Bep,
Ik las een paar van jouw reacties op de ambulance pagina.
Auteur: Bep Bakhuis (—.cable.wanadoo.nl)
Datum: 10-12-02 22:09
Ja natuurlijk ga ik diegene reanimeren. Maar daarom mag het toch nog wel onzin vinden.
Ik ben dus geen tegenstander van een één of andere grens, al snap ik de praktische problemen. Ergens moet je toch een keer zeggen: Sorry, helaas maar ook Bep kan niets meer voor hem/haar betekenen, zonder dat we eerst nog uitgebreid respectloos met een lichaam omgaan …….
Auteur: Bep Bakhuis (—.cable.wanadoo.nl)
Datum: 11-12-02 21:09
De SOSA, mijn baas, de heren doktoren en de rechterlijke macht (en de rest van onethisch minnend Ndl) vinden dat Bep er gewoon even bovenop moet springen. En omdat Bep altijd kan zeggen dat ie het gedaan heeft omdat zij daarin geen keuze heeft gehad is voor mij zo zwaar wegend dat ik er geen gewetensbezwaren mee heb. Ik laat mezelf dus geen keuze. Da's simpel en ook doeltreffend.
Ik heb in mijn leven vaker dingen gedaan waar ik achteraf van dacht dat ze niet zo slim of handig waren. Maar daar vertel ik later over……
knuffeltje Bep
Bep,
Ik vertel mijn cursisten dat zij de keuze wel of niet beginnen zelf moeten maken en dat zij hun keuze als eerste aan zichzelf uit moeten leggen en pas veel later aan anderen. En dat geldt overigens ook voor jouw keuze.
Ik weet dat ambulance mensen afzagen van het totaal zinloos afwerken van een reanimatie protocol om de familie het gesol met het slachtoffer te besparen.
Kun je je voorstellen dat EHBO'ers met dezelfde vragen worstelen als jij ?
Dat de aanblik van een dergelijk slachtoffer de moed in de schoenen doet zakken?
Wat hun keuze ook is, ik kan en wil ze er niet om veroordelen.
Ik kan en wil mijn cursisten niet nog eens een extra complex bezorgen om zo hard als jij doet, te roepen dat ze (hadden) moeten reanimeren.
Maarten