AED vrijgegeven

• Sjakju

Halla Jan,

Is jullie bedrijf dan zo groot of zijn de afstanden tussen de afdelingen zo groot dat jullie hebben gekozen voor meerdere AED's? Ik probeer me er namelijk een voorstelling van te maken, omdat ik 4 AED's in één bedrijf wel erg veel vind.

Groetjes,

Sjakju

• Jan

Te veel omkleden we werken met kleding die niet bij elkaar op de afdeling mag komen, dus tijd verlies.

• Maarten

Het is een kwestie van rekensommetjes maken.

Als iemand, met een circulatiestilstand, meteen gereanimeerd wordt, dan nog neemt de kans om succesvol te kunnen diffibrilleren met 10 % per minuut af.

00.00 Onwelwording

00.30 Alarmeren reanimatie

01.00 Oproep EHBO'er

01.30 EHBO'er vertrekt richting ongeval

04.30 EHBO'er heeft AED gepakt en is terplaatse

05.30 AED bedrijfsklaar aangesloten en eerste klap gegeven

Kan binnen 3 minuten met een EHBO'er en een AED ter plaatse zijn ?

De EHBO'er zou geen probleem moeten zijn (ARBO wet)

De AED is dus de bottleneck in het verhaal.

In Jan zijn geval geldt ook nog een ander rekensommetje.

Wat kost het aan productieverlies en/of schoonmaakkosten als Jan de AED buiten de kleedzone moet laten halen en dat de omkleedprocedure aan de laars gelapt mag worden ?

En wat kost het om een AED binnen elke kleedzone te hebben en de BLS trainingen uit te breiden met AED trainingen.

Ik werk ook in een bedrijf, waar een dergelijke aktie, op een ongelukkig moment, een productverlies van vele tienduizenden euro's tot gevolg kan hebben. Maar er zijn ook bedrijven waar ook schade aan de onderdelen van machines kan ontstaan.

Het moge duidelijk zijn, dat het zeker niet op prijsgesteld wordt als we ons niet houden aan de omkleedprocedures als het gaat om niet spoedeisende hulpverleningen.

En ook dat we als bedrijfshulpverleners op ons lazer krijgen als we in acute noodgevallen de omkleedprocedures zouden volgen.

Vandaar dat goede informatie van de melder zo belangrijk is.

• Wim Beukenkamp

Beste allemaal,

Kijk eens op de website van de NODE (www.nod-ehbo.org), daar vind je alle informatie met bronvermelding. AED en BLS zijn bij besluit van de minister van VWS op 14 maart 2003 (en niet eerder) officieel uit de wet BIG gehaald en daarmee geen voorbehouden handeling meer. Als gevolg daarvan heeft de NRR de opleiding tot BLS/AED-instructeur opengesteld voor kaderinstructeurs die niet BIG-geregistreerd zijn.

Wim Beukenkamp

Penningmeester NODE.

• Jan

Ik zal proberen te melden wanneer we hem mee nemen naar de afdeling!

Uit de kast mee genomen voor iemand die melde : pijn op de borst en een uitstraling naar de linker arm en kaken.

melding: 23.35 uur

ter plaatse zal je altijd zien dienst wissel om 23.37 uur

niet nodig gehad ambulance ter plaatse gehad is wel mee genomen maar we denken Hyperventilatie.

• Jan

We hebben er nog twee meldingen gehad kort achter elkaar!

Wat ik kan zien is dat de AED kast na melding na ongeveer 2 minuten ter plaatse is.

Nog steeds hebben we hem niet nodig gehad de een was Hyperventilatie en de tweede onregelmatige hartslag waarmee meneer bekend was!

Allen zijn wel even ter controle naar het ziekenhuis geweest !

Gelukkig de AED nog steeds niet nodig gehad!

maar dat hij snel terplaatse is kunnen we wel al zien.

• annelies

Dit is boel @!#$, sorry voor de termen die ik gebruik.

AED moet berijkebaar zij voor iedereen, niet alleen voor meer geschoolden.

• annelies

Als jij dit wil breng het dan ookin de praktijhk

• peter h

natuurlijk moet de AED bereikbaar zijn voor iedereen, dwz, iedereen die er mee om kan gaan. Een cursusje kan dan geen kwaad, lijkt mij.

Je moet wel een beetje weten of de AED uberhaupt nodig is ( dus niet bij iemand die alleen maar is flauwgevallen)

Dat leken hem mogen gebruiken, alla, dat kan mensenlevens schelen, maar een cursus blijft mijns inziens nodig.

Ik ben zelf AED-instructeur, en EHBO-kader, en spreek uit ervaring dat een opleiding toch wel nodig is.

Peter H

• Jan

Annelies,

ik kan je reactie begrijpen maar mensen die op jouw “kreet” reageren moeten, vind ik, iets duidelijker zijn in die reactie.

Ik ben het met je eens dat iedereen een AED zou moeten kunnen gebruiken maar….

Het is geen toverapparaat. Je kunt hem inzetten bij een slachtoffer waarvan je denkt dat de circulatie stilstaat. Je start als hulpverlener eerst met basale reanimatie (dus beademen en hartmassage). Het apparaat zal je helpen met de diagnose en alleen maar een schok geven als het hart electrisch ongecontroleerd bezig is (fibrilleren). De schok zal dat fibrilleren stoppen en het hart kan (let wel : Kan!) weer normaal gaan werken. De overlevingskans kan oplopen tot boven de 70% als je er snel genoeg bij bent. Ook kan dat de AED aangeven dat je door moet gaan met reanimeren dus moet je dat wel kunnen.

Maak je geen zorgen, het apparaat is veilig, bij een normaal kloppend hart zal het niet mogelijk zijn om een schok toe te dienen.

Een ding is dus duidelijk: wil je echt iets hebben aan de AED dan moet je ook kunnen reanimeren, het zou jammer zijn als je de AED aansluit (dat lukt als ongeschoolde nog wel) en dat is dan alles. Natuurlijk zul je ook wel alarmeren.

Advies:

gemotiveerd ben je wel (denk ik) dus ik zou zo zeggen, volg een cursus reanimatie ('n EHBO opleiding of via bijv de hartstichting) en daarna een cursus hoe je de AED verantwoord kunt gebruiken. Het advies van de minister (ik dacht de Geus maar misschien was het ook al Els Borst) is dat de AED door leken gebruikt mag worden maar het wel gewenst is dat zij een korte cursus volgen.

Mocht je nog vragen hebben, schroom niet, gooi ze op deze pagina.

Groeten

Jan, docent BLS/AED gecertificeerd door de NRR.

(BLS=Basil Life Support ofwel in normaal nederlands reanimatie)

(NRR=Nederlandse Reanimatie Raad)