Nou moe....

• Dutchy

Maarten schreef:

Dus de stabiele zijligging zal in een aantal gevallen de enige mogelijkheid zijn.

Daar heb je gelijk in Maarten maar als je beter niet kan sjorren aan je s.o. i.v.m. mogelijk wervelletsel is het zeker handig om te weten wat je nog meer kan doen om een vrije ademweg te waarborgen

Verder schreef je:

Het nadeel van de kaak/chin-lift is het feit dat deze alleen voorkomen dat de tong de luchtweg afsluit.

Is dat een nadeel dan????

Het lijkt mij juist goed om als iemand al beter niet gedraaid kan worden toch nog iets achter de hand te hebben wat voorkomt dat de tong de luchtweg afsluit.

Maar mischien dat jij er nog iets weet wat een nadeel kan zijn aan deze methode

toch?????

Dutchy *D

• Maarten

Naast een afsluiting door de tong kan ook bloed, slijm en braaksel een probleem veroorzaken. Het slachtoffer zal door EHBO'ers in zo'n geval alsnog met de snelle kantelmethode gedraaid moeten worden.

• Dutchy

Maarten schreef:

>

> Naast een afsluiting door de tong kan ook bloed, slijm en

> braaksel een probleem veroorzaken. Het slachtoffer zal door

> EHBO'ers in zo'n geval alsnog met de snelle kantelmethode

> gedraaid moeten worden.

Ja da's waar en in het geval van vermoedelijk wervelletsel is een stabiele zijligging dan meer gewenst dan een snelle kantelmethode, maar slijm en braaksel dat kun je van te voren niet echt weten (dat dat er aan zit te komen) maar als ik een s.o. heb met (zichtbaar of evt. door mondcontrole) bloed in de mond, kies ik er al voor om stabiel te draaien want dan spreek je al van een bedreigde ademhaling. :o

En bij dat stabiel leggen ga je natuurlijk heel voorzichtig te werk, omdat je het ook over de logrol hebt gehad, dan hoop je maar dat je met meer “deskundige” (dus niet beetweterige :( ) EHBO'ers bent om dit uit te voeren (maar vaak is de ambu dan al wel gearriveerd en kunnen de proffesionals het overnemen, die hebben toch veel meer ervaring en kennis in huis om deze beslissingen te nemen).

Maar wat ik een beetje uit jou reacties haal, en iets wat ik zeker vind, is dat EHBOérs meer kennis van zaken zouden moeten hebben, niet om dan de mensen van de ambu, politie en brandweer voor de voeten te willen/kunnen/mogen lopen maar meer om niet een overhaaste beslissing te nemen als dat gewenst is in een situatie of als het wel nodig is het meest juiste er uit te kunnen pikken, maar dat is makkelijker gezegt als gedaan…ik weet het. 8-)

Als je nog meer suggesties hebt hoor ik dat graag

DMZZL

Dutchy *D

• Maarten

De juiste volgorde van werken is de volgende:

Niets doen wat je niet mag (dat scheelt een hoop werk)

Dingen doen die moeten (kom je toch niet onderuit)

Dingen die niet hoeven in eerste instantie achterwege laten ( scheelt ook een hoop werk)

Als je je eigen verveelt, omdat je de bovenstaande punten al afgewerkt hebt, dan zou je zinnige dingen kunnen doen die niet hoeven, maar het leven van het slachtoffer een stuk aangenamer kunnen maken.

En zolang je niet wat je moet doen, of hoe je dat moet doen, dan doe je niets.

Als je bovenstaande regels in acht neemt, dan help je de slachtoffers het beste.

• Dutchy

Dat niks doen dat moeten veel mensen ook nog leren, de meesten WILLEN WAT doen ook al is het beter om niets te doen.

Maar dat is ook niet mijn probleem in deze, (we dwalen wel wat van het onderwerp af maarja) het wel doen en het goede doen en het wanner wat doen dat is niet minder belangrijk.

Er wordt de hele tijd geroepen dat je vaak niets kunt doen, en dat is ook zo, maar als je dan wel eens wat moet/ kan doen dan moeten niet de hele tijd die woorden van niets doen door je hoofd spoken .

Dus laten ze de mensen a.u.b. alles leren wat bij EHBO komt kijken, dus het wat, waar en waneer (jij had er zo'n mooi zinnetje voor), maar ook het waneer beslist niets doen.

Soms is het uit de buurt blijven van een s.o. het beste medicijn (als er al hulp onderweg is dan), maar zo niet dan moet je weten wat je kan doen.

groet,

Dutchy *D

• Mathijs

Beste Dutchy,

Ik citeer de richtlijnen van de NRR zoals gepubliceert op hun website (www.reanimatieraad.nl), pag 11:

“- verwijder alle zichtbare voorwerpen uit de mond van het slachtoffer, inclusief los zittende gebidsdelen, maar laat een goed zittend kunstgebid op zijn plaats”.

Dat lijkt me duidelijk.

Op de site kun je de richtlijnen in pdf format ophalen. Er zit wat pottjeslatijn in, maar het is verder goed leesbaar.

Groetjes,

Mathijs

• Dutchy

dank je Mathijs, ik heb het ondertussen al gedownload, en inderdaad mag je een goed zittend gebit laten zitten.

Bedankt voor de tip

MZZL,

Dutchy *D

• floris

Ik werk als vepleegkundige in het ziekenhuis en heb ook verschillende ehbo en reanimatie cursussen gehad Ik heb altijd geleerd zolang het slachtoffer ademt en de circulatie is nog opgang doe je als ehbo'er helemaal niks dan zorgen dat de ademhalingswegen vrij zijn en zorgen dat het s.o. bij bewustzijn blijft. Verder blijf je van het s.o. af je draait hem niet als dat niet nodig is

Behalve als de ademhaling en circulatie stopt dan geleden er andere regels

• Rob

Als je het niet meer weet komt Maarten met goede raad, hij is ten slotte kader instructeur, dan doe je gewoon niets dat scheelt een hoop werk?!

Leg dan op zijn minst even uit wanneer je kiest voor: -stabiele zijligging,-chinlift,-jaw thrust of de log roll methode?

• Maarten

rob,

door zo min mogelijk met het slachtoffer te doen, spaar ik mezelf een hoop werk en het slachtoffer onnodige bewegingen.

Als je mijn verhaaltje goed gelezen heb doe ik wel degelijk wat nodig is.

Welke methodes ik gebruik, kies ik op basis van de omstandigheden.

Daarbij staat centraal dat met een minimum aan bewegingen de vitale functies veilig gesteld moet worden.