middeltjes in EHBO doos

• marco

Beste Carla,

Je hebt een EHBO-opleiding gevolgd………doe alleen wat je geleerd is en gebruik alleen die materialen welke in het Oranje Kruis boekje laatste druk genoemd worden. Het aanbrengen van wat je “smeerseltjes” noemt behoort niet tot de vaardigheden van een Eerste Hulpverlener. Mocht je twijfelen over een behandeling, desbetreffende persoon doorverwijzen naar de huisarts of Spoedeisende Hulp Afdeling (SEH).

Veel wijsheid toegewenst.

Marco, ambulanceverpleegkundige.

• ehbo-er

Volg jij ook letterlijk het LPA en handel je uitsluitend conform de handelingsschema's ?

Ik begrijp je bezorgdheid, maar ik hoop dat EHBO'er meer kunnen dan wat er inb het boekje staat.

• marco

Hoi,

Ik volg uiteraard het LPA 6 en natuurlijk wijk ik wel eens af, met reden omkleed. Het verschil is echter dat ik professioneel bezig ben, en zelf kan bepalen wanneer ik afwijk. Een eerste hulpverlener is niet professioneel bezig en daarom juist gebaat bij gestandaardiseerde handelingen. Dit is voorral erg handig bij de opleiding en de uitvoering van de eerste hulp. Standaard handelingen komen de kwaliteit van zorg alleen maar ten goede en het is ook erg duidelijk. Daarom vind ik ook dat een eerste hulpverlener alleen die handelingen moet doen waarvoor hij/zij is opgeleid. Het is immers de basis die moet worden gegeven, de rest moet worden overgelaten aan de professionele beroepsbeoefenaren. Dus niet zelf gaan klungelen, helaas heb ik voorbeelden te over……..Gelukkig dat niet alle eerste hulpverleners dat doen hoor. Zij doen heel goed werk, laat dat duidelijk zijn, maar weet waar je grenzen liggen, voor sommige eerste hupverleners is dat nogal moeilijk.

Kijk alleen maar naar sommige “adviezen” die op deze pagina gegeven worden.

groetjes, Marco.

• pim

Beste allenmaal,

Met mijn achtergrond als concierge op 3 basisscholen, is het me bekend wat er gebeurd en nodig kan hebben, wat je zoekt is om enkele reden onmogelijk.

Bij foute behandeling/beoordeling kun je er op worden aangesproken.

Allergische reacties van leerlingen.

Kosten.

DUIDELIJK MAKEN DAT EEN EHBO-TROMMEL PER 100 LL VERPLICHT IS EN DAT HET LAATSTE MOET ZIJN WAAR OP BEZUINIGD KAN WORDEN.

Schaafwonden en kneuzingen, theedoek en koud water.

jodium en sterilon.

per groep naam ll. evt. fam/telnummers ouders/06 en opa/oma.

gegevens huisarts en apotheek.

familie zorgt voor vervoer, indien noodzakelijk personeel school, altijd 2 personen.

ALTIJD handelen volgens het boekje, en niet over de grens/schreef gaan.

mvgr pim.Carla de W schreef:

>

> Ik heb thuis allerlei tubetjes, calendula, arnica, rescue in

> de verbandtrommel.

> Maar op school willen ze eigenlijk zo goedkoop mogelijk uit

> zijn.

> Zeker omdat het niet zo vaak voorkomt dat je een middel moet

> gebruiken, meestal ben je met een pleistertje al geholpen.

> Dus ze willen nu dat ik een tube koop waarmee ik alle

> problemen kan verhelpen.

> Dus open wonden, kneusingen, schaafwonden, brandwonden…

>

> Iemand een suggestie ?

>

> Misschien ook iemand een huismiddeltje dat ik extra kan

> aangeven en niet zoveel kost, zoals boter op een buil ofzo ?