"de verwaande ehbo-er"

• Patrick Amb. chauffeur

Wie kan mij helpen ik kan bepaalde zaken niet terug vinden in het oranje kruis boekje. Ik heb vroeger bij de ehbo en sinds ik al enige jaren op de ambulance rijd bij de sosa dat we werken volgens de ABC (DE)

Maar bij mij weten houd dit niet in:

A = afblijven ik ben ehbo-er

B = behandeling van de ambulance bemanning niet toelaten

C = controleren of iedereen wel kan zien wat ik aan het doen ben

D = dom

E = eigenwijs

(misschien even leuk om toe te voegen)

V = verwijderd worden door de politie wegens het tegengaan van levensredende handelingen door het ambulance personeel.

Dit komt misschien een beetje lachwekkend over maar helaas moet ik melden dat dit de pure werkelijkheid is wat er vorige week plaats heeft gevonden bij een ersnstig motor ongeval in het westen van het land.

Mensen blijf nadenken, ook tijdens het verlenen van de eerste hulp, laat niet een waas voor je ogen komen dat je 1. een ambulance verpleegkundige in vrije tijd, die zich kenbaar maakt niet het slachtoffer laat helpen, 2. dat je blijft zitten zodat het aangekomen ambulance personeel er niet bijkan. 3. dat je gaat lopen vloeken omdat in jou ogen de behandeling die het ambulance personeel wil doen niet mag volgens het oranje kruis boekje.

Punt 3 nog even aangehaald voor de betreffende ehbo-ers, als jullie hebben geleerd dat je iemand kunt beademen die in stabiele zijliging ligt wordt het toch eens tijd beter op te letten tijdens de les.

Hiermee wil ik niet iedereen over een kam scheren, maar alleen aangeven waarom er soms geluiden op gaan dat het amb. personeel wat minder vriendelijk is. Persoonlijk ben ik vol lof over de ehbo-ers, verdienen allemaal een pluim, in je eigen tijd het diploma halen en bijhouden, perfect. Maar blijf denken tijdens het hulpverlenen en laat de verdere hulpverlening over aan de profs, als je kan helpen vragen ze er zelf om, ga niet aandringen, en zeker niet in de weglopen.

mvg

Patrick

• joost boogaard

Jah als ik dit lees als EHBOer breekt werkelijk mn klomp. Ik schaam me bijna dat ik EHBOer ben. Ambulance mensen niej erbij laten vind ik vooral bij de konijne af. Vinden ze het gek dat jullie je niej aan het oranje kruis boekje houden ? jullie hebben eenmaal andere en vooral MEER dingen geleerd dan wij. En dat boekje heet SOSA en geen oranje kruis. Ons word zelfs vaak geleerd dat als de deskundige hulp er is in dit geval de ambu , om alles over te dragen en je biezen te pakken en weg te gaan. Of te blijven als dat gewenst is. Maar ik heb gelukkig altijd goeie ervaringen gehad met de ambulance.

nou ik ben eindelijk klaar met schijven ;)

groetjes joost

• jasper

Je bent als EHBO'er toch ‘eerste hulpverlener’ totdat er professionele hulp is gearriveerd….ook al is deze in zijn vrije tijd aanwezig… Ik schaam me diep voor mensen met een EHBOpapiertje die zo naast hun schoenen gaan lopen…en ook nog regelmatig van die domme vragen op prikborden durven te plaatsen. een vraag die ik laatst tegenkwam: mag ik als ehbo-er ook gebruik maken van een blauwe zwaailamp….daar zakt je toch de broek van af…

Gelukkig zijn we niet allemaal zo, maar ik moet het toch even kwijt.

Grt Jasper

• Benny

Ja er zijn verwaande E.H.B.O.ers.

Ik ben geen ehbo er maar ik heb toch van verwaande ambulance

chaufeurs gehoord die een hulpverlener bij zijn nek pakken en

zonder vragen weg sleuren helaas was dat een arts chirurg dus dat muisje had nog een staartje.

ik ben het geheel eens met de voorang van ambulance mensen

E.H.B.O. moet meteen het veld ruimen.Ambulance mensen

kunnen beleefd blijven.

benny

• Maarten

Patrick,

Misschien heb je gelijk en had je te maken met een dropveter 1 klas.

Maar zou het ook kunnen zijn dat je te maken had met een getraumatiseerd slachtoffer, die door de situatie niet meer aankon en daardoor een waas voor de ogen gekregen heeft en niet meer normaal denkt en handelt. In dat geval head deze man nooit alleen achtergelaten moeten worden.

Ik heb absoluut geen moeite dat zo iemand van het toneel gehaald wordt, maar ik heb er wel moeite mee dat dat hij hier tot zijn enkels wordt afgezaagd.

• Patrick Amb. chauffeur

Ik hoop dat je kunt begrijpen dat er geen tijd voor was op dat moment om bij deze persoon te blijven. Afbranden is niet de bedoeling, ik wil mensen aan het denken zetten en dat is in ieder geval wel gelukt.

Ik ben blij dat er mensen zijn die snel en kundig ehbo kunnen verlenen.

