Hoi allemaal
EHV weten heel veel omdat zij veel mee maken of doordat zij veel achtergrond informatie van een kader krijgen.
Met een opleiding krijg je te horen dat je het s.o om moet draaien en dan stabiel leggen.
In deze situatie zou ik het s.o laten liggen, omdat de ademhaling goed is en ik er constant zelf bij kan blijven.
Dus waarom onnodig risico lopen en met het s.o gaan trekken.
Maar als de ademhaling minder wordt doordat de spieren dusdanig verslappen, zodat borst/buik niet voldoende uit kunnen zetten, dan moet je het s.o omdraaien.
Ook als je zelf hulp moet gaan halen of als je onder welke omstandigheden dan ook de ademhaling niet kunt beoordelen, ook dan moet het s.o omgedraaid worden op de manier zoals je dat geleerd is.
En dan is het wel handig als je inderdaad iemand hebt die het hoofd onbewegelijk houd.
Misschien iets voor een herhalings les.
Ik pleit al jaren om een les voor te bereiden waarin ik geen koffer heb en een s.o niet in de ideale positie vind.
Dus je moet inproviseren, en dat is de praktijk.
Ik ben mij er wel van bewust dat je eerst een goed basis moet hebben en dat is een goede opleiding en dan kun je in de herhaling wel een keer iets anders doen.
Deze opmerking krijg ik ook vaak van cursisten.
Groeten Hetty.