Maarten schreef:
>
> Naast een afsluiting door de tong kan ook bloed, slijm en
> braaksel een probleem veroorzaken. Het slachtoffer zal door
> EHBO'ers in zo'n geval alsnog met de snelle kantelmethode
> gedraaid moeten worden.
Ja da's waar en in het geval van vermoedelijk wervelletsel is een stabiele zijligging dan meer gewenst dan een snelle kantelmethode, maar slijm en braaksel dat kun je van te voren niet echt weten (dat dat er aan zit te komen) maar als ik een s.o. heb met (zichtbaar of evt. door mondcontrole) bloed in de mond, kies ik er al voor om stabiel te draaien want dan spreek je al van een bedreigde ademhaling. :o
En bij dat stabiel leggen ga je natuurlijk heel voorzichtig te werk, omdat je het ook over de logrol hebt gehad, dan hoop je maar dat je met meer “deskundige” (dus niet beetweterige ) EHBO'ers bent om dit uit te voeren (maar vaak is de ambu dan al wel gearriveerd en kunnen de proffesionals het overnemen, die hebben toch veel meer ervaring en kennis in huis om deze beslissingen te nemen).
Maar wat ik een beetje uit jou reacties haal, en iets wat ik zeker vind, is dat EHBOérs meer kennis van zaken zouden moeten hebben, niet om dan de mensen van de ambu, politie en brandweer voor de voeten te willen/kunnen/mogen lopen maar meer om niet een overhaaste beslissing te nemen als dat gewenst is in een situatie of als het wel nodig is het meest juiste er uit te kunnen pikken, maar dat is makkelijker gezegt als gedaan…ik weet het. 8-)
Als je nog meer suggesties hebt hoor ik dat graag
DMZZL
Dutchy *D