Voorstel aan ieder om ontwikkelingen en ervaring met AED te delen met belangstellenden. (Over langere tijd)
Ik ben kaderinstructeur en wil ook graag info hebben over docentencursusen AED.
Groet,
Hendrik
Docentencursus AED kan je volgen volgens de normen van de Nederlandse Reanimatieraad.
Dan moet je verpleegkundige zijn en reanimatiedocent.Er zijn verschillende opleidingsplaatsen in Nederland.
Je kan als kaderinstructeur wel een cursus AED-bediener volgen, maar dan ben je geen docent, je mag de AED gebruiken. In je trainingen kan je hem dan wel demonstreren als je een AED-trainer aanschaft.
Je kan ook naar Medizon in Groningen. Daar is de eis dat je kaderinstructeur bent. De Nederlandse Reanimatie Raad / Gezondheidsraad staat hiet NIET achter.
Je betaald een hoop geld en het is maar de vraag of je straks erkent wordt door de Nederlandse Reanimatieraad.
Je kan bij verschillende instellingen een AED-bedienersopleiding volgen, let goed op de prijs, er is veel verschil.
Een groepje kaderinstructeurs van 1 rayon hebben met 10 personen 2 cursussen AED-bediener georganiseerd en betalen 100 euro per persoon voor een AED-opleiding van 3 uur ( inclusief : examen, certificaat, boek, jaarlijkse oproep tot herhaling). Hij wordt georganiseerd door Medi-select. Ga het internet maar op en zoek bij de commerciele BHV/EHBO- bedrijven.
Jolande
Ik denk dat Hendrik beide bedoeld.
Het gebruik van een defibrilator (of ie nou automatisch of manueel is) is op dit moment een voorbehouden handeling.
Ambulancepersoneel mogen “officieel” dit ding ook niet zomaar gebruiken, ze zijn echter bevoegd hiervoor omdat een arts hen hierin heeft getest.
Dus zowel het les geven in als het gebruik van is op dit moment een handeling die niet door “de leek” uitgevoerd MAG worden.
Het is hoogstwaarschijnlijk dat de uitvoerende kant van het verhaal wel door leken mag gaan worden uitgevoerd. Het instrueren blijft m.i. voorbehouden aan gediplomeerd verpleegkundigen / artsen die in de praktijk regelmatig defibrileren.
Met vriendelijke groeten,
Jeroen
Jeroen,
Ik weet niet waarop je jouw verhaal gebaseerd hebt, maar ik kan je dringend aanbevelen om het advies van de gezondheidsraad eens te lezen.
Verder moet je eens gaan kijken op de site van de europese reanimatieraad.
Deze hebben een totaal andere kijk op wie wel of geen les mag geven in BLS en het gebruik van de AED.
Als je weet hoe snel amerikanen met gigantische schadeclaims gooien en ondanks dat de AED's bij wijze van spreken naast de boter in de supermarkt ligt, dan moet dat kreng toch redelijk veilig wezen. (hondje in de magnetron was goed voor $25.000,=)
Op de eerste plaats denk ook ik dat de AED een heel veilig apparaat is welke zondermeer door de “leek” gebruikt zou moeten worden.
Op de tweede plaats is de Nederlandse wetgeving momenteel zodanig dat het gebruik van de AED onder een voorbehouden medische handeling valt. Dit houdt in dat in principe alleen artsen en BIG geregistreerde verpleegkundigen (met goedkeuring van een arts) een patient die een VF heeft mag defibrileren.
De Nationale reanimatieraad stelt (voorruitlopend op een wetswijziging) dat lessen in het gebruik van een AED wat hun betreft alleen door hiertoe aangewezen (en geinstrueerde) verpleegkundigen en artsen gegeven mogen worden.
Natuurlijk is de instructie voor het gebruik van de AED heel gemakkelijk, ook denk ik dat het (naar mate de tijd vorderd) ook voor de kaderinstructeur mogelijk gaat worden een instructeurscursus te gaan volgen. Momenteel stelt de reanimatieraad echter dat de instructie gebeurd door verpleegkundigen (zoals ook bij de hartstichting gebeurd bij reanimatielessen) en eventueel artsen. Ik denk dat dit een goede zaak is, we moeten natuurlijk eerst zeker weten dat het apparaat ten alle tijden goed te bedienen is –> dit moet de praktijk uitwijzen dus moet de instructie ook perfect zijn (niet dat ik niet denk dat kaderinstructeurs dit niet kennen maar een verpleegkundige is veel beter op de hoogte van het effect van defibrilatie).
Voor wat betreft het refereren naar Amerikanen: wij zijn Nederlanders, het Nederlandse rechtssysteem is zo ingericht dat dergelijke claims niet kunnen worden “uitgesproken”.
Voor wat betreft de Europese reanimatieraad: In Nederland is een Nationale reanimatieraad welke een beleid schrijft waar zowel proffessional als amateur zich aan moet houden. Naar mate de tijd vorderd zal de Nationale reanimatieraad haar beleid aanpassen aan de internationale regels, hier gaat echter altijd een tijd over heen.
De Nationale reanimatieraad bepaald dus ook aan welke eisen qua reanimatie een EHBO-er moet voldoen (natuurlijk in samenspraak met het Oranje Kruis). De Europese reanimatieraad heeft hier geen zeggenschap in.
