als hij maar 112 kan bellen !!

• Dutchy

Beste Anja,

Om even op jouw laatste gedeelte te reageren !!!

Sommige mensen “cursisten” moeten van hun werkgever hun EHBO-diploma gaan halen omdat het bij wet geregeld is dat er in een bedrijf met een x aantal werknemers en/of een x aantal bezoekers een bepaald aantal EHBO-ers/BHV-ers moeten zijn, hoe die verhoudingen precies liggen weet ik niet maar als je dit wilt weten zijn er vast wel andere personen die jou dit kunnen vertellen,.

Ik zelf kom ook regelmatig in aanraking met dit type cursist en een aantal redenen van die desiteresse zijn dat men er eigenlijk helemaal niets voor voelt om EHBO-er te zijn…..of na een lange zware werkdag en enkele uurtje overwerk ook nog eens 3 a 3½ uur te moeten opletten bij een les EHBO.

Je kan je wellicht voorstellen dat deze mensen niet warm lopen om allert en actief mee te doen net de les.

MZZL,

Dutchy *D

• Anja

Beste Dutchy,

Ik weet dat bedrijven aan bepaalde verplichtingen moeten voldoen. Maar volgens mij volstaat het om een aantal BHV-ers te hebben, die in een paar dagdelen ‘klaar’ kunnen zijn. Dat ligt aan de cursus en het verantwoordelijkheidsgevoel van het bedrijf in kwestie. Doen ze het alleen om aan de wettelijke verplichting te voldoen of uit een daadwerkelijk gevoel van verantwoordelijkheid.

In ieder geval kan niemand gedwongen worden een EHBO (of BHV) cursus te volgen.

Een kleine groep binnen de grote schare die voor hum werk de cursus volgen zullen voldoen aan jouw beschrijving: ze voelen zich gedwongen en moeten het ook nog zodanig buiten (over)werktijd doen zonder enige consideratie dat hun concentratie daaronder lijdt. (nu krijg ik de neiging om over arbeidsethos van zowel werkgever als werknemer te gaan beginnen, maar ik hou me in :-) ). Meestal gaat het in overleg en zijn de vrijwilligers mensen bij wie op z’n minst enigszins doordringt dat hun collega’s mensen zijn. Ik had er nog over gedacht om dat mee te nemen in mijn vorige post, maar vond het dan toch echt te lang worden.

Maar ja, aan de andere kant weet ik ook eigenlijk niet veel andere redenen te bedenken om mee te doen zonder interesse. Misschien omdat het je een streepje voor kan geven bij je werkgever of omdat het leuk op je cv staat. Of voor particulieren dat je schriftelijk kunt bewijzen dat je ‘sociaal’ bent of omdat het verplicht is bij een bepaald niveau binnen bepaalde sporten. Ze zullen hun redenen wel hebben.

Nou ja, mijn verbazing zegt vast meer over mijzelf dan over hen.

Groetjes,

Anja

• maarten

Wat de wettelijke eisen betreft, de arbowet geeft alleen kaders weer.

Uitgangspunt van de arbowet is dat de werkgever moet waarborgen dat binnen enkele minuten een adequate hulpverlening moet zijn opgestart.

Er moet een gedegen risico analyse gemaakt worden om vast te stellen wat voor een bepaald bedrijf de minimale eisen zijn waaraan de BHV moet voldoen.

Het moge duidelijk zijn, dat er compleet andere eisen aan de BHV in een winkel worden gesteld dan de BHV van een chemisch bedrijf.

De hulpverleners moeten daarbij aan een aantal minimum eisen voldoen. De leerstof van de BHV cursussen omvatten de leerstof om aan de eisen te voldoen voor o.a. kantooromgevingen, winkels e.d.

Helaas blijkt vaak te laat dat de adequate hulpverlening onvodoende gewaarborgd was.

Wil je meer weten kun je o.a. terecht op de stie van het FNV.

• Dutchy

Hoi Anja,

Even als jij ben ook ik telkens als ik ze weer tegen kom uiterst verbaast over de ongeitresserde houding t.a.v. het welzijn van hun medeburger, maar ik blijf “ze” toch elke keer weer tegenkomen.

Mijn mening is ook dat waneer ik ook maar iets kan doen voor mijn medemens (EHBOmatig in dit geval) ik dit zeer zeker niet zal laten.

Mijn reactie hierboven geeft alleen maar weer dat niet alle mensen met de zelfde instelling EHBOlessen volgen en dat merk je helaas ook vaak aan de sfeer in de betreffende groep (een ongeitresserde houding of zelfs hele vervelende of flauwe opmerkingen verstooren de les en daar zit niemand op te wachten).

Aan jou reactie te merken vind jij EHBO iets heel moois en nuttigs en daarin zijn we elkaars gelijke denk ik.

MZZL,

Dutchy *D

• onsa

een ehbo er moet gewoon ook niet meer doen dan 112 bellen.

• Dutchy

pardon,

dus als jij in de ongelukkige situatie komt dat b.v. jouw hart er mee stopt :o, en er is een EHBOer aanwezig die zich de moeite heeft genomen om te leren op een corecte manier te reanimeren, verwacht je dan nog steeds dat de EHBOer in kwestie alleen maar 112 gaat bellen en jou voor dood daar laat liggen. :?

Nou je kan mij veel wijs maken maar dat geloof ik toch echt niet, en als jij dat toch zo wilt dan geef ik jou een goede raad :laat dit A.U.B. op je voorhoofd tatoëren anders loop je het risico dat je toch geholpen wordt :):):)

MZZL,

Dutchy *D

• rik

Ik zou zeker het Oranje Kruis waarschuwen en de situatie uitleggen. Dit kan gewoon niet niet.!

Stel nou dat hij 112 niet kan bellen, maar 221? wat dan?

Misschien heeft ie wel helemaal geen telefoon bijzich bij een mogelijke hulpverlening. wat dan?

Ik zou zeker stappen ondernemen. Wat denkt die arts wel niet? dat ie het beter weet? kom nou!

Ik ben zeer benieuwd hoe dit zal aflopen.