voorlopig vertel jij niets. Vertel jij nu eens hoe het zit, daar hebben we meer aan dan wat loze kreten, waar niemand wat aan heeft.
Het is niet alleen kennis van zaken hebben, maar dit ook eens eenvoudig aan leken te kunnen vertellen. Een dokter en een verpleegkundige zijn gauw geneigd om te diep in te gaan om de materie. Ik heb dus liever iemand die met eenvoudige bewoordingen iets kan uitleggen, dan een ambupleeg die niets zegt.
Kijk de vraag die ik als ehbo-er wil weten is:
als ik een drukverband aanleg en er wordt tegen mij gezegd, let op stuwing van de bloedvaten. Dan wil ik weten wat ze daar mee bedoelen. En ik kan dit nu verwoorden door te vertellen dat bloedvaten onder druk komen. Bloedvaten zijn transportmiddel van zuurstof en voedingsstoffen naar de cellen.
Wanneer deze circulatie onderbroken wordt door bijv. druk door Vocht in combinatie met een drukverband zorgen er voor dat bloedvaten onvoldoende zuurstof en voedingsstoffen aan het achterliggende verzorgingsgebied kunnen afgeven en er kunnen daardoor binnen afzienbare tijd weefsels afsterven. Bloedeloosgebied kan ook gepaard gaan met pijn. (Denk maar eens bij pijn bij een hartaanval)
Daarom is stuwing van de bloedvaten zo gevaarlijk.
bij bloedeloosheid door afknelling van het verband ontstaat extra pijn.
Vertel mij maar eens wat hier niet aan klopt.