Nog een ding, zowel de Nederlands als de Europese reanimatieraad hebben geen beslissingsbevoegd wat betreft het aanpassen van de wetgeving. Dit moet nog altijd onze lieftallige minister Borst doen. Zolang de wet niet is aangepast moet iedere gebruiker van een AED zelf de concequenties dragen als de reanimatie niet lukt. De proef in diverse politieregio's valt hier in principe buiten, deze hebben ontheffing van het ministerie voor het gebruik van deze AED's
Ik hoop dat dit iets duidelijker is,
groetjes,
Jeroen
De BIG wet staat het anderen nadrukkellijk toe om in noodsituaties voorbehouden handelingen uit te voeren mits men de daarvoor benodigde bekwaamheden bezit.
Gezien het feit dat de AED in 99,99% van de gevallen het toedienen van een schok adviseert als er sprake is van een ritme dat gedefibrilleerd moet worden.
Gegeven het feit dat de overlevingskansen van een slachtoffer elke minuut met 10% afnemen, is er weinig discussie mogelijk dat hier sprake is van een direct levensbedreigende situatie.
Er is in Amerika al meer dan 10 jaar ervaring met de AED. Het is dan ook onzin dat wij in Nederland zelf moeten zouden moeten onderzoeken of het apparaat wel veilig is.
De gezondheidsraad heeft daarom in haar advies aan de minister nadrukkellijk gesteld dat het gebruik van de AED door leken door geen enkele wettelijke beperking wordt uitgesloten en adviseert dan ook de minister de wetgeving zodanig aan te passen dat de misverstanden daarover tot het verleden behoren. Daarbij wordt dan ook nog gedacht aan personen die “beroepsmatig” de AED zouden gebruiken. Zij verwijzen in hun advies zelfs dat niet handelen strafbaar is op grond van artikel 350.
Iedere EHBO'er is en blijft verantwoordelijk voor zijn handelen, wat dat ook inhoud.
Dat heb ik toch ook gezegd?
De wetgeving is nog NIET aangepast, het advies ligt er.
De BIG wet geldt voor beroepsbeoefenaars in de gezondheidszorg met een kwalificatieniveau 4 of hoger. Deze wet is in principe dus niet van toepassing op de EHBO-er, er is echter wel in geregeld dat het uitvoeren van “risicovolle” handelingen is voorbehouden aan personen die zowel bevoegd als bekwaam zijn tot het uitvoeren van deze handelen.
Zolang de (BIG) wet in zake de AED niet wordt aangepast blijft het gebruik hiervan beperkt tot mensen die bevoegd zijn en zich bekwaam voelen dit apparaat te gebruiken (de verpleegkundige op de ambu en IC en de arts).
Ook ik ben overtuigd van het nut van een dergelijk apparaat, laat dat duidelijk zijn!!
In de wet staat inderdaad vermeldt dat indien je je bekwaam acht, je een ieder die zich in een noodsituatie (medisch of welke andere vorm dan ook) bevindt MOET helpen, anders ben je strafbaar.
In de wet staat echter NIET dat je dan zomaar (ook al vindt je jezelf bekwaam) over moet gaan tot het uitvoeren van risicovolle voorbehouden handelingen. Het zou wel heel gek zijn dat een EHBO-er die ooit een keer (in bijvoorbeeld een opleiding tot ziekenverzorgende) geleerd heeft hoe die een injectie IM moet toedienen, bij iemand die “uit z'n dak gaat” i.v.m. een psychisch probleem hem gaat sederen door hem die spuit in z'n bil te zetten!
Het klinkt wel onwaarschijnlijk, niemand zal het ook in z'n hoofd halen maar in principe is dit voorbeeld hetzelfde als het gebruik van de AED in een noodsituatie, op dit moment is het nog niet wettelijk geregeld dit ding te gebruiken.
Op dit moment is het enige wat je mag/moet doen een reanimatie in gang zetten, d.m.v. hartmassage en beademen. De ambulance komt en deze zal dan defibrileren (indien de indicatie dit toelaat).
Ik ben het helemaal met de voorstanders van de AED eens dat dit apparaat ingevoerd moet worden in het lespakket reanimatie. Ook ik wil dit apparaat graag gebruiken indien dit noodzakelijk is. Maar ik ga me geen onnodige schadeclaim of straf op m'n dak halen door het niet geautoriseerd gebruik van dit ding.
Voor wat betreft het “testen” van het apparaat ben ik het eens met het feit dat het apparaat in het verleden in Amerika getest is en dat het eigenlijk onzinnig is om het hier nogmaals te testen.
Maar zoals je wellicht weet vinden we in Nederland het wiel meerdere malen uit, kijk ook maar eens naar medicatie, in Amerika is een medicament allang op de markt als het hier nog in de testfase zit. Vaak gebeurd het dat medicamenten die in Amerika allang op de markt zijn (als veilig beschouwd) hier in Nederland volgens de overheid “niet geschikt” zijn voor de Nederlands bevolking.
Dus nogmaals, ook ik vindt de AED een heel geschikt apparaat, de wetgeving zou mijnsinziens snel aangepast moeten worden, en iedere EHBO er moet het apparaat kunnen gebruiken. Ook vindt ik dat in alle openbare gebouwen, grote bedrijven en eventueel grote winkelcentra dit apparaat moet hangen.
Helaas is het nog niet zover, mijn advies wacht af tot de wet zegt dat het echt MAG, ook al zijn de cursussen nu al beschikbaar.
Groetjes,
Jeroen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?