angst voor besmetting

  • Arnold

    Hallo allemaal!

    Ik ben nog al actief in het EHBO veld en heb toch een vraag. Ik weet dat er allemaal richtlijnen zijn, maar ik ben toch altijd een beetje bang om besmet te raken door besmet bloed. Ben ik de enige????? En Hoe gaan jullie daar mee om?

    Arnold

  • Francois Marinussen

    hoi arnold,

    ik ben zelf ook een actieve EHBOer en ik ben zelf ook bang (geweest) voor besmetting. een paar jaar geleden was er bijna een besmetting geweest waardoor ik een hiv test heb moeten laten doen, sinds dien gebruik ik altijd handschoenen.

    als je de mogelijkheid wilt verkleinen raad ik je aan om handschoenen te dragen. voorkomen is beter dan genezen

  • Frans van Gestel

    De kans op besmetting met het HIV-virus bij het hulp verlenen is erg klein Zeker wanneer je handschoenen draagt. de kans dat je Hepatitus oploopt door iemand een hand te geven is duizend maal groter. Het is echter wel aante raden om steeds op de eigen veiligheid te letten. Dus zorg altijd voor goede beschermende middelen. Ook wanner je een slachtoffer moet beademen, probeer hierop altijd voorbereid te zijn, er zijn mondstukjes in de handel, maar ook plastic lapjes met een filterje er in, deze zijn relatief goedkoop. Zeker als je er beter door beschermt bent.

  • konni

    hoi allemaal

    Zelf werk ik in de seniorenalarmering en ben bezig met de herhaallessen van E.H.B.O.

    Ook bij ons is er over gepraat,en is de angst erg groot.

    Persoonlijk ben ik niet zo benauwd voor aids.De kans dat je jezelf besmet is wel erg klein,en kan alleen als je op het moment dat je een wond behandelt.zelf een vers wondje hebt dus bijna nihiel.

    Wel ben ik bang voor hepatitis,ook omdat ik daar niet veel van weet.In mijn werk kom ik veel in aanraking met oudere mensen,dus ik gebruik wel handschoenen.

    groetjes konni

  • Frans van Gestel

    De besmetting met Hepatitus komt helaas niet alleen bij oudere slachtoffer cq patienten, iedereen kan hepatitus hebben maar ook overdragen aan andere. Het is zelfs mogelijk besmet te raken door iemand een hand te geven of een kus. Dus je hoeft niet iemand te helpen om het te krijgen. Het wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen een ziekte heeft, je zou dan nooit meer iemand een hand kunnen geven. Dat is dus niet zo. Ik wil alleen maar benadrukken dat een besmetting met Hepatitus niet voort hoeft te komen uit het hulp verlenen aan slachtoffers of patienten.

    Over het algemeen loopt het niet zo'n vaart met besmettelijke ziektes.

    Het is echter wel aan te bevelen om bij het hulp verlenen altijd te zorgen voor een goede bescherming. En denk er aan dat na het verlenen van die hulp ook even de handen gewassen dienen te worden, hierdoor voorkom je ook besmetting, niet alleen voor jezelf maar ook voor de slachtoffers die je nog moet gaan helpen.

  • daniël

    even een reactie van mij op jou.

    ik ben zelf dit jaar begonnen met m'n eenheidsdiploma, nadat ik 3 jaar geleden m'n jeugd EHBO B gehaald heb. bij ons is het ALLERBELANGRIJKSTE de eigen veiligheid.

    dit is ook trouwens het eerste punt van de 5 hoofdpunten.

    zelf ben ik niet echt bang om een besmetting op te lopen, DMV gebruik van OA handschoenen etc.

  • Jack

    Hallo Arnold,

    hierbij wil ik even reageren op “angst voor besmetting” Ik ben zelf ook al een aantal jaren als EHBO'er in het veld. Nu hebben wij bij de vereniging vorig jaar een lezing gehad van iemand van de GGD Twenthe, dit was zeer verhelderend. Op de vraag kan een EHBO'er bij het verlenen van eerste hulp gemakkelijk worden besmetmet het AID- of hepatitus B-virus, het antwoord hierop is neen. Aids en hepatitus B worden beslist niet overgedragen door huidcontact, door zoenen, door tranen en zweet, door adem, door hoesten of niezen, niet door gemeenschappelijk gebruik van glazen, borden, bestek, etc. Zo kan ik nog wel even door gaan. Ik ben in het bezit van een folder over dit alles en als je belangstelling hebt laat het mij weten en ik mail het naar je toe. Ook eventueel naar andere belangstellende wie dit bericht lezen. Het is een zeer verhelderende folder. Ik zeg dit omdat het bericht anders een beetje te lang wordt maar kans op besmetting is echt praktisch NIHIL.

    Groetjes

  • Arnold

    Bedankt voor je reactie!!!!!! Gelukkig….kunnen wij ons werk tenminste blijven doen… Het is misschien een goed idee dat foldertje aan de beheerder van de EHBO pagina te sturen zodat hij dat op een of andere manier kan inscannen zodat het voor anderen ook te lezen is….

  • Het Oranje Kruis

    Goedemiddag,

    Op het Oranje Kruis (Het Oranje Kruis ontwikkelt leerstof voor eerste hulpverleners en instructeurs, bewaakt namens de overheid de kwaliteit, de examinering en de geldigheid van het eenheidsdiploma EHBO en de verschillende certificaten.)

    , hebben wij een folder beschikbaar, genaamd; EHBO en infectieziekten. Deze folder is inmiddels 6 jaar oud en zal opnieuw worden uitgebracht. Je kunt de folder gratis bij het Oranje Kruis bestellen, dan sturen we je deze graag toe. met vriendelijke groet,

    afdeling voorlichting en Documentatie

    Irene Wind

  • Koen Mertens

    Beste Jack,

    Ik ben vrijwilliger bij het Rode Kruis-Vlaanderen. Momenteel worden de hulpverleners van het Rode Kruis in Vlaanderen attent gemaakt op het Hepatitis-gevaar.

    De folder waarover je het hebt interesseert me. Is het mogelijk me deze ook te mailen?

    Nu al bedankt.

    Groetjes,

    Koen.