stel...

• Mike

…je komt ter plaatse bij een verkeersongeluk, iemand is zwaar gewond en ziet er ernstig verkreukeld uit (hulpverleners kennen dat wel), kan reanimatie de boel erger maken of moet je die keuze toch altijd maar maken? Ik vraag me dat altijd achteraf af…vandaar deze stelling…

• Maarten

Tegen de tijd dat je reanimatie start, is het slachtoffer klinisch dood.

het enige wat nog erger is, is biologisch dood. Als je niets doet weet je zeker dat hij binnen 10 minuten biologisch dood is.

Als iemand zwaar gewond is en de circulatie begeeft het daardoor, dan zal reanimatie meestal weinig zin hebben. Maar extra kwaad kan het volgens mij niet.

Of je wel of niet begoint is een vraag die alleen jij kunt beantwoorden

• jj

Je moet je altijd afvragen of het nut heeft. Misschien is het een prima donor en kan je zo een ander zijn leven redden.

Gr. john

• Maarten

Goed punt. Maar als het slachtoffer een circulatiestilstand heeft opgelopen als gevolg van shock, dan heeft reanimeren om die reden ook geen enkel nut meer, want er is stomweg te weinig bloed om te kunnen reanimeren.

• els

Nou goed, dus reanimatie bij ongelukken ten alle tijden (al is het maar voor de omgeving) of het hoofd moet van de romp gescheiden zijn zoals wij wel eens zeggen. Bedankt voor deze opfrissing. Ik vind trouwens dat de GG&GD/VZA eigenlijk altijd alles uit de kast halen…goed om te zien.

• Bep Bakhuis

Natuurlijk moet je reanimeren. Er is sprake van een circulatiestilstant en DUS moet je reanimeren. Niet twijfelen maar beginnen. Of het succesvol is gebleken zal later wel blijken. Dat is niet het probleem van een EHBO'er.

En wat betreft het shock verhaal. Wat als ie nu in shock is door een wespensteek of omdat het slachtoffer een hartinfarct heeft of dat ie een longembolie heeft. Een voorbeeld van shock waarbij er geen sprake is van verbloeding !!! Dus denk niet te veel na maar begin gewoon !!! (en volg gewoon de richtlijnen uit het EHBO boekje en luister niet te veel naar mensen die er weinig van begrijpen)

groet, Bep

Ambulanceverplk.

• Maarten

Hadden we het niet over iemand die zwaargewond in de kreukels lag na een auto ongeluk en een circulatiestilstand heeft ?

• Maarten

Bep,

Ik las een paar van jouw reacties op de ambulance pagina.

Auteur: Bep Bakhuis (—.cable.wanadoo.nl)

Datum: 10-12-02 22:09

Ja natuurlijk ga ik diegene reanimeren. Maar daarom mag het toch nog wel onzin vinden.

Ik ben dus geen tegenstander van een één of andere grens, al snap ik de praktische problemen. Ergens moet je toch een keer zeggen: Sorry, helaas maar ook Bep kan niets meer voor hem/haar betekenen, zonder dat we eerst nog uitgebreid respectloos met een lichaam omgaan …….

Auteur: Bep Bakhuis (—.cable.wanadoo.nl)

Datum: 11-12-02 21:09

De SOSA, mijn baas, de heren doktoren en de rechterlijke macht (en de rest van onethisch minnend Ndl) vinden dat Bep er gewoon even bovenop moet springen. En omdat Bep altijd kan zeggen dat ie het gedaan heeft omdat zij daarin geen keuze heeft gehad is voor mij zo zwaar wegend dat ik er geen gewetensbezwaren mee heb. Ik laat mezelf dus geen keuze. Da's simpel en ook doeltreffend.

Ik heb in mijn leven vaker dingen gedaan waar ik achteraf van dacht dat ze niet zo slim of handig waren. Maar daar vertel ik later over……

knuffeltje Bep

Bep,

Ik vertel mijn cursisten dat zij de keuze wel of niet beginnen zelf moeten maken en dat zij hun keuze als eerste aan zichzelf uit moeten leggen en pas veel later aan anderen. En dat geldt overigens ook voor jouw keuze.

Ik weet dat ambulance mensen afzagen van het totaal zinloos afwerken van een reanimatie protocol om de familie het gesol met het slachtoffer te besparen.

Kun je je voorstellen dat EHBO'ers met dezelfde vragen worstelen als jij ?

Dat de aanblik van een dergelijk slachtoffer de moed in de schoenen doet zakken?

Wat hun keuze ook is, ik kan en wil ze er niet om veroordelen.

Ik kan en wil mijn cursisten niet nog eens een extra complex bezorgen om zo hard als jij doet, te roepen dat ze (hadden) moeten reanimeren.

Maarten

• Mike

Beste Maarten en Bep…bedankt dat jullie je ervaringen uitwisselen! Ik weet dat ik dit soort situatie's nog regelmatig mee ga maken en zal, met de kennis van mijn EHBO-cursusje, doen wat ik moet doen! Prettige dagen allemaal!

• Bep Bakhuis

Maarten,

Als je de strekking van mijn verhaal leest op de ambulancepagina dan weet je dat (ook) ik het op ethisch vlak met een aantal zaken niet eens ben. Zo ook het reanimeren van allerlei soorten slachtoffers, zoals ernstige verbloedingen maar ook stelde ik vragen over een leeftijdsgrens. Dat IK het soms niet ethisch vindt om een therapie te starten wil niet zeggen dat het nalaat. Ik doe het wel. IK ben nl niet degene die beslist voor iemand hoe oud ie ook is of hoe zinloos de behandeling achteraf is gebleken.

Dus simpel weg: Ik snap de bezwaren maar daar moet je niet aan denken. Gewoon aan de slag en dan pas de prof's laten beslissen of er verder gegaan moet worden !

Tot slot: Ik snap best dat soms de moed in je schoenen zakt als je een slachtoffer ziet en moet gaan helpen maar dat kan en mag nooit een reden zijn om hulp na te laten. En een EHBO'er die vindt dat ie zelf kan en mag beslissen over het wel of niet aanbieden van hulp vind ik ronduit schandalig en bijna crimineel. Dus net zo als ik als ambupleeg niet mag beslissen of ik iemand wel of niet behandel (daargelaten waarbij het handelen medisch zinloos is, maar dat kan de ambu slechts beslissen obv technische hulpmiddelen en minstens 7 jaar opleiding) kan en mag een EHBO'er dat ook nimmer.

knuffel, Bep