Discussie politie-prikbord

  • Arie

    Op het politie-prikbord staat een topic waarin ook EHBO'ers ter sprake komen ('normaal, en verhaal halen'). Misschien leuk om over mee te discussiëren?

  • Nils

    Hmmm, ik vind de discussie nogal opgeblazen. Als de politie een ehbo-er bij een ongeval wegstuurt, dan hebben ze er ook een grondige reden voor. Laten we wel zijn, als er bij een ongeval iemand de taak van ehbo-er op zich neemt, zijn ze allang blij, want dan kunnen zij zich wijden aan andere taken op de plaats van ongeval. Voor zover dat ik weet beschikt iedere agent op straat over een ehbo-opleiding en weet dus ook waar hij over praat.

    Als ik het bericht van de schrijver lees, hebben ze een slachtoffer uit het voertuig gehaald, dit na een crash. De schrijver, gediplomeerd ehbo-er, beschrijft zijn verhaal precies, maar er staat niet in dat hij gecontroleerd heeft op andere letsels, zoals nekletsel (voor zover hij dat zou kunnen). In mijn ogen heeft betreffende agent correct gehandeld, hij heeft wellicht erger letsel weten te voorkomen.

    Laat toch in vredesnaam een slachtoffer in een auto zitten als er verder geen gevaar dreigt (bijv. brand). Voordat je het weet help je zo iemand vanuit een wrak rechtstreeks een rolstoel in, een verantwoording die ik niet op mij zou willen nemen!

    Het feit dat iemand beschikt over een ehbo-diploma wil niet zeggen dat deze ook een deskundig ehbo-er is!

  • Arie

    Hoi Nils,

    Het ging mij meer om de reacties daarna. Ik lees da soort reacties ook wel eens op het ambulance-prikbord (wat een arrogante kwasten daar vaak) waar EHBO'ers vaak worden afgemeten aan een paar negatieve ervaringen. Steevast komt dan weer HET voorbeeld naar voren van de EHBO'er die meer kwaads dan goeds met het slachtoffer in de zin had en die afgeremd moest worden, om erger te voorkomen.

    Alsof politie e.d. nooit een positieve ervaring met een EHBO'er heeft gehad. Ik heb ook in die discussie gezegd dat er vele mensen heel veel aan EHBO'ers te danken zullen hebben. Maar ik heb vaak de indruk dat met name de negatieve voorvallen blijven hangen.

  • Nils

    Ik moet je hierin helaas gelijk geven. En wat betreft het ambulanceprikbord… ach ja…

  • miranda den daas

    Toch is het ook zo dat niet alle politie agenten hun ehbo diploma hebben.

    Dit zit niet in hun opleiding. Bij sommige korpsen word daaraan gewerkt.

    Ik vind het slecht dat niet alle agenten een ehbo diploma hebben zij zijn toch vaak een van de eerste die ter plaatse zijn op bij het ongeval.

  • Richard

    Beste mensen,

    Ik ben van mening dat als er door een eerstehulpverlener (zo noemen we ze nu) hulp wordt verleent dan is dat een goede zaak. Ik ben wel de mening toe gedaan dat als iemand zit te knoeien dat je daar wel tegen (moet) mag optreden. Wat de politie aangaat ben ik inderdaad van mening dat de geschooldheid te wensen over laat.

    Aan EHBO wordt mijn inziens te weinig tijd besteed.

    We moeten niet vergeten dat “EHBO ers” ook hun best doen. Het is belangrijk om deze mensen als zij hulp hebben verleend niet te vergeten. In een aantal gevallen zijn zij diegene die het leven van een ander hebben gered. Zelf geef ik les aan diverse soorten mensen uit de hoek van de hulpverleners wereld. Ik benadruk dan ook dat EHBO ers goed werk kunnen en hebben verricht. En als het mogelijk is deze mensen even aan te spreken over hun handelen, dan wel in de positieve zin des woords.

    Als we bij de bron (opleiding) duidelijk zijn wie wat doet en kan dan denk ik dat we een heel eind komen. Lees regelmatig de topic op de ambulance pagina en kan me dan ergeren aan de uitspraken die ik daar lees. Wat meer respect voor elkaar zou niet verkeerd zijn zowel vanuit de beroepshoek als die van de leek..

    Met vriendlijke groet,

    Richard

  • John Kristelijn

    Hoi allemaal,

    Ik ben een van die fanatieke Eerste Hulpverleners en ben het met bovenstaande personen gedeeltelijk eens.