Deze dropveter had het te druk met zich zelf profileren, als je dat getraumatiseerd noemt, nee, zo kwam deze persoon zeker niet over. Overigens zijn er genoeg hulpverleners na dat wij waren vertrokken ter plaatse gebleven, hierbij doelend op personeel van een tweede ambulance en politie. De ehbo-er had zich op dat moment kunnen melden bij een van hun. Wij als profs maar ook de leek als ehbo-er heeft hierin ook een eigen verantwoordelijkheid en kan/moet zelf aan de bel trekken (indien nodig) op dat moment. Een ieder weet dat je via de politie slachtoffer hulp kan krijgen. Men kan ons ook altijd bellen als ze er over willen praten, dit gebreurd ook regelmatig, of via de politie en dan krijgt men slachtoffer hulp.

• Maarten

Het gaat me niet eens om jouw verhaal als zodanig. Ik was er niet bij en kan en wil dus ook niet oordelen over de situatie. Alleen al de vraag of het zo was, of dat je het zo beleeft hebt, levert al genoeg te gissen op. Wat ik wel belangrijk vindt, is te realiseren dat er mensen op die manier omgaan met hulpverleners.

• Rolf

“meneer wilt u stoppen u doet me pijn”

Van een ambu pleeg gehoort:

Aankomend bij een één-zijdig ongeval was er een EHBO-er ter plaatse, het SO was op eigen kracht uit de auto gekoem en op straat in elkaar gezakt de hele oorzaak van ongeval en bewustzijns storing was hyperventilatie.

Bij de overdracht aan de pleeg zij de beste man dat hij al sucsesvol had gereanimeerd want ze was weer bij gekomen met de legendarische woorden “meneer wilt u stoppen u doet me pijn.”

Wat gek hé dat je als ambu pleeg niet goed word van ehbo-ers die zijn dadelijk weg en niemand weet wie het was maar als er achteraf gedonder komt is de ambu-pleeg de 1e die aangekeken word.

En dan nog je neemt vaker risicos in het verkeer met een A1 rit die je zelf nog net veratwoord vind om vervolgens bij een SO te komen waar iemand die jáááááááren geleden op het bedrijf eens een cursus ehbo gevolgd heeft de zaak loopt te verzieken.

Ik zelf als ik een inzet draai of er gewoon bij uitloop doe gelijk een overdracht en ga dan afwachtend een meter of wat terug staan met als resultaat dat de moeite genomen word om na het inpakken om de eerste hulpverlener nog even te bedanken voor de genomen moeite en ook al maak je dan een paar schoonheids foutjes daar word je (achteraf-) op een nette manier op gewezen.

Verder blijf ik van mening dat mensen met een rijbewijs minimaal de elementaire levensreddende handelingen moeten kunnen en deze ook herhalen we hebben in dit land zoveel regeltjes waarom komt deze er niet bij.

• Maarten

Rolf,

Ga in de wachtkamer van de gemiddelde arts in nederland zitten en binnen een paar uur heb je de verhalen gehoord, waaruit blijkt dat de man in kwestie op zijn minst op bijscholing gestuurd moet worden. Persoonlijk snap ik die mensen niet, want wie gaat er, met de wetenschap die zij hebben, nog naar zo'n arts toe.

Ik twijfel niet aan de juistheid van het verhaal van de AVK, maar wel aan het feit dat dit eerder regel dan uitzondering is.

En laten we met zijn allen er aan werken dat de uitzondering nog zeldzamer wordt.

• Tom

Dit soort dingen gebeuren meer dan je denkt. De Ehbo instructeurs zouden in ieder geval als toegevoegde waarde in hun les een stukje kunnen doceren betreffende “de overdracht naar ambulancepersoneel”. Jammer dat hier nauwelijks aandacht aan wordt besteed en dit terwijl in de commissie die het Oranje Kruis boekje samenstelt, ook een persoon zit uit de ambulancewereld.

Nog zo’n typisch voorval:

Ik was in mijn privé-auto onderweg en stond in de rij te wachten tot het verkeerslicht op groen zou springen. Op het trottoir zag ik een man met fiets staan die plots in elkaar zakte. Ogenblikkelijk sprongen er een paar personen uit hun auto en benaderden het slachtoffer. Ik zag dat men ogenblikkelijk met kracht op de man zijn borst begonnen te duwen, met twee tegelijk. Ik stapte uit en liep naar de plek. Al aanlopende zag ik de twee benen van de man wilde bewegingen in de lucht maken terwijl hij werd gereanimeerd. Ik maakte mij bekend als ambulanceverpleegkundige maar mocht niet aan het slachtoffer komen, aldus de EHBO-er. (tot professionele hulp aanwezig was). In een oogwenk zag ik dat de man ook met zijn armen begon te zwaaien en trok de twee reanimerende EHBO-ers van het slachtoffer. Ogenblikkelijk antwoorden het slachtoffer: “Wat ben ik blij dat u er bent, ze deden mij zo’n pijn!” . Na enkele minuten arriveerde collega’s en namen het slachtoffer mee. Niet voor zijn kortdurende epileptisch insult, maar als gevolg van de goedbedoelde reanimatiepoging. De EHBO-ers bleven achter, in de volle overtuiging dat “ze weer iemand het leven hadden gered”.

Hij had 6 gebroken ribben, gebroken borstbeen en een aangeprikte long. Hij verbleef nog bijna een maand in het ziekenhuis, waarvan 2 weken op de intensive care…..

Tom.