ehbo'ers op ambulance

• mike-4

ik las dat er in urk een ambulance staat die bemand wordt door ehbo'ers, en dat deze met spoed uitrukt bij onwelwordingen en ongevallen, om eerste hulp te verlenen en om te kijken of er wel een ambulance nodig is. kan iemand mij uitleggen hoe je als ehbo'er op z'n ambulance kan werken, en moet je bijv. ook infuus prikken enzo.

• kees

Het geeft mij geen veilig gevoel, als ik dit zo lees. Als ik al zie dat EHBO teams al ambulance bezitten en ze ook nog gaan verhuren, dan denk ik waar gaat dit naar toe. Iemand haalt zijn EHBO diploma en denkt gelijk al op een ambulance te mogen rijden. Ik doe alleen nog zaken met een erkende EHBO vereniging, Zo'n EHBO team lijkt mij helemaal niets, mooie website www.ehboteam.nl, maar inhoudelijk lijkt het mij niks.

• mike-4

kijk maar eens op www.frsurk.nl.

• Roos

@ Kees en Miks: Als jullie GOED lezen staat er op de site van FRS dat de vrijwilligers niet zelfstandig werken maar de reguliere hulpdiensten assisteren. Ook staat er vermeld dat het FRS voertuig door een chauffeur, en een verpleegkundige worden bezet. Dus er is helemaal geen sprake van een ambulance die door ehbo-ers word bemand. Nog sterker het voertuig is geen ambulance, maar een first response voertuig.

Daarbij komt nog dat de vrijwilligers door de ambulancedienst in de regio worden opgeleid.

Tevens wil ik opmerken dat de ambulances die door vele ehbo-teams, verenigingen, stichtingen, en het Rode Kruis worden gebruikt vaak door een verpleegkundige worden bezet samen met een ehbo-er (lees chauffeur). Al met al is er niets raars aan want dit zelfde doet de reguliere ambulancedienst ook. Is sommige gevallen dient het voertuig als Ehbopost en dan kan het redelijkerwijs voorkomen dat er een keer ehbo-ers in het busje zitten maar dit komt niet zovaak voor.

En nee ik heb niets te maken met www.ehboteam.nl, of het Nederlandse Rode Kruis, en heb geen belang bij deze organisaties. Ik benoem hier alleen de pure waarheid zoals die is. Ik vind het erg jammer dat een goedbedoeld project van vrijwilligers samen met GGD de grond ingeboord wordt. Ik denk niet dat de GGD bewust de kwaliteit van zorg omlaag trapt om die ‘ehbo-ers’(in werkelijkheid chauffeur en pleeg) een lol te doen. Ik vertrouw GGD Flevoland volkomen.