Competenties

• JdJ

Een lid binnen onze vereniging laat het eenheidsdiploma verlengen bij zijn werkgever. Met het vernieuwde EHBO onderwijs vragen wij aan hem of hij schriftelijk kan aantonen welke competentiepunten hij gevolgd heeft. Volgens de ARBO consulent op zijn werk is het tonen van een geldig diploma ook voldoende.

Kunnen wij het tonen van gevolgde competentiepunten verplichten? Leden die het bij ons volgen krijgen ook een registratie ter controle.

• Anne

Volgens mij zou het tonen van alleen het diploma al voldoende moeten zijn. Deze krijg je niet tenzij je voldaan hebt aan de eisen. En dat is voldoen aan de competentiepunten. Het verhaal zou alleen veranderen als het lid zijn diploma wil verlengen via de vereniging. Dan moet je kunnen aantonen dat je voldaan hebt aan alle competentie punten

• beman

verlengen via de werkgever kan ook, dan gaat de herhalings cursus ook verder via de werkgever.

uw lid heeft dan geen kosten meer, immers de werkgever betaald de verdere herhalings lessen.

er geld nog steeds vrijheid van vereniging, hoe jammer ook voor u.

en de kwalitiets eisen die u steld komen die wel overeen met de regels van het oranje kruis ?

wat de verplichting betrefd kunt u beter contact opnemen met oranje kruis en proberen daar uwe's toch wel zware eisen bespreekbaar temaken.

en proberen een breed draag vlak te organiseren, maar even dit het is wel een diploma en geen vodje.

wij EHBO'ers proberen wel mensen te helpen maar we zijn geen dokter.

u schrijft over VERPLICHTEN volgens mij is dat dus wel DWANG.

blij dat ik m'n herhalings lessen niet via u verening gaat.

het leuke van de herlalings lessen is toch wel het plezier tijdens die lessen.

het is de herhaling die het EHBO ook zo prettig maakt, als u leden iets mee hebben gemaakt kunnen zij dan ook bij u terecht en het bespreekbaar maken en het mogelijk een keer door oefenen ?

ik weet het het is moeilijk bescheiden teblijven………………………………………jaja

oja nog even dit, heeft u ook wel eens van de BIG wet gehoord.

succes zult u hard nodig hebben maar toch van mij uit bij deze.

• Remroof

Wat een wazig verhaal is dit toch.

RemRoof

• beman

Remroof schreef.

>wat een wazig verhaal is dit toch.

antwoord beman.

wazig maar doorzichtig.

zo ook uw gedachten gang over het EHBO misschien ?

• Remroof

Beste Beman,

Ik wil toch even kort reageren op je verhaal. Allereerst snap ik wel waar je naartoe wilt in je verhaal maar heb ik sterk de indruk dat je een aantal zaken door elkaar haalt:

1. Herhalingslessen in de huidige vorm hoeven niet meer. Het oranje kruis heeft een aantal competenties aangegeven waarvan zij zinden dat een Eerste Hulpverlener (nieuwe benaming) aan moet voldoen. Hoe men dit toets wordt aan de verenigingen zelf overgelaten. Het kan dus best zijn dat ik toch competent ben na de afname van de toets zonder ook maar 1 herhalingsles gevolgd te hebben.

2. Als Eerste Hulpverlener ben je “Verplicht” competent te blijven voor de uitoefening voor je Eerste Hulp werkzaamheden. Net zo goed dat dit ook geldt voor ambulancemedewerkers en brandweermedewerkers. Kortom je bent zelf verantwoordleijk voor de uitvoering van de hulpverlenign aan de hulpvragende.

3. Je hebt het over de Wet BIG. Deze is niet van toepassing op leken-hulpverleners. Kortom geen issue om daarnaar te verwijzen. De wet zegt het al: wet Beroepen Indivduele Gezondheidszorg. Ik kan best een infuussnaald zetten als Eerste Hulpverlener. Ik zal dan niet voor de medische tuchtcommissie komen. Ik kan wel strafrechtelijk en civielrechtelijk vervolgd worden. Het is dus niet verstandig om af te wijken van het Oranje Kruis boekje 24ste druk.

Toch wat langer geworden dan gedacht, mar misschien geeft dit aan dat ik je verhaal een beetje wazig vond.

Groet,

Remroof,

Eerste Hulpverlener met 10 jaar Eerste Hulp-ervaringbeman schreef:

>

> Remroof schreef.

> >wat een wazig verhaal is dit toch.

> antwoord beman.

> wazig maar doorzichtig.

> zo ook uw gedachten gang over het EHBO misschien ?

• beman

aan Remroof

misschien mag het niet, toch doe ik het maar.

ik heb een opdracht voor je.

maak van ons beider verhaal eens 1 goed verhaal.

uit dat verhaal komt dan een conclusie………………………..

en dat is deze, er is een wereld van verschil tussen theorie en de praktijk.

er zijn mensen die voor hun werk het papiertje halen, en er verder niets mee doen.

maar er zijn ook mensen die graag ook praktijk ervaring op willen doen, en die

gaan dan vrijwilligers werk doen.

zo ook bij de herhalings lessen alleen maar theorie en weinig praktijk.

dus wat dan tedoen ?

wat ik ervaar is deze het boekje is voor mij de basis waar op werk.

maar de praktijk leerd me dat het niet altijd zo werkt.

blijkbaar weet jij voldoende, ga ik graag even verder.

hoeveel boekjes heeft het EHBO, in ieder geval meer dan 1.

dat kan dus niet meer, toch ?

misschien zijn we het bij de volgende uitgave van het EHBO boekje druk nummer

zoveel, wel zover dat er maar 1 boek is.

dus wat wazig is kan helder gemaakt worden, als men het maar wil.

het delen van informatie is dus bij deze dus ook echt van belang.

en dan spreek ik nog niet eens over de EHBO verenigingen, welke wel en niet willen samen werken.

tot zover, ik geloof dat wij samen wel op 1 spoor zitten, en wij beiden wel ergens

een kopje koffie kunnen gaan drinken.

• marco

Ik blijf het een wazig verhaal vinden, het wordt steeds waziger.

En zo moeilijk is het toch niet………..

Marco.

• beman

marco schreef:

>

> Ik blijf het een wazig verhaal vinden, het wordt steeds

> waziger.

> En zo moeilijk is het toch niet………..

>

> Marco.

Marco jou schrijven kunnen we ook wel stemming makerij noemen, niet waar ?

• lotus88

als iik het goed begrijp beman bedoel u dat u het erg vind dat er mensen bij u in de herhalingsles zitten die daar zittenvoor de werkgever en dus ook niet er soepel mee werken in de lessen, laat staan wat ze dan kunnen uitvoeren in de praktijk.

ik geef u daarin gelijk helaas zijn er die mensen die moeten maar geen zin hebben.

aaan de ander kant denk ik dat als de ehbo vereniging waar ik bij zit alleen maar draaide met leden die graag hun ehebo willen halen dat het m,aar een zielige bedoeling zou worden.

er zitten tuusen deze twee groepen ook niog mensen die wel hun ehbo wiollen halen vboor als het geval dat, maar verder geen vrijwilligers werk willen doen. dat is misschien jammer maar het zij zio.

ik denk dat helaas de hele maatschappij zoi werkt.

ga eens op je eigen werkplek kijken hoeveel mense staan daar niet te werken omdat ze het geld nodig heben maar niet omdat ze het werk leuk vinden?

groetjes jessica