dit door zet.

• Prins

Laten we juist uitgaan van het positieve en zorgen dat - op welke wijze dan ook - zoveel mogelijk mensen Eerste Hulp gaan leren.

Eerste Hulp in Huis richt zich namelijk op de consumenten die wel graag een EHBO-cursus zouden willen volgen, maar er niet aan toekomen. E-learning verlaagt de drempel om er mee te beginnen. Meer dan 40% van alle mensen die de cursus doen, schrijven zich na de e-learning in voor de vervolgavonden. Dat is een geheel nieuwe doelgroep die anders niets zou doen.

Ik denk dat onderschat wordt dat deelnemers aan de cursus echt wel begrijpen dat je moet oefenen. Maar een heel belangrijk onderdeel van e-learning (en alles wat op internet gebeurt) is vrije keuze. De consument bepaalt zelf wat het wel en niet gaat doen.

Gedurende de cursus van 5,5 uur komen veel mensen tot het inzicht om alsnog de klassikale cursussen te gaan volgen. Ook worden wij gevraagd of men lid kan worden van een EHBO-verenging in de buurt. Deze worden ook van harte aanbevolen.

• Marijke Kruik

Ik ben super blij met eerstehulpinhuis.nl. Ik ben een werkende moeder van kleine kinderen en had geen tijd voor een “real life” EHBO cursus. Door deze cursus op internet weet ik tenminste wat ik moet doen bij een ongeval. Door de combinatie van theorie met film kreeg ik een compleet beeld van de verrichte handelingen, erg ideaal! Ik zou het iedereen aanraden!

Groet, Marijke

• efr-instructeur-gezina

maar heb je dan de situatie's ook geoefend. Een 1 daagse cursus is goed te doen voor iedereen

• Marijke Kruik

Ja, op eerstehulpinhuis.nl geven ze ook een praktijkavond. Dus die heb ik gedaan, zodat de cursus helemaal compleet was. Erg handig!

Groet,