schedelbasisbreuk

• peter h

Hoi ambu-pleeg,

is het niet zo dat iemand die bewusteloos is, en op zijn buik ligt, een bedreigde A heeft?

Wij hebben geleerd dat alle spieren verslappen, dus ook de ademhalingsspieren. De longen zelf kunnen geen ademhalen. Daar is hulp van o.a tussenribspieren voor nodig.

Dit wordt ook door artsen bevestigd.

Graag jouw nadere uitleg.

Groet,

Peter

• ehbofan

Humm zit wat in ik kan het tegendeel niet bewijzen. Toch is in ehbo kringen wat peter schrijft standaard. Dan vraag ik me af wat ze dan bedoelen, want een slachtoffer dat op zijn buik ligt (uitzonderingen nagelaten) draaien we op de buik om de ademhaling te controleren. Wij volgen wel het boekje en zijn dus een schakel voor de ambu. Ik neem aan dat daar wel over nagedacht is.

• Joffry

Deze patient heeft inprincipe eenbedreigde ademhaling en verdenking CWK-letsel aangezien er bloed uit het oor stroomt (wat op zich weer teken kan zijn van schedelbasisfractuur), kortom, het is ene traumapatient. Deze wordt dus nooit en te nimmer gedraaid in stabiele zijligging!! DE enige juiste handelwijze is: ademweg vrijmaken en vrij houden d.m.v de trauma jwa thrust! en daarna de nek manueel fixeren. Door uitvoeren van stabiele zijligging zal er geen sprake zijn van adequate manuele fixatie en in rechte lijn (kunnen) houden van de centrale wervelkolom. Zeker voor ehbo-ers is dit een tijdrovenden en risicovolle handeling. De jaw-thrust methode is juist uitgevonden om de nek manueel te fixeren en daarbij de ademweg vrij te houden, d eprofessionals gebruiken deze techniek namelijk ook. Oefen er maar eens mee tijdens de praktijklessen, je zal zien dat het de enige juiste manier is, succes ermee.

Joffry van Grondelle, ambulanceverleegkundige

• ehbofan

joffry ik geloof je graag ben ik toch benieuwd hoe het het verhaal in de lucht is gekomen dat we dit slachtoffer met vermoede schedelbasisfractuur moeten omdraaien en in stabiele zijligging moeten draaien met het bloedend oor boven, heb jij daar een verklaring voor? De enige verklaring die ik kan geven is dat het een verouderde methode is. Kun je ons verwijzen waar jouw inzicht is beschreven, kan ik het daar eens nalezen

groetjes

ehbo fan

• peter h

Hoi Joffry,

wat te denken van handgreep van Zach? Manueel nek fixeren, en toch naar de stabiele zijligging kunnen draaien? Is dat misschien een optie?

Het gaat er toch om dat we de vitale functies, in dit geval ademhaling, veiligstellen.

Verder sluit ik mij aan bij ehbo-fan, waar jouw info vandaan komt, en waar we wellicht iets van kunnen leren.

Doe mij anders je mailadres even, dan kan ik hier gerichter op in gaan.

Groet,

Peter

• erick

cwk staat dat niet voor cervicale wervelkolom??

je schrijft centrale wervel kolom….heb ik dan nog ergens een perifeer wervelkolom zitten?