als hij maar 112 kan bellen !!

• Erik

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren iets meegemaakt wat me echt van het hart moet.

Ik heb nu bijn een jaar mijn diploma voor docent EHBO. En ik zou meekijken bij een kaderdocent die examen afnam, aangezien ik zelf ook bijna examens af mag gaan nemen, dacht ik dat het een mooie oefening was.

Nu was er gisteren een examen voor de opleidingscursus EHBO.

Wat bleek. Er was 1 cursist die bijna alles fout deed, reanimeren zonder plaatsbepaling, een wonddrukverband zonder synthetische watten, de drukpunten gewoon niet weten te vinden of er compleet naast te zitten…zo kan ik nog wel even doorgaan. De examinerende kaderdocent gaf een negatief advies aan de arts, en het lotusslachtoffer stemde daarin mee (hetgeen diegene niet snel doet).

Bij de arts ging het volgens hem matigjes. De persoon werd naar buiten gestuurd en er werd gediscusieerd tussen de arts en de examen kaderdocent.

Nu heb ik voor mijzelf al het volgende gesteld als ik examens af mag nemen. “ die persoon slaagt pas als ik het gevoel heb dat als mij iets overkomt ik door zo'n persoon geholpen zou willen worden”. Tot mijn stomme verbazing zei de arts….hij krijgt zijn diploma als hij beloofd als er iets gebeurt hij alleen maar 112 belt en verder niks doet…….Nu vraag ik me af……is dit een nieuw criterium ????

Ik vraag me af of er meer mensen zijn met zo'n ervaring…..en is het misschien niet iets dat de arts ook overlegd met de examinerende kader….de arts kan dat wel de doorslag geven…maar volgens mij niet zo.

Ik baal er ontzettend van…want we willen denk ik toch allemaal het niveau van de EHBO-er op een hoog peil houden…..met zulke beslissingen komen we er jammer genoeg nooit.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes van een gefrusteerde docent EHBO

• Dutchy

Hoi,

Ik ben er natuurlijk niet bij geweest maar het lijkt mij iets om door te geven aan het oranje kruis.

Het is uit den boze dat zo'n iemand zijn EHBO diploma krijgt terwijl je zoiets hebt van :“al zou ik mijn beide benen gebroken hebben dan nog zou ik heel hard weglopen”. :?

Laat die frustratie niet te veel de overhand krijgen want dit zal zeker niet de laatste keer zijn dat je hele vreemde dingen in EHBOwereld ziet, jou moto dat jij je op z'n minst veilig wilt voelen als je door iemand geholpen moet worden is naar mijn mening OK. ;)

MZZL,

Dutchy *D

• Harry

Als kaderinstructeur kom je je dit wel eens tegen.

Hed probleem is dat de arts eind verantwoorrdelijke is.

Wel zou ik zoals dutchy aangeeft dit aanmeldn.

In westfriesland is het enige tijd geleden ook voorgevallen dat een arts de grote meerderheid lied slagen.

Zijn motto was“ ach het zijn maar ehbo-ers”

Zelfs in het Academisch ziekenhuis in Groningen werden wij kaderleden vermeld door enkele sprekers als gediplomeerde leken.

wat moet je verder zeggen.

Het is zeer triest.

Maar meld alles aan het OK.

• Paula

Nou, mijn man is jaren geleden mooi gezakt! Hij moest een dummy beademen, dat ging goed. toen zei de arts: “Maar het lukt niet, wat dan?” Mijn man begreep hem niet helemaal en zei: “Het lukt wel!” kortom een korte discussie. de arts bedoelde natuurlijk of er een obstructie in de mond/keelholte zat. dat was dus het enige punt wat niet goed ging en daarop is hij dus wel gezakt. ik begrijp ook niet uit bovenstaand verhaal dat de diploma's zo makkelijk gegeven worden.

Paula

• br@ncy

Als hij maar 112 kan bellen, is wel makkelijk verteld. Wat het belangrijkste is van EHBO is volgens mij, dat je rustig kan blijven. Hierdoor precenteer je een “profecionele” houding tegenover de patient en wat wat absoluut meerwaarde heeft je houdt overzicht. Als je de overzicht kan hebben/houden, dat praat je over een goede EHBO-er en deze kan dan zorgen voor de verdere zorg(verlening).

Groetjes Br@ncy

• Dieter

Hoe staat het kader waar die persoon les van heeft gehad hier tegen over of is daar ook geen overleg mee geweest.

Het is een goed uitgangspunt om te stellen als ik wat heb wil goed geholpen worden en als de kandidaat EHBOér dat niet kan moet die gewoon zakken.

Vertel het Oranje Kruis de naam van die arts en in de toekomst zijn naam weet je als je al examens moet afnemen met hem weiger dit dan .

Sterkte en laat je hierdoor niet afschrikken want er zijn ook goede artsen die het serieus nemen.

mvgr Dieter

• Dutchy

Beste Paula,

Wat lomp van die arts om jouw man op die manier te laten zakken, hij had de vraag of de aanwijzing ook op een andere manier kunnen brengen, 't is maar net hoe je het opvangt en je kan het inderdaad op twee manieren zien.

