Bij veel kaderinstructeurs zal dit niet bekend zijn. Het is ook een verantwoording van het kaderrayon en NODE om hier binnen de kaderrayonbijeenkomsten of bij landelijke bijscholingen hier eens aandacht aan te besteden.
Wettelijke regelingen ken ik zo niet. Alleen weet ik hoe je veilig een voertuig moet benaderen.
Als eerste kijk je op een afstand wat voor voertuigen het zijn.
Bij personenauto's staat een aanduiding voor airbags op het voertuig, bv SRS.
Indien er ook andere type airbags, dan die in het stuur of voor passagier zitten, staat dit soms ook wel eens op het voertuig. Denk aan de aanduiding SIPS.
Maar er kunnen ook airbags onder in het dashbord zitten, om de knieen te beschermen. Of in de stoel, in de zijstijl, in het dak of in de bovenkant van de deur. Deze laatste is ook lastig als jij je hoofd door het raam naar binnen steekt en de airbag gaat alsnog af. Deze airbag blijft opgeblazen, dit integenstelling tot de andere airbags die direct weer slap worden. Dat komt omdat deze airbag het slachtoffer moet opvangen bij een ‘rollover’. Een auto kan vaker dat 1 keer over de kop gaan.
De de-activerings tijd van een airbag is ongeveer 15 tot 20 minuten bij de meeste auto's.
Daarnaast is het ook prettig om te weten of het voertuig rijdt op benzine, gas of diesel. Dit voor de brandveiligheid.
Bij vrachtwagens moet je kijken of je de gevarenschilden kunt vinden (gevaarlijke stoffen). Dat wil niet zeggen dat een voertuig van bv een supermarkt geen pallet met chloor of spiritus, ed. kan geladen hebben. Bij het zien van deze oranje schilden en andere aanduidingen moet je het voertuig bovenwinds benaderen.
Heb je dit bekeken, dan kun je het voertuig rustig benaderen. Dichterbij spreek je dan het slachtoffer aan door de voorruit. Dit om te voorkomen dat het (de) slachtoffer(s) het hoofd gaan draaien. Mensen proberen elkaar vaak aan te kijken als je wat zegt. Iemand anders kan dan van buiten af het hoofd fixeren.
Stap nooit in een auto of op een vrachtwagen. De kans dat het voeruitg beweegt is dan groot. Door dit bewegen van het voertuig kan het letsel van het slachtoffer verergeren.
Bedenk wel dat bij een vrachtwagen niet alleen het chasis is geveerd, maar ook de cabine en de stoel van de chauffeur ook nog eens.
Nog wat bij gekomen:
Afgelopen donderdag hebben we een bijscholing gehad over het bevrijden van een slachtoffer uit een vrachtauto. Blijkt dat vele nieuwe vrachtauto's ook al voorzien zijn van airbags. Dit is niet te zien aan een aanduiding buiten op de auto. Je moet het herkennen aan de plaatsing van het stuur. Dit stuur (met airbag) staat schuiner dan gebruikelijk. Als het stuur namelijk plat ligt heeft de airbag geen zin, omdat die het hoofd niet opvangt.
Ook is er nog geen ‘zak’ verkrijgbaar die om een stuur van een vrachtwagen of bestelbus past.
Een brandweerman kan je over dit alles nog veel meer vertellen.
Ik hoop dat ik een klein beetje heb kunnen verduidelijken.