    Natuurlijk denkt iedereen dat hij of zij met een EHBO-diploma alle kennis in huis heeft. Maar we moeten er wel aan denken dat we geen dokters zijn. We hebben een bepaalde kennis in huis die we kunnen gebruiken. Zelf geef ik les aan jeugd van 11 tot en met 15 jaar en leer ze dat soms NIETS DOEN beter is dan wel iets doen. Op zijn minst deskundige hulp inschakelen als je zelf niets kunt doen. En bij twijfel van het ergste uitgaan, dus een slachtoffer met vermoedelijk nekwervelletsel laten liggen, of de ademhaling moet in gevaar komen.

    Ik ben bezig met de cursus om Instructeur Eerste Hulp te worden. Mijn toekomstige cursisten zal ik wijzen op de risico's van wel of niet handelen.

  • Rob

    Mijn ervaringen met EHBO'ers zijn tot nu toe wel goed te noemen. Zo is het handig als bij een verkeersslachtoffer het hoofd wordt gefixeerd door een EHBO'er makkelijk want dan hebben wij een paar handen extra vrij. Bovendien kunnen wij er over het algemeen wel vanuit gaan dat deze vaardigheid wel goed gebeurd. Dit geldt ook voor het stelpen van ernstige uitwendige bloedingen, of slachtoffers die keurig in de stabiele zijligging zijn gelegd om verstikking en dergelijke te voorkomen. Ik heb echter ook wel andere ervaringen van collega's gehoord. Dat betreft dan de EHBO'er die ‘ doorschiet’ in zijn/haar ijverigheid met alle gevaren van dien, ook die van de EHBO'er. Wellicht een taak van de EHBO-vereniging om hierin extra te begeleiden/corrigeren.

    Rob

    Ambulancechauffeur/Kaderinstructeur diploma Eerste Hulp

  • Joffry

    In mijn werk als ambulanceverpleegkundige kom ik goede en minder goede/adequate eerstehulpverleners tegen. Wat me vooral daarin opvalt is dat er toch nog wat schort aan het controleren en bewaken van de basale vitale functies zoals ademhaling, circulatie en bewustzijn. Veelal heeft men vergeten de ademweg vrij te maken en te houden, beheerst men de immobilisatietechnieken van het hoofd onvoldoende of is bij een traumapatient de ademweg vrijgemaakt dmv de oude methode waarbij het hoofd achterover wordt gehouden (head tilt) in plaats van de trauma jaw thrust of chin lift methode in combinatie met immobilisatie van hoofd/cwk. Maar troost je, er zijn ook legio huisartsen die (nog steeds) patienten met ademhalingsproblemen horizontaal in bed laten liggen en alleen maar druk bezig zijn met invullen van een briefje of evt. een infuusnaaldje prikken terwijl de patient aan het overlijden is…

    Mijns inziens moet het ABCD methode er ''ingeramd worden" tijdens de praktijklessen. Zo voorkomt men dat de ehv-ers tijdens de voor hun weinig voorkomende acute gevallen, door zenuwen niet meer weten wat te moeten doen.

    En gelukkig maak i ook regelmatig adequate eerstehulpverleners mee die zich niet gek laten maken door omstanders en gewoon rustig en goed hun ehbo-werk doen.

    Groeten, Joffry van Grondelle

    amb vpk

  • Tim Smeets

    Gelukkig heeft Het Oranje Kruis - de instatie in Nederland die o.a. de lesstof bepaalt welke in de eerstehulpopleidingen behandeld wordt - sinds aug. 2003 de ABC(DE) ingevoerd in de lesstof. Ze streven naar een klimaat waarin de hulp verleent door leken (EHV-ers) aanluit op de te verlenen hulp door proffesionals (Ambulance/ziekhuis e.d.). Zo probeert men het rendement van het ‘Gouden Uur’ te vergroten.

    De nadruk komt hier echter alleen te liggen op de ABC. Een slachtoffer zal aan een stoornis in een of meerder van deze functies komen te overleiden, indien men niets doet. De D en E worden niet behandeld. Deze kennis valt buiten de eigenlijke Eerste Hulp.

    Zo vindt ik het de taak van de EHV-er zelf om zijn kennis bij te houden e/o uit te bereiden. Hoe meer je oefent en bij de oefeningen ‘fouten’ maakt, des te meer je leert. De instructeur die de lessen verzorgd en de organisatie waarbij men dit doet moeten op de kennis en kwaliteiten van de EHV-er letten en deze toetsen. Indien nodig het diploma niet verstrekken, intekken of niet meer verlengen.

    Met vriendelijke groet,

    Tim Smeets

    EHV-er en Jeugd EHBO instructeur.