schedelbasisbreuk

• EHBOfan

Iemand is gevallen en ligt op zijn buik en bloed uit zijn oor. So is bewusteloos. We draaien het so om. We controleren de ademhaling is aanwezig.

Is het verstandig om het hoofd door tweede hulpverlener te fixeren bij het omdraaien bij buik/rug draaien i.v.m. halswervelletsel? Zodra so is omgedraaid laten we dan het so lekker liggen zodra hij op zijn rug ligt, of leggen we hem dan alsnog in de stabiele zijligging en fixeren daarbij weer het hoofd. Ik ga er vanuit dat het een schedelbasisbreuk is.

• Danny

Als het enigszins mogelijk is om de vitale functies van het slachtoffer te beoordelen terwijl deze op zijn buik ligt zou ik hem lekker laten liggen en op die manier zonder al te veel te manipuleren met het hoofd snel deskundige hulp inschakelen.

Kortom niet te veel mee schuiven en “spelen”, als er toch gedraaid moet worden, probeer dan zoveel mogelijk mensen bij elkaar te krijgen en doe dit d.m.v. de 'log-roll methode met handgreep van Zach". (indien bekwaam in deze handelingen).

En verder natuurlijk goed kijken naar het ongevalsmechanisme, waarom is iemand gevallen? en vooral belangrijk in dit geval van waar af? Van een stoel of van de derde verdieping?

Genoeg beantwoord?

Groeten

Danny

• EHBOfan

Ben ik ben je eens denny maar hij ligt op zijn buik ik heb nooit gezien dat iemand de log-roll uitvoerde vanuit buikligging maar lijkt me niet onverstandig. Meestal wordt de log-roll uitgevoerd om so op de plank te krijgen.

• Danny

meestal ;)

heb je gelijk in.

Maar soms moet je improviseren (zolang het binnen je eigen kunnen en kennis ligt natuurlijk)

Grtz,

Danny

• John27

Hoiiiiiiii,

Ik vind 't het verstandigst om hem in de stabiele zijliging te leggen.

Je weet namelijk niet of het een schedelbasisfractuur is, en is dat wel zo, dan bestaat de kans dat door een bloeding de druk in het hoofd stijgt waardoor ineens de ademhaling kan stoppen.

Ik denk dus dat hier spraken is van een bedreigde ademhaling.

Gr. John

• peter h

Hoi John, e.a.

mee eens. S.O. is bewusteloos, en ligt op de buik. Ademhaling (1 van de vitale functies) wordt bedreigd. S.O. moet dus eerst naar de rug om ABC (voor zover nodig) te controleren.

handgreep van Zach uitvoeren bij S.O. in buikligging lijkt mij moeilijk, maar als een 2e h.v-er kan helpen met fixeren- prima.

Als je nek / rugletsel vermoedt, KUN je het S.O. in rugligging laten (kinlift handhaven)

Echter, hier is (mogelijk) sprake van schedelbasisfractuur. Dan bloedende oor boven, om verdere infectie te voorkomen en mogelijke bloeding te stelpen.

Dus, in stabiele zijligging draaien, evt met Zach.

Maar dat is mijn mening. misschien zijn er mensen die er anders over denken.

Voor zover ik weet is de log-roll een voorbehouden handeling, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Wie wel?

groet

Peter

• hetty

Hoi allemaal

EHV weten heel veel omdat zij veel mee maken of doordat zij veel achtergrond informatie van een kader krijgen.

Met een opleiding krijg je te horen dat je het s.o om moet draaien en dan stabiel leggen.

In deze situatie zou ik het s.o laten liggen, omdat de ademhaling goed is en ik er constant zelf bij kan blijven.

Dus waarom onnodig risico lopen en met het s.o gaan trekken.

Maar als de ademhaling minder wordt doordat de spieren dusdanig verslappen, zodat borst/buik niet voldoende uit kunnen zetten, dan moet je het s.o omdraaien.

Ook als je zelf hulp moet gaan halen of als je onder welke omstandigheden dan ook de ademhaling niet kunt beoordelen, ook dan moet het s.o omgedraaid worden op de manier zoals je dat geleerd is.

En dan is het wel handig als je inderdaad iemand hebt die het hoofd onbewegelijk houd.

Misschien iets voor een herhalings les.

Ik pleit al jaren om een les voor te bereiden waarin ik geen koffer heb en een s.o niet in de ideale positie vind.

Dus je moet inproviseren, en dat is de praktijk.

Ik ben mij er wel van bewust dat je eerst een goed basis moet hebben en dat is een goede opleiding en dan kun je in de herhaling wel een keer iets anders doen.

Deze opmerking krijg ik ook vaak van cursisten.

Groeten Hetty.

• ehbofan

Een schedelfractuur is een breuk in een van de schedelbeenderen.

Schedelfracturen kunnen slagaders en aders beschadigen, waardoor vervolgens bloedingen in de ruimten rond het hersenweefsel ontstaan. Als gevolg van fracturen, vooral aan de schedelbasis, kunnen de meninges scheuren. Dit zijn de vliezen die de hersenen omgeven. Er kan cerebrospinaal vocht (hersenvloeistof), het vocht dat tussen de hersenen en de vliezen circuleert, door de neus of een oor naar buiten lekken. In een enkel geval dringen bacteriën via een fractuur de schedel binnen, waardoor infectie en ernstige hersenbeschadiging worden veroorzaakt.

De meeste schedelfracturen vereisen geen operatief ingrijpen, tenzij botfragmenten tegen de hersenen drukken of schedelbeenderen door de schok zijn verschoven.

• ehbofan

Aan de hand van bovenstaand verhaal denk ik dat ik toch de mening van peter het beste vind. Dit is ook wat het boekje leert 23e. Het infectieverhaal vind ik nu net zo belangrijk als vermoedelijk nekletsel. Maar als je met beleid met je slachtoffer omgaat dus hoofd fixeert denk ik dat je juist handelt door slachtoffer in stabiele zijligging te leggen.

De Log-roll is geen voorbehouden handeling staat in het boekje van de gevorderde ehbo-er. Daarnaast wordt de EHBO-er vaak erbij geroepen als slachtoffer op de plank gebracht moet worden om de doodeevoudige reden dat je met twee personen niet de log-roll goed kan uitvoeren je hebt daarvoor 4 mensen nodig.

• AMBU-pleeg

er is geen sprake van een bedreigde A (hoe komen jullie hierop!!???)

P.s. bestaan er ook middelen om te laten zien dat EHBO-ers van je af moeten blijven.