Maar even op jouw opmerking terug te komen dat jij niet snapt dat het halen van je EHBOdiploma soms zoooooo makkelijk gaat, jij hebt natuurlijk het voorbeeld van jouw man - waarbij het het mijns inziens niet terecht is om hem alleen op dat puntje te laten zakken als er niet ook nog eens is geprobeerd het op een andere manier te brengen, maar ik was er niet bij en mischien zijn er nog andere punten onvoldoende bevonden - maar je hebt geen idee wat je allemaal tegenkomt aan artsen en kaders.

Ik ben zelf ook zeer regelmatig aanwezig bij de EHBOexamens en als je je dan voorsteld dat de arts tijdens het examen reanimatie gewoon even wegloopt om naar het toilet te gaan = niets gezien van het reanimeren maar toch geslaagd, om maar niet minder te doen over een kader :Z die iemand als goed beoordeeld op het dichtdrukken van de slagaders terwijl de lotus duidelijk aangeeft dat het kilometers naast was of zelfs helemaal niet in de richting :?, nou dan kun je mischien iets beter begrijpen waarom in deze reacties staat dat het erg makkelijk is om je papiertje te halen omdat je er soms bar weinig voor hoeft te doen = alleen 112 bellen e.d.

Maar gelukkig gaat het er over het algemeen beter aan toe als hierboven beschreven staat en dat is maar goed ook, zo is het gemiddelde nivau van een EHBOér in nederland best wel OK en doen zij ook een heleboel goed, ik ken heel wat artsen en kaders….en de meeste zijn serieus met hun vak bezig. ;)

Mt vrndlk grt,

Dutchy *D

• wim

beste erik

als ik het zo lees dan vermoet ik dat het fam/kennis kan zijn van mekaar.

ik kan dit niet voorstellen dat een arts zegt als hij maar 112 kan bellen

ik vind dit wel grappig spijtig genoeg kan dit gebeuren

groetjes wim

• Hans

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar het lijkt me zinvol het Oranje Kruis op de hoogte te brengen. Overigens: de kaderdocent-examinator kan hier ook bezwaar tegen aantekenen door te weigeren de examenlijst te ondertekenen.

Het typeert mijns inziens wel dat we in dit land snel toemoeten naar een ander systeem van examineren op EHBO-gebied.

• Anja

Hoi Erik,

Ik vind het ook te gek voor woorden, dat dat zo maar gebeurt. Waar heb je die diploma's dan voor? Ik zie het echt als certificaat+, het bewijs dat je hebt opgelet en niet alleen de cursus hebt bijgewoond. Ik heb wel gezien dat men bij BHV-opleidingen vrij soepel was. Volgens mij ook niet goed, maar iets begrijpelijker. Je bent hooguit 2 dagen bezig met het EHBO-gedeelte. Ik zou het ook zeker melden, met naam en toenaam van de betreffende arts.

Hoi Br@ncy,

Het ‘slachtoffer’ geruststellen (rust en steun) en zorgen dat er professionele hulp komt is inderdaad heel belangrijk zoniet het belangrijkst. Tenslotte blijven EHBO-ers leken.

Maar daar heb je minder aan als levensreddende handelingen genoodzaakt zijn. Ook kun je in andere gevallen erger voorkomen door ter zake kundig te zijn.

Omstanders kunnen 112 bellen, liefst nadat je ze geinstrueerd hebt. Bellen kan iedereen, moet iedereen dan maar een EHBO-diploma krijgen?

Hoi Harry,

Ik dacht dat ook kaderleden leken zijn. Ze zijn geen artsen of verpleegkundigen oid en dus (hele kundige) leken, tenzij ze aanvullende opleiding hebben. Dat is wat onze instructeur ons expliciet duidelijk maakte. Volgens mij mag je niet eens de dood vaststellen tenzij het hoofd een aantal cm van de romp is gescheiden, hoe het ‘slachtoffer’ er ook uitziet verder en zou je in theorie moeten doorgaan met levensreddende handelingen. Voor bepaalde (theoretische) onderdelen vd cursus lieten ze een arts komen. Wel vind ik het absurd dat ze er zo denigrerend over deden. Die artsen vinden het blijkbaar niet belangrijk dat anderen mensen kunnen en willen helpen, zo niet redden.

Ik snap trouwens toch niet waarom iemand een EHBO-cursus gaat volgen zonder zijn/haar uiterste best te doen er wat van op te steken. Je doet het toch om mensen zo goed mogelijk te kunnen helpen indien nodig? Dat kan toch alleen als je je deze basis hebt eigen gemaakt? Maar goed… En dat als je de regels vormt dat je dan voor je zelf makkelijker kan zeggen dat je alles hebt gedaan wat je kon en het niet erger hebt gemaakt, ook als degene het niet heeft gered. Ik snap dat niet.

Groetjes,

Anja