stuwing van de bloedvaten

• marcel

voorlopig vertel jij niets. Vertel jij nu eens hoe het zit, daar hebben we meer aan dan wat loze kreten, waar niemand wat aan heeft.

Het is niet alleen kennis van zaken hebben, maar dit ook eens eenvoudig aan leken te kunnen vertellen. Een dokter en een verpleegkundige zijn gauw geneigd om te diep in te gaan om de materie. Ik heb dus liever iemand die met eenvoudige bewoordingen iets kan uitleggen, dan een ambupleeg die niets zegt.

Kijk de vraag die ik als ehbo-er wil weten is:

als ik een drukverband aanleg en er wordt tegen mij gezegd, let op stuwing van de bloedvaten. Dan wil ik weten wat ze daar mee bedoelen. En ik kan dit nu verwoorden door te vertellen dat bloedvaten onder druk komen. Bloedvaten zijn transportmiddel van zuurstof en voedingsstoffen naar de cellen.

Wanneer deze circulatie onderbroken wordt door bijv. druk door Vocht in combinatie met een drukverband zorgen er voor dat bloedvaten onvoldoende zuurstof en voedingsstoffen aan het achterliggende verzorgingsgebied kunnen afgeven en er kunnen daardoor binnen afzienbare tijd weefsels afsterven. Bloedeloosgebied kan ook gepaard gaan met pijn. (Denk maar eens bij pijn bij een hartaanval)

Daarom is stuwing van de bloedvaten zo gevaarlijk.

bij bloedeloosheid door afknelling van het verband ontstaat extra pijn.

Vertel mij maar eens wat hier niet aan klopt.

• hetty

ik dacht dat deze site ervoor was om iets van elkaar te leren en niet om elkaar af te snarren.

ik heb deze site kort geleden ontdekt maar ik denk dat ik heb snel uit mijn bestand verwijder. als dit zo doorgaat.

mag ik een ambupleeg er even op wijzen dat zij het wel van een goede EHBO'er moeten hebben, want als er stront aan de knikker is dan zijn zij er wel als eerste bij.

• jannes

als reactie verbaast het me steeds weer dat leken zoveel verstand van zaken hebben over bepaalde zaken. Misschien omdat ze juist zo gemotiveerd zijn om uit te blinken in het geen dat ze graag doen.

als onco-pleeg kan ik het alleen maar waarderen ook al heb ik beroepsmatig weinig met ehbo te maken doch dat ehbo-ers de moeite nemen om andere mensen in een moeilijke situatie bij te staan met interventies die helpen. Een levendige discussie en het uitwisselen van kennis is dus een opsteker maar probeer ook eens te kijken wat een ander nog heeft aan te vullen uit ervaring of uit een ander gezichtspunt.

• marcel

Hetty ik hoop dat op dit forum blijft ik juist veel van jou geleerd. Ik erger me ook dood aan bepaalde reacties. Maar het overgrote deel die reageren zijn gemotiveerde eerste hulpverleners. Nog maar te zwijgen over die het alleen maar lezen.

Ik hoop dat je echt op dit forum blijft. Ik heb nu besloten om niet meer te reageren op dergelijke reactie.

• marcel

Jannes,

Welkom op dit forum fijn dat je ons komt ondersteunen. Mogelijk mogen we je vragen of mijn stelling redelijk in de richting komt. Ik neem aan dat je oncoloog verpleegkundige bent en dus veel met kankerpatienten te maken heb. Zit je al lang in het vak. Ik ben blij dat we er weer een deskundige bij hebben op dit forum. Wat betreft eerste hulp kennis kunnen we jou van dienst zijn.

• marcel

Hetty de nep ambupleeg is verwijderd. Het kon ook niet anders want dit brengt schade aan de ambulance - wereld en het forum

• jannes

marcel

bedankt voor de warme woorden enzo

ik heb nog een opmerking bij oedeem (vochtophoping t.g.v. letsel of trauma)

in elke vochtophoping is een verminderde weerstand en daardoor bevattelijk voor allerlei vervelende complicaties zoals wondjes en infecties. (wondroos)

Heeft het forum ervaring met verkeerd aanleggen van een drukverband waardoor dergelijke complicaties ontstaan.

• jannes

Auteur: jannes (—.adsl.wanadoo.nl)

Datum: 28-09-2004 22:56

marcel

bedankt voor de warme woorden enzo

ik heb nog een opmerking bij oedeem (vochtophoping t.g.v. letsel of trauma)

in elke vochtophoping is een verminderde weerstand en daardoor bevattelijk voor allerlei vervelende complicaties zoals wondjes en infecties. (wondroos)

Heeft het forum ervaring met verkeerd aanleggen van een drukverband waardoor dergelijke complicaties ontstaan.

• hetty

ik ben blij dat wij als EBHO'ers gewaardeerd worden en dat deze site gebruikt wordt om ervaring en kennis uit te wisselen op volwassen niveau en ik hoop dat professionele mensen dit ook kunnen blijven doen, want zonder hun achtergrond en ervaring kunnen wij onze aanpak als eerste hulpverleners niet verbeteren ten opzichte van het slachtoffer.

en als je samen op 1 lijn zit dan werk dit gewoon beter.

• ehbo-er

Hetty,

Je verhaal klopt heel aardig.

De aders liggen veel dichter onder huid dan de slagaders.

Zuurstofarm bloed is donkerrood en schijnt blauw door de huid.

Meestal is er nog wel enige doorstroming in dieper gelegen aders

Als het bloed in de gestuwde arm zuurstofarm wordt, dan veroorzaakt dat zuurstofarme bloed de blauwe verkleuring.

Vroeger was het mode bij de adel om een melkwitte huid te hebben.

Dan ziet men de blauwe aders nog veel beter en ging het verhaal dat adel blauw bloed heeft.

Als dat waar heeft dan horen sommige kreeften en spinnen tot de adel.

Zij hebben echt blauw bloed….