cardiale stop bij reanimeren

• Monica

Ik heb een vraag over het reanimeren. Moet men nu wel of geen cardiale stop toepassen?

Vriendelijke groeten,

Monica

• Rene

precordiale stomp, als je weet wat het is, hoe het moet en wat de indicatie is, ga je lekker je gang.

Met vriendelijke groet,

Rene van der Helm

www.meduca.nl

• Multiburger@

lekker gemotiveerd antwoord

• Remroof

Zullen we het maar houden op de BLS. Lijkt mij al moeilijk genoeg ;-)

Remroof

• Maarten

De precardiale stomp heeft alleen zin als de hartspier nog voldoende zuurstof heeft. In dat geval is de hartspier nog “gevoelig” voor mechanische impuls die de stomp veroorzaakt. In de praktijk betekent dat het alleen zin heeft als je het slachtoffer bewusteloos hebt zien raken.

Een mooi voorbeeld was een paar jaar geleden te zien bij ingang oost.

De behandelende arts zag op de monitor dat het hart ging fibrilleren. Nog voordat het slachtoffer dat zelf in de gaten had, had deze al een stomp te pakken. En met succes, hoewel de arts wel het een en ander had uit te leggen want het slachtoffer was er in het begin niet blij mee….

• marco

Beste dames en heren ehbo-ers: houden jullie je nu maar bezig met de BLS-richtlijnen van de NRR. Die handelingen mogen jullie in de praktijk toepassen, niets meer of minder! Dan kan er ook niets fout gaan. Het toepassen van de pre-cordiale stomp is alleen zinvol indien de professionele hulpverlener getuige is van een circulatiestilstand en er geen directe defibrillatiemogenlijkheid voorhanden is. Dus niet alleen bij bewusteloosheid!

ik wens u veel wijsheid toe mbt. dit gebeuren.

Marco, ambulanceverpleegkundige.

• Maarten

Beste marco,

Ik heb zeker niet gezegd dat de EHBO'er de precordiale moet toepassen als hij weet hoe en wat. Dat kwam uit de mond van een ambulance verpleegkundige.

Het enige wat ik gedaan heb is iemand uitgelegd wat de stomp inhoudt en dat dit alleen snel na de circulatiestand mogelijk is.

Misschien heb ik het wat ongelukkig geformuleerd, maar wat ik in ieder geval bedoelde te zeggen is dat de tijd tussen circulatiestilstand en stomp alleen zinvol is als je het slachtoffer bewusteloos ziet raken want dan ga je als volgt te werk:

Aanspreken 5 sec

geen reactie dan

Ademweg vrijmaken en inspectie 5 sec

en ademhalingcontrole 10 sec

geen ademhaling

twee beademingen 5 sec

vrije ademweg en geen reflexen

circulatiecontrole 10 sec

plaatsbepalen en stomp uitvoeren 5 sec

Daarmee is de grens van 30 secondes overschreden die algemeen gezien wordt als de grenswaarde voor een zinvolle toepassing van de stomp.

Om de handelingen in 40 seconde goed uit te voeren moet men al goed getrained zijn heeft hij voor de EHBO'er weinig nut. Vandaar dat hij al jaren in de EHBO niet meer aangeleerd wordt.

Maar als in een voorkomends situatie een EHBO'er de kunde en kennis bezit om de indicatie te stellen en de stomp correct toe te dienen, dan is dat net zo zinvol en verantwoord als dat een proffesionele hulpverlener dat doet. Er is ook geen enkele wettelijke belemmering om de stomp toetedienen.

Ik vind het jammer, maar raak er ondertussen al wel aan gewend, dat er vooral geroepen wordt dat iets niet mag, zonder met argumenten te onderbouwen waarom het niet zou mogen en/of wat de risico's zijn

Maarten.

• Leek

Nu we het hier toch over de cardiale stomp hebben, waar moet je dan opletten? Ik dacht dat je gewoon met een vuist op de plaats waar je hartmassage toepast moet slaan. Ik ben maar een leek hoor, dus wie kan me vertellen hoe het echt moet?

• Maarten

De plaats die je noemt is correct. Van een hoogte van dertig cm sla je met enige kracht met je vuist op het borstbeen. Je produceert als het ware een drukgolf die ook het hart moet stimuleren. En daar zit ook het risico in. Er bestaat een grotere kans op gebroken ribben, beschadigde organen e.d.

Als je de voor- en nadelen afweegt, dan vind ik dat hij terecht uit de BLS door EHBO'ers e.d. is geschrapt.

• IC pleeg

De precordiale stomp is sowieso ietwat achterhaald omdat het aantal joules wat je er mee veroorzaakt (mits correct uitgevoerd) in slechts enkele gevallen voldoende zou zijn voor het herstel van het hartritme.

Meestal hebben mensen die in VF of VT schieten al problemen met de zuurstofvoorziening in en rond de coronairen en heeft het daarom vaak weinig toegevoegde waarde.