"de verwaande ehbo-er"

• Maarten

Het is triest om te horen, en voor mij is het zoveelste bewijs, dat de “drill” methode een risico in zich heeft. Heeft de EHBO'er zich als zodanig bekend gemaakt of nam je aan dat hij EHBO'er was ? Een van de nadelen van de hartstichting is dat zij alleen uitgaan van hartproblemen.

• Joffry van Grondelle

Onmiddellijk diploma/certficaat van die betreffende “”ehbo-er'' afnemen en verplichte bijscholing laten volgen, deze mensen verzieken de (vrijwillige) zorg en zijn met hun goedbedoelde maar slecht uitpakkende bedoelingen een gevaar voor de samenleving.

• joost

Hebben ze niet eens de ABC gedaan ?

Aanspreken aanschudden ect. ?…wat een blunder zeg…zijn ze nog voor de “schade” ( gebroken ribben enz ) nog veroordeed ofzoiets ?

groetjes joost

• Maarten

Blijft de vraag nog steeds of het een EHBO'er was….

• Tim Smeets

Sinds 1992 ben ik vrijwilliger binnen het Rode Kruis en met eerste hulp bezig. Alleen al tijdens de herhalingslessen binnen onze afdeling kom ik dingen tegen die echt vreemd zijn. Zo zijn er personen die langer het diploma hebben dan ik en nog steeds niet (afdoende) kunnen reanimeren en kregen wel steeds de verlengingen. Of nog steeds handelingen uitvoeren uit eerder verschenen oranje kruis boekjes (voor de 22e druk) en die nu (24e druk) het zij niet meer ‘mogen’ dan we veranderd zijn.

Ben je dan een verwaande eerstehulpverlener of gewoon al niet goed bezig?

Tim Smeets, 23 jaar eerstehulpverlener en jeugd ehbo intructeur.

• Maarten

Deze werkwijze is in de loop van vele jaren zo gegroeid.

Ik denk dat in deze tijd het niet meer kan, omdat mensen steeds meer kans lopen op hun handelen aangesproken te worden.

Ik denk dat voor de meesten geldt, dat ze zich niet bewust zijn dat hun vaardigheden onvoldoende zijn. Maar je hebt gelijk als je zegt dat er sommigen met levensgrote oogkleppen oplopen.Of ze daarom verwaand zijn ?!

• Nils

Wellicht dommigheid, of onverschilligheid van de cursist om de vernieuwde lesstof te leren, anderzijds niet geheel correct van de instructeur en/of bij de examens aanwezige arts om zo iemand zonder meer het diploma te verlengen.

• peter

Er is bij de 24e druk uiteraard het een en ander veranderd. Maar de lesstof is wel een BASIS. In de herhalingslessen kun je wat verder gaan, met bepaalde grenzen. En die grenzen zijn juist zo moeilijk te trekken. Toch is het niet zo dat alles uit de 22e of 23e druk “fout” is. Alleen je leert het niet meer tijdens de basisopleiding.

Neemt niet weg dat niet kunnen reanimeren reden zou kunnen zijn om de verlenging niet goed te keuren.

groet,

Peter, ehbo-instructeur

• Andre

Eerlijk gezegd verbazen de reakties mij enigzins. Eén of andere gefrustreerde ambulancechauffeur spuwt hier zijn gal over één (!) incident met een EHBO'er en ziet daar meteen aanleiding in de persoon in kwestie aan de schandpaal te nagelen. Heb je lekker bij je collega's lopen opscheppen over deze actie, Patrick? Natuurlijk houd je het een beetje anoniem, maar de mensen die bij dit geval betrokken zijn, weten donders goed waar het over gaat en om wie het gaat.

Misschien zijn de zaken wel zo gegaan zoals Patrick ze geschetst heeft. Misschien heeft Patrick alles wel een beetje aangedikt. Misschien was de reaktie van de EHBO'er wel het gevolg van de opstelling van het ambulancepersoneel. We zullen het nooit weten. En hoewel we de feiten niet kennen, is de EHBO'er bij voorbaat al veroordeeld en doet Patrick het voorkomen alsof hij (zij) helig zijn.

Wat mij verbaast, is hoe ambulancepersoneel steeds weer dit soort media kiest om de publiciteit te zoeken. Wat is er toch mis met deze beroepsgroep?

Heel vaak zie ik heel veel goed werk verricht worden door alles en iedereen die ook maar iets met hulpverlening te maken heeft. Bijna altijd is de samenwerking goed, ongeacht het nivo waarop men werkt.

Met enige regelmaat zie ik echter ook wel bizarre zaken. Ook de zogenaamde profesionals gaan regelmatig de fout in in de omgang met de medemens. Zal ik nou eens een tijdje het falen van de profesionals gaan vermelden op prikborden?

• Martin

Zoals je het typt lijk jij mij zelf een van de ehbo-ers daar.

Patrick ik ben blij dat er eindelijk iemand van jullie beroepsgroep dit aankaart, ik ben al jaren instructeur en erger me dood aan dit soort ehbo-ers. Je probeert zo goed en zo kwaad mogelijk op te leiden en dan hoor je dit soort zaken. Vind ik erg jammer.