stuwing van de bloedvaten

• marcel

kan iemand mij precies vertellen wat er bij stuwing gebeurt. Ik heb wel eens gehoord dat dit te maken heeft met de bloedvaten naar het hart toe als je die dicht knijpt ,dan kunnen de bloedvaten die van het hart aflopen een soort opstopping krijgen (of andersom) wie deelt die mening. (dat verhaaltje van die fietsband ken ik)

marcel

• Pleeghaas

Dat verhaaltje van een fietsband is een aneurysma.

Stuwing krijg je wanneer je door bijv. een stuwband om iemands arm doet om de vaten op te laten komen. Je knelt de bloedtoevoer niet af maar je belemmert de “afvoer” door de vaten.

Het gevolg is de beroemde dikke vingers enz.

• marcel

pleeghaas

ik heb ook nooit gelooft in dat verhaaltje van die fietsband vandaar mijn vraag je bevestigd eigenlijk mijn stelling de slag aderen liggen boven die knel je af de afvoer de aderen liggen volgens mij dieper waarom belemmer je dan de afvoer.

marcel

• marcel

correctie de slagaderen liggen dieper en aderen boven dat zou dus kunnen verklaren dat de afvoer wordt belemmerd. of is het iets anders pleeghaas

marcel

• hetty

de slagaderwanden zijn veel dikker en krachtiger doordat zij meer spierweefsel bevatten omdat zij de kracht op moeten vangen van het hart die met kracht het bloed in de slagaders pompt. er zitten dus ook geen kleppen in, want het bloed wordt maar 1 kant opgestuwd.

de aderwanden daarin tegen zijn veel slapper en bevatten minder spierweefsel, en de spieren die aan die aderwand zitten die zorgen ervoor dat het bloed doormiddel van spiersamentrekking het bloed naar boven geduwd wordt.

er zitten kleppen in de aders om te voorkomen dat het bloed weer naar beneden zakt. als zo'n klep stuk is dan zie je b.v een dikke ader (spataders).

bij een stuwing wordt dus de retour ader afgeklemd en word dus het betreffende lichaamdeel rood of als het te lang duurt blauw.

dat komt omdat de slagaders kracht genoeg hebben om door de beknelling heen te duwen en de aderwanden te slap zijn en daardoor het bloed niet afgevoerd kan worden.

als de slagaders afgekneld worden dan is het getroffen lichaamdeel wit van kleur omdat er dan helemaal geen bloed naar toe kan.

als ik het niet goed heb graag een reactie

• marcel

Dit lijkt mij voor iedereen duidelijk hetty. Het lijkt mij als de afvoer dus niet goed geregeld is een bloedophoping van zuurstofarm bloed, wat uiteidelijk schade of afsterving en pijn veroorzaakt. Want we moeten stuwing voorkomen (dus de dikke vingers als graadmeter)

marcel

• Willem

Marcel,wat @!#$ je toch gigantisch uit je nek!!

• marcel

het is voor mij nu wat duidelijker. Ik zal dit verduidelijken aan de hand van een voorbeeld.

wanneer bijvoor door een trauma vocht in de weefsels trekt zoals bij een verstuiking, wordt de ehbo-er allert te zijn op stuwing in de hand (vocht). Door deze vochtophoping komen kleine bloedvaatjes onder druk waardoor afknelling kan ontstaan. Hier kan het autonoom innervatie systeem geen correctie toepassen. Je ziet dan ook eerst roodheid en wat later blauwe kleur(cyanose) aan de extremiteiten (vingers) Bij een normale druk zoals bijvoorbeeld druk bij het zitten je billen komt het autonoom innervatie systeem in werking. het bloedvat kan hier de aanpassing na druk maken door te extraheren of te dilliteren. Dit is echter bij vochtophoping in de weefsels niet mogelijk omdat alles onder druk staat. willem je had gelijk, maar de materie is van dien aard dat het te technisch wordt en ik ben geen fysioloog, maar een doodsimpele ehbo-er.

Hetty bedankt voor je duidelijke uitleg.

marcel

• hetty

graag gedaan.

ik ben ook maar een eenvoudig kaderdocent heb niet de kennis die medici hebben.

maar daarom vind ik deze site ook zo boeiend omdat ik dan veel meer te weten kom en daarvan kan leren en dus ook ervaring kan uitwisselen.

• ambupleeg

tja allen leren en vertellen jullie elkaar het verkeerde!

Maar goed dat zijn wij van de ambulance wel gewend. (hier mee bedoel ik dus domme ehbo-ers)