Verbandtrommel verplicht?

  • D. Buijs

    Is in Nederland een verbandtrommel in de auto eigenlijk verplicht? En in het buitenland? En hoe zit het met brandblussers? Of mag ik dat hieriet vragen?

    Bedankt !

  • Jan

    Je mag dat hier best vragen.

    In de meeste ons omringende landen is het verplicht om een verbandtrommel en/of brandblusser bij je te hebben. Welke landen kan ik je zo niet zeggen, maar waarschijnlijk kun je dit bij de ANWB wel te weten komen. In Nederland is dit nog niet verplicht.

  • Daniel

    Als er in iedere auto een verbandtrommel zou liggen, wat heeft dat voor meerwaarde, wanneer de inzittenden van die auto er niet mee om kunnen gaan. Het is niet dat ik tegenstander ben van het idee; voor eigen gebruik is het wel handig, als je een pleistertje bij de hand hebt.

    Wat moet je met materiaal voor een wonddrukverband als je niet weet hoe je het moet aanleggen. Wat heb je aan een verbandtrommel als iemand onderweg een hartstilstand krijgt?

    Hetzelfde geldt voor de brandblusser. Die apparaten zijn voor een prikkie te koop bij de doe-het-zelfzaak op de hoek, maar worden ze ook jaarlijks getest? Vaak niet. In een aantal gevallen laat de brandblusser het op cruciale momenten dan ook afweten, of anders: de blusser is niet geschikt voor de te blussen stof. Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk geoefend met het gebruik van brandblussers.

    Het zou dus mijn voorkeur verdienen wanneer elke automobilist een cursus BHV zou volgen. Dat heeft een reden. In een BHV-cursus komen de belangrijkste aspecten aan de orde. Kleine brand blussen met handblusapparaten en levensreddende handelingen, zoals beademen, reanimeren, ernstige bloedingen stelpen. Als mensen dan meer van EHBO af willen weten, kunnen ze altijd nog een complete cursus volgen.

    Om even terug te komen op de vraag: in Nederland zijn beide attributen niet verplicht in de auto. In steeds meer bedrijfsauto's zijn die om veiligheidsredenen wel verplicht door de Arbo-wet. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan touringcars.

    In ieder geval is het in Duitsland wel verplicht om een verbandtrommel in de auto te hebben. De ANWB heeft, zoals Jan al zei, hierover meer informatie.

  • jessica

    ik ben het niet eens met de instelling ieder mens moet een bhv curces volgen. wat heeft een ehbo-curses dan voor een nut.

    als ik zelf bij een bhv curces aanwezig ben merk ik meteen dat die mensen veel minder weten dan een opgeleide ehbo-er. laat ze dan meteen een ehbo-curses volgen.

    wel ben ik het eens met het feit dat niet iedereen met die dingen kan omgaan. maar om eventjes een ander voorbeeld te geven:

    in iedere auto zit een reserveband(of dit verplicht is weet ik niet zeker maar ik ken geen auto zonder reserveband). ik ben zelf linkshandig in alles wat met een auto te maken heeft, ik kan rijden maar daar houd het ook echt mee op.

    als ik met een lekke band sta langs de weg bel ik de anwb wel.

    Dus om dit voorbeeld duidelijk te maken vind ik niet dat iedereen een bhv curses moet hebben maar een mobiele telefoon, zodat je mensen kunt bereiken die je wel kunnen helpen. Volgens mij kom je daar veel verder mee.

  • Jan

    In bv Duitsland is het ook verrplicht om een EHBO cursus te volgen wil je het rijbewijs halen. Het is een onderdeel van de rij opleiding. Deze cursus is niet een EHBO opleiding zoals wij de kennen, maar gericht op de levensreddende handelingen maar gaat wel verder dan de kernvaardigheden.

  • Daniel

    Het was mijn opzet in mijn betoog, om met de middelen en opleidingen die momenteel bekend zijn, een oplossing te verzinnen voor het probleem, dat veel mensen niet weten om te gaan met levensbedreigende situaties. Die worden in een BHV-cursus wel behandeld, zij het in geringe vorm. Zelf heb ik naast EHBO ook BHV. De BHV-cursus zou dan moeten uitbreiden.

