Mijn schrijven is geen stemmingmakerij, ik vind je verhaal gewoon vaag. De uitleg van Remroof is duidelijk genoeg lijkt mij.
Ik heb het idee dat je de materie niet beheerst, maak dat op uit je schrijven.
Met vriendlijke groet, Marco.
Beste JDJ,
Mijn naam is Erwin en heb bij een EHBO vereniging de taak om de verlengingen te verzorgen op basis van het competentiegericht leren. Hierbij zal ik proberen een helder antwoord te geven op jouw vraag.
Het Oranje Kruis heeft gesteld dat het eerste hulp diploma verlengd kan worden op het moment dat een organisatie die eerste hulp lessen verzorgd aangeeft dat de eerste hulpverlener wiens diploma verlengd moet worden competent is. Het aantal gevolgde herhalingslessen is daarbij niet relevant. Om te weten te komen of de eerste hulpverlener competent is dient de organisatie zelf een systeem te ontwikkelen om dit te testen. Hierin wordt elke organisatie vrij gelaten. Je begrijpt het al. Er zijn dus nu net zoveel verschillende toetsen of manieren van testen als er ehbo verenigingen zijn. Ook bedrijven die eerste hulpverleners opleiden en verlengen mogen dit zelf invullen. Zolang men maar aannemelijk kan maken dat de persoon die verlengt moet worden competent is. Er zijn organisatie's die nog steeds met de verplichte 7 herhalingslessen werken. Zij stellen dat je competent ben als je die herhalingslessen gevolgt heb. Andere organisatie's stellen herhalingslessen niet meer verplicht maar nemen 1x per 2 jaar tijd een toets af bij de eerste hulpverlener ( competentietoets ) en stellen dat je competent ben als je de toets heb gehaald. Zoals ik al eerder zij, de wijze waarop een organisatie of vereniging wil vaststellen dat de eerste hulpverlenes competent zijn wordt door het Oranje Kruis vrijgelaten. Zij adviseren echter de manier van een competentietoets.
Uit jouw bericht lees ik dat bij jullie organisatie de nadruk ook ligt op het feit of de eerste hulpverlener competent is of niet. Dit vind ik een goed uitgangspunt. Ik begrijp dat jouw vraag betrekking heeft in hoeverre je van iemand, die ergens anders zijn eerste hulp diploma laat verlenen kan verlangen dat hij kan aantonen of hij competent is. De vraag vind ik logisch en ik denk er een antwoord op te kunnen geven.
Als eerste hulpverlener mag je zelf kiezen bij welke organisatie je het eerste hulp diploma laat verlengen. De keuze van de eerste hulpverlener moet gerespecteerd worden. Het is uiteindelijk ook zijn eigen verantwoording. Je kunt als organisatie niemand verplichten om het competentiegericht leren bij jouw organsatie te volgen. De wijze van competentie's toetsen zoals de andere organisatie's dat doen moet je dan ook respecteren en accepteren als geldig. Technisch kan je er dus niks aan doen als een eerste hulpverlener zijn diploma bij een andere organisatie geldig houd. Zijn geldige diploma moet gerespecteerd worden. ( uiteraard wel de verlenging laten zien ).
Het is echter zo dat de eerste hulpverlener bij uw organisatie zijn eerste hulp diensten draait. Hierdoor bent u mede aansprakelijk als de eerste hulpverlener in uw dienst fouten maakt die gevolgen heeft voor het slachtoffer. De organisatie's die de diensten van jouw ehbo vereniging inhuren gaan er van uit dat de ehbo ers kwaliteit leveren. Dit moet de ehbo vereniging aan de inhurende organisatie's kunnen garanderen. U kunt alleen zeker weten dat u kwaliteit levert als u een goed inzicht heeft in het functioneren van alle eerste hulpverleners in uw dienst. Wanneer eerste hulpverleners ergens anders hun diploma laten verlengen kan uw vereniging niet garand staan voor de kwaliteit die deze eerste hulpverlener leverd. U heeft immers geen mogelijkheid gehad om die eerste hulpverlener te testen. U bent echter wel mede verantwoordelijk voor zijn of haar functioneren. Vanwege deze verantwoordelijkheid kunt u als vereniging zeggen dat een ieder die ergens anders zijn diploma geldig houd, wel een test moet doen als zij voor uw organisatie diensten willen verrichten. Weigeren zij dit , dan kunt uw vereniging weigeren om de desbetreffende eerste hulpverlener nog in te zetten. Uiteraard moet zo'n competentie test wel redelijk zijn.
Samenvattend:
Wanneer een eerste hulpverlener ergens anders zijn diploma geldig houd is dit zijn goed recht. Wanneer hij een geldig diploma kan aantonen dient u zijn eerste hulpverlener zijn te respecteren.
Wanneer deze eerste hulpverlener voor uw vereniging diensten wil verrichten kunt u vanuit uw hoofde van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid deze eerste hulpverlener verplichten tot een toets of test om uw vereniging zo te beschermen tegen kwakzalvers.
Uiteraard zal je wel een eventuele afspraak hierover moeten vastleggen in de verenigings statuten of regelementen. Die afspraak moet dan voor iedereen gelden.
Ik hoop zo voldoende antwoord te hebben gegeven op jouw vraag,
Met vriendelijke groet, Erwin
EHBO werk is vrijwilligers werk.
dus samen oefenen, samen huilen, samen lachen, samen werken.
met andere woorden alles samen doen.
de herhaling leerd het, dus is het beter 10 herhalings lessen van 2 uur volgen, dan alles in een paar uur te stoppen.
>
Erwin THANKS.
>
hopelijk is het voor sommige mensen nu niet meer zo duister, en kunnen we nu samen eindelijk een kopje koffie gaan drinken.
>
zo zie je maar in de praktijk, de EHBO'ers helpen en steunen elkaar.
One for all, All for one.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?