jeugdige ehbo,ers

• lotus88

even een kleine toevoeging opo de laatste reactie,

jeugdige ehbo-ers mogen wel ehbo diensten draaien mits zij onder begleiding staan van een gediplomeerd ehbo-er.

ik ben jessica 24 jaar oud. (iets ouder dus als de gemiddelde leeftijd tijdens deze discussie. zit bij een ehbo vereniging en een rode kruis afdeling. ben daar naast ook nog lotus(ja hoor het kan nog erger). ben altijd erg blij te hoiren dat er meerdere jongeren zijn die zich intreseren in ehbo.ik wil zelf ook de jeugd in mijn omgeving gaan motiveren om dit ook te doen alleen is erg moelijk in praktijk uit te voeren.

Even terug komend op de bovenstaande discussie over dat meisje dat geen ehbo diploma heeft maar we lreanimatie en over onze ambu chauffeeur:

Alleen door het geleerde te blijven oefenen kun je goed handelen in geval van nood. Dus je kunt dan alles goed hebben gezien en een papiertje hebben voor de reanimatie maar als je nooit oefent bak je er echt niets van.

Ik heb zelf nog geen jaar geleden een reanimatie gehad en op dat moment heb ik gewerkt op een automatische piloot, had ik nooit zo geoefened en nooit zo vaak het verhaalaangehoord van mijn kader over een reanimatie was het mij ook nooit gelukt om goed te handelen.

succes verder in de toekomst met alles en ook ik wil graag kontakt blijven behouden.

groetjes jessica

• joost

Gelukkig kon jij het wel goed onder woorden brengen lotus88. Klopt inderdaad…het eerste jaar was ik jeugd en toen ik mn eenheid haalde vond ik het alleen maar leuker worden om diensten te draaien.

GrEeTz JoOsT

• Inge

Heb nog nooit een dienst gedraaid, kan ook niet, want ik heb nog geen diploma.

Ervaringen uitwisselen? Kom maar op!

• joost

Hoi inge !

Je kan ook zonder EHBO dilploma meegaan met een EHBO dienst als jeugd. Bij het rode kruis heb je het jeugd rode kruis. De aanstormende hulpverleners mogen mee als ze dat willen . Ik heb dat ook gedaan en onderwijl kan je leren om je eenheid te halen. Als je je eenheid dan hebt gehaald word het alleen maar leuker. Ik ben pas 16 dus dat je 18 moet zijn is niet helemaal waar. Ik doe ongeveer 2 jaar dienst waarvan ik 1 jaar mn eenheid heb gehaald. Ik kan het iedereen aanraden die zich voor de EHBO intreseren en later de ambu opwillen.

Dus vraag eens bij de rode kruis afd bij jou in de buurt.

Ervaringen uitwisselen…tja..je komt verschillende dingen tegen. Mijn ervaring is dat je bij sportevenementen de kans meer groter is dat je bezig ben dan bij een stads / dorps feest. Bij sportevenementen ( judo toernooi bv ) kom je ook wel “ ernstigere ” dingen tegen dan bij zo een stads/dorps feest. De kans is wel aanwezig natuurlijk maar over het algemeen kom ik daar niet veel bijzondere dingen tegen. Maar het is eigenlijk heel veradelijk omdat soort dingen te zeggen. Voorbeeld : er was een hulpverlengs aanvraag voor een paardenstal binnen gekomen..werden wat mensen heen gestuurd , geen hoog risico factor je denkt leuk paardjes te kunnen kijken..maar vervolgens waren ze bezig met reanimeren. Dus mn raad is om mee te gaan op dienst en zelf te ervaren hoe het is .

GrEeTz JoOsT

• Inge

Bedankt voor je advies. Ik ga zeker informeren!

• joost

Leuk inge..:D..als er ontwikkelingen zijn vertel het dan even..:P

• johnkristelijn

Hoi Allemaal,

Jeugd-EHBO-ers mogen best meedraaien op evenementen, zij moeten alleen begeleidt worden door gediplomeerde EHBO-ers. Dus jeugdleden ergens alleen op afsturen, is uit den boze.

En verder iedere EHBO-er in het bezit van het basisdiploma Eerste Hulp mag op hulpverlening. Dus daarvoor is de minimumleeftijd 16 jaar. Het is aan te raden nieuwe EHBO-ers nooit zomaar op pad te sturen naar een evenement. Bij onze vereniging ga je het eerste half jaar met een ervaren hulpverlener op stap om zodoende zelf ervaring op te doen.