Nou moe....

• Willem

Dan zou je eens een goede EHBO cursus moeten volgen. Daar leer je precies wat je moet doen met een bewusteloos slachtoffer. En dat is niet enkel toekijken hoe iemand stikt in zijn braaksel.

• Willem

Maar kies je dan voor de veilige weg (bijv stabiele zijligging, al dan niet mbv een logroll) of kies je voor een afwachtende houding met alle risico's van dien ??

Lees dit niet als een “aanval” maar als een serieuse vraag.

gr, Willem

• Maarten

Willem,

De keuze die jij noemt, is het probleem. Uiteindelijk zul alleen weten hoe het afloopt met je keuze en niet hoe het afgelopen zou zijn als je de andere keuze gemaakt had.

Ik denk dan ook dat je achteraf een keuze moet beoordelen op basis van de kennis die je had op het moment dat je de keuze maakt. Het is met voetballen, de scheidsrechter moet in een fractie een keuze maken en wordt soms afgeschoeffeld nadat in alle rust de beelden vertraagd en uit allerlei hoeken genomen “duidelijk” lieten zien, dat hij echt een halve meter buitenspel stond.

Ik bespreek daarom vooral waarom men iets doet i.p.v. te bespreken wat technisch niet correct was. Vanuit de onderbouwing van de hulpverlener ga ik vervolgens in op de hulpverlener. Heb je hier aangedacht, zou je het anders kunnen doen etc.

Het zal duidelijk zijn, dat je geen ja/nee antwoord krijgt. Niet omdat ik niet wil, maar omdat zoveel onbekende factoren die keuze bepalen.

In zijn algemeenheid denk ik dat je een s.o. moet laten liggen, tenzij je redenen hebt om aan te nemen dat de ademhaling in gevaar kan komen.

Dan denk ik dat je op dat moment beter iemand voorzichtig in een zijligging kunt leggen, dan wachten en geen tijd meer hebben om het met beleid te doen.

• Willem

Waarom zou je je een keuze willen maken. Er is al heel lang door zeer hoog opgeleide en getrainde mensen over nagedacht en zij hebben een beleid uitgestippeld voor dit soort slachtoffers. Dit staat allemaal in het Oranje KRuis boekje. Waarom zou je van dit beleid afwijken.

Immers “toekijken en afwachten” wekt de indruk dat je niets doet en nalatigheid is mijn inziens nog erger “een risico nemen”. Met andere woorden: Een brakende patiënt op de rug is ernstiger dan een bewusteloze met een mogelijke wervelbreuk op zijn zij draaien.

Dus: liever iemand die de EHBO richtlijnen volgt dan iemand die zelf gaat dokteren!

Of begrijp ik je nu verkeerd. (gezien de eerder reacties)

• Maarten

bladzijde 62 zegt:

Je mag een slachtoffer in bijzondere gevallen, denk aan nek- rugletsel, doordringende buikwonden ed, laten liggen tenzij verschijnselen van een belemmerde ademhaling optreden of omdat je je aandacht aan andere zaken moet wijden.

Door te laten liggen neem je bepaalde risico's, door te draaien neem je andere risico's. Per saldo moet jij de keuze maken welke risico's je wilt nemen.

Bedenk dat afwachten totdat de verschijnselen optreden wel eens kan betekenen dat de snelle kantelmethode noodzakelijk wordt, terwijl in eerder stadium het slachtoffer in een stabiele zijligging gelegd zou kunnen worden

• joey

ik ben met me scooter gevallen en me voet is gekneusd.

Moet ik me voet dan koelen of……………………………..

• Maarten

Wat wil je met die vraag, maar als je bedoeld wat ik zou doen als ik je op de grond aantref, dan zou ik eerst de rest uitsluiten voordat ik je enkel ging koelen…

• Willem

Als e bijna stil stond wel. Als je er door een intercity vanaf gereden ben wacht ik ws even met koelen….