Foliedeken brandbaar

• Mar

Hallo,

Kan iemand mij vertellen of een foliedeken brandbaar is? Ik volg een cursus EHBO voor kinderen en de instructrice vertelde dat als er een vlamverbranding is en je hebt geen blusdeken dat je ook het slachtoffer in een foliedeken kan wikkelen. Hiervoor heb ik ook BHV/EHBO gedaan en bij de brandblustraining werd verteld dat je foliedekens nooit moet gebruiken bij vlammen omdat de metaalfolie brandbaar is. Wat is het nu?

Mar

• Willem

Ja, bijna alle metalen zijn brandbaar!.

Echter, dit hangt van de hoeveelheid zuurstof af. Verhouding zuurstof / metaal.

IJzer zal niet gaan branden, maar heb je ijzervijlsel, dan kan dit als het in de lucht verstrooid wordt wel degelijk branden. (Don't do this at home)

Roesten is ook een vorm van verbranding. Zeer, zeer langzaam waarbij het ijzer reageert op de aanwezige omgevingslucht (zuurstof)

Het zelfde geldt voor de brandbaarheid van aluminium.

Folie is zeer dun en kan dus wel degelijk branden.

Dat is de reden om geen metalen reddingsfolie/deken te gebruiken om iets te doven.

De brandweer is overigens wel heel alert als er bij een autobrand magnesium velgen onderzitten.

Gevaarlijker kan je het eigenlijk niet hebben.

Metaalbranden zijn overigens zeer moeilijk te blussen en vragen om speciale aanvalstactieken en bestrijdingsmisddelen.

• Stefan

De foliedeken is zeer brandbaar.

Dat is nog niet het ergste, de foliedeken zal in de huid branden en vast gaan zitten.

• Ubes

Licht je instructeur in dat zijn advies zeer gevaarlijk is! Verwijs hem naar deze discussie en vraag hem om hier te reageren. Dien eventueel een klacht in bij zijn werkgever.

Volgens mij is een reddingsdeken een dun laagje kunststoffolie waarop een laagje aluminium is aangebracht (opgedampt). Door het kunststof scheurt het folie niet zo snel als gewone aluminiumfolie.

Knip een klein puntje van de reddingdeken af (halve centimeter) en houdt dat met een metalen pincet in een kaarsvlam. Je kunt dan precies zien wat er gebeurt. Doe dat buiten vanwege de giftige verbrandingsgassen.

Het is volgens mij zeer gevaarlijk om een reddingsdeken te gebruiken als branddeken op een persoon, omdat het zeer ernstige brandwonden veroorzaakt door vloeibaar brandend kunstof.

Gebruik als branddeken een echte branddeken van glaswol, te koop bij doe-het-zelf-winkels.

Pure aluminiumfolie is niet brandbaar in principe bij een ‘normale’ brandsituatie. Metalen voorwerpen zoals van ijzer, alumimium, lood, zink, messing en koper zullen bij een ‘normale’ brandsituatie in een woonhuis niet branden. Ze kunnen wel smelten bij zeer hoge temperatuur. Dat soort ‘gewone’ veelgebruikte metalen kunnen mogeljk wel branden, maar alleen in een laboratoriumsituatie onder zeer extreme omstandigheden.

Bepaalde bijzondere metalen zoals magnesium kunnen wel branden, maar die worden niet in zuivere brandbare vorm toegepast in producten.

• Peter

Folie deken brandbaar jazeker maar daar hoef ik niet op te reageren want dat antwoord was al gegeven.

De glaswoldeken heeft 1 gevaar en dat is dat je deeltjes inademt die schadelijk zijn dus……… in een werkelijke situatie gebruiken maar in een oefensituatie kun je beter een wollen of andere deken gebruiken.