EHBO-ers of sportverzorgers verpleegkundige gevraa

• ehbo-team

Stichting EHBO team Haagstad geeft uitleg

Onze EHBO-ERS zijn vrijwilligers op basis van reiskosten vergoeding

Alle opleidingen die wij doen zit nog in ontwikkeling vazen

Onze certificaten worden nog niet erkenning maar we zijn hart bezig

Voor alles staat dat u professioneel met EHBO bezig ben en daar plezier in zal hebben.

Doelstelling

a. is het opleiden van personen van vrijwillige EHBO-ers tot professionele EHBO-ers.

b. het verwerven en het verzorgen van EHBO - diensten.

c. EHBO lessen geven voor alle doelgroepen

nader info ehbo-team@wanadoo.nl

• Danny

Sorry hoor,

maar als je dan zo profesioneel wil zijn, doe dan eerst eens wat aan je Nederlandse Taal.

Als je iets goed wilt presenteren, is dat toch wel een van de belangrijkste zaken waar je ook kritisch naar moet kijken.

Het is maar een suggestie, op deze manier komt het allemaal erg on-profesnioneel over.

Met vriendelijke groet,

Danny

• arjan

Ik snap nog steets niet wat een prof- ehbo'er meer kan en mag als niet prof ehbo'er.

zelf ben ik sigma team lid en ik mag ook niets meer dan een gewone ehbo'er.

• Maarten

Jootje,

In het geval van de duikers, konden de EHBO-ers handelend optreden.

In het andere geval moesten ze machteloos toezien dat iemand dood ligt te gaan.

En daar zit mijn inziens het grootste probleem voor de EHBO-ers.

Dan gaat men zich afvragen “als ik …. , zou het dan …….” met als resultaat post traumatische stress met alle gevolgen vandien

Ik houd mijn cursisten altijd voor dat als zij gedaan hebben wat ze konden, ze zichzelf niets te verwijten hebben.

• Rob

?????????, OK-boekje 23e druk, 3e oplage, post traumatisch stress syndroom? komt niet in de inhoudsopgave voor.

In deze discussie volgens mij ook niet.Maarten schreef:

>

> Jootje,

>

> In het geval van de duikers, konden de EHBO-ers handelend

> optreden.

> In het andere geval moesten ze machteloos toezien dat iemand

> dood ligt te gaan.

> En daar zit mijn inziens het grootste probleem voor de

> EHBO-ers.

> Dan gaat men zich afvragen "als ik …. , zou het dan

> ……." met als resultaat post traumatische stress met alle

> gevolgen vandien

> Ik houd mijn cursisten altijd voor dat als zij gedaan hebben

> wat ze konden, ze zichzelf niets te verwijten hebben.

• Maarten

Rob,

Toevallig hebben we vandaag de oorzaken van ademhalingsstoornissen behandeld.

Wij hebben daar ook verhanging aan de orde gesteld.

Nu wil het toeval dat zowel mijn collega als ikzelf bij de directe hulpverlening bij een zelfdoding door verhanging betrokken zijn geweest. Mijn collega als EHBO'er en heeft in die rol het slachtoffer als eerste gevonden. Ik tijdens een stage van de SIGMA.

hoe je iemand moet lossnijden staat keurig in het boekje.

Mijn collega heeft het verschil mogen ervaren tussen theorie en praktijk als het lossnijden lukt.

Wil je het eens ervaren, wat dat betekent, laat dan iemand maar eens aan een rekstok gaan hangen, zodanig zijn voeten een cm of dertig boven de grond hangen. Tik tegen zijn bovenarm totdat het slachtoffer op een gegeven moment loslaat. terwijl je “slachtoffer” zich zo slap als een vaatdoek houdt.

Ik heb mogen gezien, wat het betekent als het mensen niet lukt om het slachtoffer los te maken. Toen wij aankwamen na een minuut of 8 aankwamen was het nog steeds niet gelukt om het slachtoffer los te maken.

enkele jaren geleden heeft een toenmalige cursist van mij, als voorbereiding op het examen van die avond, een manneke van elf in haar armen dood zien gaan nadat hij door een bus was overreden. En er was niemand die haar eerst gevraagd had of ze in de vervolgcursus hoofdstuk 1.3 al had gehad…..

Ik verzeker je dat het geen moer uitmaakt of de term “post traumatische stress syndroon” wel of niet in het boekje staat. Maar voor de goede orde en ter gerustelling, ik ga niet buiten het boekje want wat PTSS voor de hulpverleners kan betekenen staat er wel in.

OK-boekje 23e druk, 4e oplage, hoofdstuk 1, bladzijde 19 laatste alinea. Daarin wordt verteld dat ongevalssituaties na weken nog steeds niet verwerkt zijn.

De geoefende EHBO'er, vervolgstof , aansluitend op op het Oranje Kruis Boekje, derde druk derde oplage, hoofdstuk 1, paragraaf 1.3, daarin wordt de emotionele reacties van slachtoffers behandeld.

Maarten