hoe te handelen bij shock

• Rene

Vraag van een leek, afgelopen zondag waren wij in sixflag en stonden op het moment om in te stappen in de Goliath. Het treintje kwam aangereden en daar zat een jongetje in die het niet naar zijn zin had. Hij leek helemaal van de kaart en volgens mij beet hij ook op zijn tong. Volgens mij was hij in een soort shock of heeft hij een epilletisch aanval. Gelukkig kwamen er gelijk iemand (duidelijk geen medewerker van sixflags) op af die op mij de indruk maakte dat hij wist wat hij moest doen. De jongen kwam al vrij snel weer bij.

Nu mijn vraag. ik heb wel eens gehoord dat als iemand in shock raakt je die persoon geen drinken moet geven. Klopt dit en zo ja waarom??

René

• Maarten

Ik denk dat het geen van beide was, maar een combinatie van effecten.

De opeenvolgende bewegingen verstoren de werking het evenwichtsorgaan en mensen worden duizelig, draaierig en missellijk.

Door de spanning, de angst reageert het lichaam met angst reacties. Het adrenaline gehalte vliegt omhoog en het lichaam bereidt zich voor om aan te vallen of te vluchten. Om sneller te kunnen vluchten worden de maag en de darmen geleegd.

Door de krachten op het lichaam verplaatst het bloed zich ook. Door een kortstondig tekort aan zuurstofrijk bloed in de hersenen vallen mensen flauw.

Shock is een tekort aan circulerend bloed. Oorzaken zijn ernstige bloedingen, groot vochtverlies, verkeerde verdeling door allergische reacties e.d.

Bij een shock probeert het lichaam zoveel mogelijk de zurstofvoorziening naar de hersenen op gang te houden. o.a. worden maag en de darmen stilgelegd.

Waarom mag iemand niet drinken:

Door water te drinken worden de maag en darmen gestimuleerd en wordt het lichaam dus tegengewerkt.

Hij moet meestal direct geopereerd worden en bij het onder narcose brengen is de kans op braakneigingen hoog.

• jessica hoevenaars

zoals ik het onderwrp kan lezen en kan overzien, is het daadwerkrlijk wel een shock. Alleen dan niet de shock die in het oranje kruis boekje vermeld staat maar de kranten shock. ofte wel de shock die vermeld wordt in de kranten als er een ernstig ongeluk is gebeurd.

ik zal pas water geven als de jongen het zelf kan drinken, daar bedoel ik mee als het slachtoffer in staat is de beker zelf vast te houden en naar de mond te brengen. verder zla ik zoveel mogelijk tegen diegen blijven praten.

groeten jessica

• Jootje

Jessica, dit lijkt mij geen krantenshock. Volgens Rene had de jongen op zijn tong gebeten en kwam hij vrij snel weer bij. Het klinkt meer naar een epileptische aanval.

• Maarten

De shock waar Jessica het over heeft, is een reactie van het lichaam op een traumatische ervaring.

Jaren geleden, voor ik me het verschil tussen die twee realiseerde, kwam ik uit bij een een ernstig ongeluk. Een meisje was voor de ogen van haar vriend geschept door een auto. Hoewel hij lichamelijk niet gewond was, was de jongen absoluut niet aanspreekbaar. Hij werd opgevangen door mensen die bij de kruising woonde.

Uiteindelijk heb ik hem, in overleg met de ambulance mensen, later met mijn auto naar het ziekenhuis gebracht. Bij aankomst vertelde ik dat de jongen in shock was.

Nu snap ik de reactie van de verpleegkundige. Na een snelle blik over het slachtoffer vroeg ze me of ik bedoelde dat hij heel erg geschrokken was.

De gevolgen van traumatische ervaringen mogen niet onderschat worden, maar de hulpverlening is geen seconde werk, maar een kwestie van een lange adem.

Die mensen bij de kruising stonden aan het begin van en hulpverlening die soms maanden of jaren kan gaan duren.

