Eerste Hulp leren via internet

• Sleutel

Marijke ,

zou jij het nu aandurven om een ehbo examen te doen als jij zo'n cursus hebt gevolgt?

• SurfMan

Beste Marijke,

Ga eens een avondje naar een herhalingsavond van je lokale EHBO vereniging. Je zult zien dat er verschil zit in de eerste hulp die verleend wordt door iemand die een echte EHBO cursus heeft gedaan, en iemand die plaatjes heeft geklikt op internet.

• Monique Ploeg

Ik word liever geholpen door iemand die ook de praktijk geoefend heeft dan door iemand die via internet iets leert. Zelfs bij geoefende EHBO'ers zie je fouten, laat staan bij een internetcursus.

Ik zou geen gewoon beginnersexamen aandurven op deze manier. Hoe snel krijg je iemand in stabiele zijligging? Let je goed op gevaar? Hoe goed kan je waarnemen? Weet je zeker hoe je je handen plaatst bij Rautek? Ga je inderdaad naar een dokter na Heimlich? Herken je een shock en wat doe je?? Ik ben heel benieuwd.

Monique

• Prins

Voor alle duidelijkheid: de cursus Eerste Hulp in Huis bestaat uit 2 onderdelen:

1. leren via internet en

2. OEFENEN IN DE PRAKTIJK. Er worden verschillende praktijkavonden aangeboden: EHBO Algemeen, EHBO bij Kinderen en Accuut Levensreddend handelen.

Veel opmerkingen die ik hier lees op het forum, komen vermoedelijk van mensen die nog niet op de website van Eerste Hulp in Huis hebben gekeken.

Eerste Hulp in Huis richt zich op de consumenten die wel graag een EHBO-cursus zouden willen volgen, maar er niet aan toekomen. E-learning (leren via internet) verlaagt de drempel om met EHBO te gaan beginnen. Meer dan 40% van alle mensen die de cursus doen, schrijven zich na de e-learning in voor de vervolgavonden. Dat is een geheel nieuwe doelgroep die anders niets zou doen.

Ik denk dat onderschat wordt dat deelnemers aan de cursus echt wel begrijpen dat je moet oefenen. Maar een heel belangrijk onderdeel van e-learning (en alles wat op internet gebeurt) is vrije keuze. De consument bepaalt zelf wat het wel en niet gaat doen.

Gedurende de cursus op internet van 5,5 uur komen veel mensen tot het inzicht om alsnog de klassikale cursussen te gaan volgen. Ook worden wij gevraagd of men lid kan worden van een EHBO-verenging in de buurt. Deze worden ook van harte aanbevolen.

• SurfMan

Je hoeft je reactie van 23-11-2008 niet te kopiëren en plakken, die hebben we wel gelezen.

Marijke heeft de essentie heel goed weergegeven in haar opmerking: “Door de combinatie van theorie met film kreeg ik een compleet beeld van de verrichte handelingen”

Theorie en film… Dus als ik een boekje lees over Formule 1, en ik kijk een aantal F1-wedstrijden op televisie, dan zou ik in staat zijn om ook een Formule 1 auto te kunnen besturen? Errrm, nee. Dacht het niet.

Dat je mensen bewust wil maken om iets aan EHBO te doen vind ik een heel goed initiatief. Alleen de verwachting dat ze goed eerste hulp kunnen verlenen met deze theoretische stof + 1 avond praktijk is ronduit misleidend.

EHBO is ook handelen, en dat kan men na afloop van deze cursus niet.

• Prins

Waarom die negatieve benadering? Waarom termen als misleidend?

Is het echt zo erg om mensen voor een faire prijs kennis van EHBO bij te brengen? En ze daarmee over de drempel te helpen om meer te gaan doen met EHBO?

Onderzoek van Ohra heeft aangetoond dat nog geen 9% van jonge ouders voldoende EHBO-kennis heeft. Dan moeten we daar toch iets aan doen?

• SurfMan

Ik heb in een eerder bericht gezegd dat ik er erg blij mee ben dat op deze manier de EHBO in de kijker wordt gezet. Als mensen theorie kennen is het beter dan dat ze helemaal niks kennen, toch? Op DAT punt ben ik het helemaal met je eens.

Wat mij tegenstaat is dat de indruk gewekt wordt, dat je, ook met de praktijkavond, in staat bent de JUIST EHBO te verlenen. Omdat dit zo benadrukt wordt op de site, vind ik dat misleidend.

Het daadwerkelijke HANDELEN is een VAARDIGHEID, iets wat je (vaak) moet DOEN, en wat bijgestuurd kan worden door een instructeur. Zoals ik al aangaf in mijn eerste reactie: reanimatie: twee avonden minimaal. Rauktek, ondersteunend vervoer, Heimlich, draaien buik-rug, drukverband, wonddrukverband, dekenrol, mitella's, brede das…. Hoe leer je dat uit een filmpje? Tuurlijk, de praktijk-avond is er ook nog, maar die is gewoonweg niet toereikend om alle handelingen correct aangeleerd te krijgen.

Ik hoop dat de mensen die deze klik-cursus doen na de laatste les inzien dat ze inderdaad niks van EHBO in de praktijk weten. Ik verwelkom ze graag op een van de cursussen. Het grote voordeel dat deze mensen dan zullen hebben is de theoretische bagage, waardoor ze de cursusstof wat makkelijker zullen absorberen.

Ik ben benieuwd naar de mening van het Oranje Kruis. Zij staan als partner gemeld op de site, maar ik ben benieuwd in welke rol. Misschien dat Arnold daar iets over kan vertellen?

• krokodillen

Ik heb een langetijd gewacht en rustig bekeken wat de reacties zijn uit het veld.

Als “echte” kaderinstructeur ben ik blij met enkele reacties.

Elearning is een goede zaak.

Een nieuwe impuls om alleen de theorie te trainen.

Het Oranje Kruis, nog steeds een fenomeen, is echter van mening dat het eerste hulp diploma een vooral praktisch geheel is.

Ook de voormalige kadergroep is hiermee bezig.

Het ontwikkelen in samenwerking met anderen.

Maar nog steeds sta ik voor kwaliteit.

Met alle respect dit gebeuren op internet geeft in mijn ogen beloften welke niet juist zijn het verkrijgen van het origenele eerste hulp diploma.

dit kan je niet in 1 dagje oefenen leren.

Kijk naar de m.i.z. de valuatie van het BHV-er zijn.

Reanimatie, omgaan met een aed ja dat kan men maar een eenvoudige hyperventilatie, een ontwrichting, hypo of hyper wordt niet herkend.

Maar ja de minimale wettelijk eisen daar voldoet men wel aan.

Een leuk initiatief maar niet meer een hulpmiddel miz.

Wees blij dat ik niet in de regio verblijf.

Ik ben bang dat pratisch gezien er veel afgewezen zullen zijn.

Wie goed is en competent krijgt ook die waardering.

maar sceptisch misschien heb ik er weinig vertrouwen in.

• Sleutel

Moet je zeggen ik ben “echt”kaderlid, staat zo raar man! We staan voor een produkt en dat is het uitdragen van EHBO in de brede vorm dat als eerste. ;)

Ik ben een “HELE”echte lotus. :D

Ik denk dat onze organisatie open moet staan voor vernieuwing en dit is een vorm wat kan.

De praktijk training ja die moet er in blijven maar de rest zou echt wel per computer kunnen toch?

Krokedillen leuk onderwerp dit, jullie doen ook steeds meer op power point gebied toch?