    Wat maakt het uit, als iemand een eenvoudige wond heeft, die niet direct levensbedreigend is. Ik verwacht niet van iedereen dat hij die moet kunnen behandelen. (het zou natuurlijk wel mooi zijn als iedereen het wel kon, maar dat is utopie)

  • Daniel

    De EHBO-cursus kan vrijwillig gevolgd worden door mensen die meer van de EHBO willen afweten, dan de kennis die ze hebben opgedaan bij de BHV-cursus. Het is niet zo, dat ik een betere opleiding afkeur, maar in Nederland hebben we nog niet de beschikking over dergelijke opleidingen. Daarom stelde ik voor, om het te doen met de huidige beschikbare opleidingen. Dat die toevallig BHV heet, doet niet terzake. Het gaat om de inhoud van de cursus. Ik ben het met je eens dat de BHV-cursus minimaal van inhoud is. Ik heb hem zelf ook gevolgd, naast de EHBO.

    Als iemand niet maar ademt, gaat hij echt wel dood. Wanneer de band van de auto lek is, zal de inzittende daardoor het leven niet verliezen. De mobiele telefoorn is voor de lekke band wel handig, maar een ambulance kan er in Nederland nogal lang over doen voordat hij ter plaatse is. De mobiele telefoon is wel handig, ben ik met je eens, maar iemand blijft er niet door leven.

  • Jan

    Als het goed is doet een ambulance in Nederland er niet langer over dan 15 minuten. Goed dat kan te laat zijn, maar als je eerst naar een praatpaal oid moet lopen voor je hulp kunt alarmeren duurt het veel langer.

    De huidige techniek stelt ons in de gelegenheid om makkelijker en sneller hulp te alarmeren. Bedenk wel dat de snelheid waarmee hulp ter plaatse komt afhankelijk is van jouw melding. Op een goede en duidelijke melding wordt sneller gereageerd, dan op een onduidelijke melding.

    Vaak wordt er door een omstander ook dingen gedaan die beter niet hadden kunnen gebeuren. Bv iemand uit een auto halen (want in onze TV series vliegen die auto's altijd in de lucht).

    Een EHBO cursus oid zou eerder verplicht gesteld moeten worden dan een verbandtrommel in de auto. Op zo'n cursus leer je wat je wel en wat je juist niet moet doen.

    Voor levensbedreigende situaties heb je vaak niet eens een verbandtrommel nodig.

  • Paula

    Ik ben het niet helemaal met je verhaal eens Daniel, Want al zou iemand niet met een verbandtrommel weten om te gaan. een andere omstander kan hem wel gebruiken of de persoon ter plekke instructie geven wat te doen. Dit is mij zelf ooit eens privé overkomen toen ik in een grote kettingbotsing zat. Ik was wat blij met de mensen die een verbandtrommeltje in de auto hadden of zelfs enige EHBO ervaring hadden!

    Paula (ambulance verpleegkudige)

  • Daniel

    Ik kan me in de ge-uite kritiek inleven. Mij rijst het vermoeden dat ik er niet in geslaagd ben mijn idee op een heldere wijze aan te kaarten. Daarom nog een korte toelichting.

    Het is geenszins mijn bedoeling geweest om de aanwezigheid van een verbandtrommel in de auto af te keuren, integendeel. Ook ik ben een groot voorstander van de aanwezigheid van verbandmateriaal in de auto.

    Wat ik heb geprobeerd aan te geven is, dat het het mooist is, als alle mensen, die een auto besturen, ook weten wat ze moeten doen in levensbedreigende situaties. Het is niet te garanderen dat er ook bij calamiteiten daadwerkelijk iemand in de buurt is die iets van EHBO afweet. Die mogelijkheid liet ik gemakshalve even buiten beschouwing.

    Dus, een verbandtrommeltje en een brandblusser in de auto, maar ook een cursus basic-ehbo, waar mensen de belangrijke dingen leren.

    Met excuses voor de onduidelijkheid.

    Groet,

    Daniel