Als ik de ambulance gebeld zou hebben met dezelfde mededeling, dan zou de ambulance alles uit de kast gehaald hebben om zo snel mogelijk terplaatse te komen.

Daarom wil ik er iedereen voor waarschuwen dat je bij een melding alleen over shock moet praten als het om de shock uit het oranje kruisboekje gaat.

Deze shock is een levensbedreigende situatie, waarbij elke seconde telt.

• Nienke

Iemand mag bij een shock niet drinken omdat hij een te kort aan rondcirculerend bloed heeft. Dit betekent dat al het nog wel rondcirculerend bloed nodig is om de hersenen van zuurstof te voorzien.

Wanneer je iemand water of ander drinken gaat geven, gaan de darmen dit automatisch opnemen en wegvoeren, maar het bloed dat daarvoor nodig is wil je liever dicht bij de hersenen hebben.

Vandaar..(nou ja in het simpel dan …)

Groetjes

• Jan

Maarten schreef:

"Daarom wil ik er iedereen voor waarschuwen dat je bij een melding alleen over shock moet praten als het om de shock uit het oranje kruisboekje gaat.

Deze shock is een levensbedreigende situatie, waarbij elke seconde telt."

Uit ervaring weet ik dat wanneer je dit verteld, mensen bij twijfel deze melding niet meer durven geven.

Wanneer je echter twijfelt of het wel of geen shock is, zeg het dan gewoon wel er bij.

We rijden liever een keer te veel, dan dat we te laat komen. Zeker in deze tijd waarbij het soms wel eens wat langer kan duren door de enorme drukte op de weg en alle wegwerkzaamheden.

• Maarten

Jan,

een zeer terechte opmerking.

Bij twijfel moet je altijd uitgaan van het ergste.

Dus bij de minste twijfel dat het mogelijk een shock is, dan is de melding “shock”.

En als je het niet meer weet, dan bel je via 112 de CPA en legt je het probleem voor aan de verpleegkundige van de CPA.

Toch kunnen er aan het bellen van een ambulance ook, vaak onvermoede, gevolgen voor anderen kleven.

Collega's van mij hebben dat aan de lijve mogen ervaren.

Tijdens een inzet kregen zij binnen een kwartier te maken met slachtoffers die ambulance hulp nodig hadden.

De eerste ambulance was binnen een minuut of vijf ter plaatse.

De tweede ambulance deed er ruim twintig minuten over omdat hij van veel verder moest komen.

Het waren allebei terechte meldingen en de ambulance hebben hun best gedaan om ze snel mogelijk terplaatse te zijn.

In dit geval had het geen gevolgen voor de slachtoffers, maar stel je eens voor dat de eerste een geschrokken jochie was, en de andere een hartinfarct…..

Ondanks dat blijft voor mij recht overeind, bij twijfel altijd van het ergste uitgaan.

EHBO'ers moeten deze keuze maken en hun moet dan ook geleerd worden om een keuze te maken, welke hulp in een situatie de meest geschikte is.

• Jan

Maarten,

Deze opmerking is niet geheel op zijn plaats.

Op het moment dat jij denkt hulp nodig te hebben, hoef je niet na te denken of er misschien nog ergens anders een ambulance nodig mocht zijn. Dus gewoon om vragen. Soms kan het indrdaad wel wat langer duren.

Bij ons komt het ook wel eens voor dat we een koers wijziging krijgen, omdat er een andere melding binnekomt die ernstiger lijkt dan de eerste melding waar we al naar onderweg zijn. De tweede wagen gaat dan naar deze eerste melding. Die tweede wagen moet bij ons van meer dan twintig minuten ver weg komen. Het komt maar heel zelden voor dat er twee gelijke meldingen binnenkomen.

Weet je hoe vaak ik dit in de laatste 24 jaar heb mee gemaakt?

Ik weet ze nog, het waren er twee. En toch is het goed gekomen.

• Maarten

Jan,

Ik denk dat we het samen eens zijn.

Maarten