Jeroen,
Wat zijn de essentiele delen van de artikelen als ik een AED defibrillatie uitvoer.
Artikel 35 verbiedt dat EHBO'ers buiten noodzaak beroepsmatig defibrilleren.
Artikel 96 stelt degene die bij het defibrilleren buiten noodzaak schade of een aanmerkelijke kans op schade aan de gezondheid van een ander veroorzaakt, een hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie in het vooruit zicht
Als EHBO'er ben ik normaal gesproken niet beroepsmatig met defibrilleren bezig, dus is artikel 35, alleen al op grond daarvan, niet van toepassing. Maar zelfs al is dat wel zo, dan nog moet ik ook nog buiten noodzaak handelen. Dat de overlevingskans met 10% per minuut afneemt en dat de ambulance niet binnen vijf minuten ter plaatse is, is voldoende wetenschappelijk onderbouwd.
Dus mag ik er van uitgaan dat er ventrikelfibrilleren sprake is van een acute levensbedreigende situatie.
Ik heb een AED, ik ben bekwaam om hem bedienen. Ik weet dat de AED nagenoeg 100% betrouwbaar is, als hij het advies geeft om een stroomschok toe te dienen.
Het aansluiten van een AED is geen “verboden” handeling. De betrouwbaarheid van de AED is dermate goed, dat bij een schokadvies geen twijfel mogelijk is dat er gedefibrilleerd moet worden.
Als ik op aanwijzing van de AED op het knopje druk, is artikel 96 niet van toepassing omdat er een duidelijk noodzaak aanwezig is.
Toch is er weldegelijk een kans dat ik te maken krijg met artikel 96 als ik op het knopje druk zonder me te overtuigen dat iedereen het slachtoffer heeft losgelaten.
Stel nu dat ik de AED niet gebruik, omdat ik de hete adem van artikel 96 in de nek voel.
Dan moet ik toch even rekening houden met wat er in de strafwet staat.
Art. 450 wetboek van strafrecht.
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
De kans dat het slachtoffer door het toepassen van BLS overleeft is klein. Ik bezit echter de middelen en de bekwaamheden om de overlevingskans van het slachtoffer aanzienlijk kan vergroten. De big wet legitimeert het gebruik van de AED als er een noodzaak voor bestaat. Door het volgen van een cursus bezit ik de bekwaamheden. Als ik de AED niet gebruik, ben ik op grond van artikel 450 strafbaar. Ik mag kiezen, waarom ik op staatskosten mag gaan logeren.