beste mensen,
een BHV-er die geceriviceert wil worden voor de AED kan volgens mij niet want hij moet toch een geldig reanimatie diploma hebben volgens de normen van de NRR.
Klopt maar de bhv opleiding is niet beschermt dus m.a.w. als ik jou morgen instructies geef over reanimeren en ik geef een verklaring af dat jij kan reanimeren, voldoe je voor de wet aan de bhv verplichting. Denk maar eens aan een verpleegkundige die in zijn vrije tijd eerste hulp lessen geeft.
Deze is niet bevoed volgens de NRR om examens af te nemen ( ik kan het mis hebben) doch deze verpleegkundige kan zeer bekwaam zijn om lessen te verzorgen.
Dat ligt anders bij een EHBO diploma daarvoor moet je een opleiding gehad hebben van een docent eerste hulp van het oranje kruis die ook nog de aantekening BLS heeft. Dan pas kan het diploma NRR gecertiviseerd worden. Of de BHV-er moet een opleiding gehad hebben van de hartstichting.
Iedere ehbo-er is tegenwoordig gecertiviseerd door de NRR voor reanimatie. dus die kunnen wel een AED opleiding genieten.
In het eerste geval zou je dus moeten constateren dat hij geen AED opleiding zou moeten kunnen krijgen omdat hij dat reanimatiediploma niet kan overleggen.
Als BHV'er ben je totaal niet opgeleid voor een goede reanimatie. Je leert levensreddende handelingen maar krijgt geen opleiding reanimatie volgens de richtlijnen van de Hartstichting en NRR. Daarom zou een BHV'er geen opleiding voor AED mogen volgen zonder afgesloten reanimatie cursus. De AED is alleen om in 1e aanleg het fibrilleren te onderkennen en autonoom een tegenmaatregel tegen te nemen. De BHV'er dient, in geval dat de AED niet functioneerd of geen effect heeft, tot aankomst van de ambulance met personeel toch de reanimatie uit te voeren en dat dan volgens de geldende regels. Een AED diploma wil nog niet zeggen dat iemand juist is opgeleid volgens de 24e druk van het Oranje Kruis.
Zelf ben ik BHV,EHBO, Reanimatie, verbandleer, SIGMA opgeleid.
Het is wel zo dat alle hulp aan een slachtoffer wenselijk is maar wel dan wel door opgeleid personeel. Patrick schreef:
Hallo,
Naast EHV-er ben ik ook BHV-er. Bij de BHV opleiding die we hebben gekregen is er wel volgens de voorschriften gewerkt. Wij hebben naast de diploma's van het Nibra ook allemaal een reanimatiediploma van de Hartstichting. (de mijne heb ik in het verleden op mijn ehbo-diploma laten zetten.) Dus zouden wij wel de AED cursus kunnen doen. Alleen wil de baas dat nog niet.
Groeten,
Tim Smeets
als docent ehv en leh geef ik aed cursussen aan bhv ers en ik heb er nog nooit iets over gehoord van mijn werkgever dat deze mensen daartoe niet bevoegd zijn.
Anders zou hij toch nooit toestaan dat zij deze aantekening mogen halen?
Als dit niet volgens de regels zou gaan?
En inderdaad reanimatie staat in de bhv boeken en bij ons krijgen zij dit elk jaar herhaald, en dat geld ook voor de aed want anders vervalt jou aantekening.
Hoi,
iedereen in NL mag een AED gebruiken, daar heb je helemaal geen certificaat voor nodig.
De AED is door de minister vorig jaar vrijgegeven voor gebruik door leken……
Zij achtte het echter wel wenselijk dat men er een opleiding in volgde.
Het AED-certificaat kan iedereen afgeven, voor zover ik weet. het is niet beschermd.
Mocht ik het mis hebben, dan hoor ik dat graag.
Zelf ben ik wel van mening dat iemand deugdelijk dient te zijn opgeleid. De AED is geen wonderkastje. Bij een toestand van fibrillatie constateert de hulpverlener alleen een ciculatiestilstand, Hij zal dan ook dienen te beginnen met reanimatie, in afwachting van de AED. Een reanimatieopleiding is dus wel wenselijk….(maar wettelijk gezien niet verplicht)
Gelukkig houden de meeste opleidngsinstituten zich wel aan ongeschreven regels, zoals eerst goed kunnen reanimeren voordat je aan een AED-cursus begint.
Ik zal de site, zoals door Rene genoemd, binnenkort even gaan lezen.
Greetz,
Peter
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?